ANNONSE
Annonse

Bildegalleri

Vis alle bildegallerier

Gallery queue NU-804020801-20080402

Publisert: 02.04.2008 kl 00:00

  • Med CX-7 tar Mazda livet av alle påstander om at de lager kjedelige biler.
Tekst: Martin Jansen Foto: Martin Jansen

    Med CX-7 tar Mazda livet av alle påstander om at de lager kjedelige biler.
    Tekst: Martin Jansen Foto: Martin Jansen

  • CX var betegnelsen på en av de flotteste modellene i Citroëns historiske portefølje. Og Mazda setter ikke CX-betegnelsen i vanry med CX-7. Tvert imot, viderefører den CX som noe linjelekkert. Mazda CX-7 er en crossover med 2,3 liters turbomotor (som Mazda6 MPS) og Active Torque-split firehjulstrekk. Store hjulbuer, 235/60 R18 dekk og aerodynamisk profil bidrar til en sporty og aggressiv look. Foto: Martin Jansen

    CX var betegnelsen på en av de flotteste modellene i Citroëns historiske portefølje. Og Mazda setter ikke CX-betegnelsen i vanry med CX-7. Tvert imot, viderefører den CX som noe linjelekkert. Mazda CX-7 er en crossover med 2,3 liters turbomotor (som Mazda6 MPS) og Active Torque-split firehjulstrekk. Store hjulbuer, 235/60 R18 dekk og aerodynamisk profil bidrar til en sporty og aggressiv look. Foto: Martin Jansen

  • Bilen ser ikke bare sporty ut. Den kjører sporty også. CX-7 kan nok kategoriseres som en SUV, men kjøreegenskapene er ikke SUV-aktige. Styrefølelsen forsvarer Mazdas forsøk på å distansere seg fra SUV-begrepet ved å klassifisere CX-7 som en crossover. Foto: Martin Jansen

    Bilen ser ikke bare sporty ut. Den kjører sporty også. CX-7 kan nok kategoriseres som en SUV, men kjøreegenskapene er ikke SUV-aktige. Styrefølelsen forsvarer Mazdas forsøk på å distansere seg fra SUV-begrepet ved å klassifisere CX-7 som en crossover. Foto: Martin Jansen

  • Kjøreegenskapene til en SUV vil ofte føles mer nervøs enn en vanlig personbil, særlig ved høyere fart i svinger. Slik er det ikke med CX-7. Den krenger ikke som en tradisjonell SUV i svingene, og Mazdas ingeniører må ha gjort en god jobb med fjærer og understell. Styringen er presis og minner mer om en sportsbils egenskaper enn en SUVs. Rask er CX-7 også. 0-100 km/t går unna på åtte sekunder og man kjenner særlig drakraften fra 2000 omdreininger. Maks dreiemomentet er på 380 Nm ved 3000 omdreininger. Ganske harde seter med brukbar sidestøtte, understreker at dette ikke er en bil for sedat cruising. Russerne var visst nok lagt sin elsk på Mazda CX-7. Vi skjønner dem godt. CX-7 er veldig morsom å kjøre. Foto: Martin Jansen

    Kjøreegenskapene til en SUV vil ofte føles mer nervøs enn en vanlig personbil, særlig ved høyere fart i svinger. Slik er det ikke med CX-7. Den krenger ikke som en tradisjonell SUV i svingene, og Mazdas ingeniører må ha gjort en god jobb med fjærer og understell. Styringen er presis og minner mer om en sportsbils egenskaper enn en SUVs. Rask er CX-7 også. 0-100 km/t går unna på åtte sekunder og man kjenner særlig drakraften fra 2000 omdreininger. Maks dreiemomentet er på 380 Nm ved 3000 omdreininger. Ganske harde seter med brukbar sidestøtte, understreker at dette ikke er en bil for sedat cruising. Russerne var visst nok lagt sin elsk på Mazda CX-7. Vi skjønner dem godt. CX-7 er veldig morsom å kjøre. Foto: Martin Jansen

  • Bakkeklaringen er på 20.5 cm. Med andre ord som en SUV. Derfor blir man overrasket over hvor bra den kjører. Det går så det griner. Også i svingene. Utseendemessig skiller den seg også ut, men det kan selvsagt ha med å gjøre at CX-7 foreløpig er et sjeldent syn på norske veier. Det finnes visst nok to (2) CX-7 i landet. Foto: Martin Jansen

    Bakkeklaringen er på 20.5 cm. Med andre ord som en SUV. Derfor blir man overrasket over hvor bra den kjører. Det går så det griner. Også i svingene. Utseendemessig skiller den seg også ut, men det kan selvsagt ha med å gjøre at CX-7 foreløpig er et sjeldent syn på norske veier. Det finnes visst nok to (2) CX-7 i landet. Foto: Martin Jansen

  • Prisen er en åpenbar svakhet. CX-7 med 2,3 liters bensinmotor koster 770.600 kroner. Omlag 500.000 kroner er avgifter og straffeskatt på grunn av motorvolum og utslipp. Dessuten er CX-7 tørst, og spesielt miljøvennlig er den ikke. Og når prislappen blir så høy, så forventer man automatisk litt høyere standard på interiøret. Det er meget funksjonelt - med store knapper og intuitivt forståelig oppsett. Men det virker litt simpelt for en bil til 770.600 kroner, og det inkluderer ikke navigasjon. Det kan dog monteres for 6000 kroner ekstra. Foto: Martin Jansen

    Prisen er en åpenbar svakhet. CX-7 med 2,3 liters bensinmotor koster 770.600 kroner. Omlag 500.000 kroner er avgifter og straffeskatt på grunn av motorvolum og utslipp. Dessuten er CX-7 tørst, og spesielt miljøvennlig er den ikke. Og når prislappen blir så høy, så forventer man automatisk litt høyere standard på interiøret. Det er meget funksjonelt - med store knapper og intuitivt forståelig oppsett. Men det virker litt simpelt for en bil til 770.600 kroner, og det inkluderer ikke navigasjon. Det kan dog monteres for 6000 kroner ekstra. Foto: Martin Jansen

  • Inntil den kommer med diesel er dette en bil for godt bemidlede personer, som liker å kjøre bil. Kjøper man CX-7 med den omtalte motoren, må det være å anse som et meget sterkt statement: Man er individualist og vil ikke kjøre mainstream. Foto: Martin Jansen

    Inntil den kommer med diesel er dette en bil for godt bemidlede personer, som liker å kjøre bil. Kjøper man CX-7 med den omtalte motoren, må det være å anse som et meget sterkt statement: Man er individualist og vil ikke kjøre mainstream. Foto: Martin Jansen

  • Foreløpig er CX-7 omtrent like ofte å se på norske veier som en DeLorean. Men når den senere i år lanseres med en dieselmotor, som er bedre tilpasset det norske avgiftssystemet, vil den bli en reell konkurrent til BMW X3, Jeep Grand Cherokee, Land Rover Freelander og Nissan Murano. Foto: Martin Jansen

    Foreløpig er CX-7 omtrent like ofte å se på norske veier som en DeLorean. Men når den senere i år lanseres med en dieselmotor, som er bedre tilpasset det norske avgiftssystemet, vil den bli en reell konkurrent til BMW X3, Jeep Grand Cherokee, Land Rover Freelander og Nissan Murano. Foto: Martin Jansen

  • * Motor: 4 syl 2,3 l Turbo
* Hk: 260
* 0-100 km/t: 8 sek
* Toppfart: 210 km/t
* Girkasse: 6 trinn manuell
* Forbruk: 1,02 liter pr mil
* CO2-utslipp: 243 g/km
* L/B/H: 4,68/1,87/1,645 m
* Vekt: 1,7 tonn
* Bagasje (VDA): 455/1348 liter
* Pris: 770.600, inkl engangsavgift på 455.516 kroner Foto: Martin Jansen

    * Motor: 4 syl 2,3 l Turbo
    * Hk: 260
    * 0-100 km/t: 8 sek
    * Toppfart: 210 km/t
    * Girkasse: 6 trinn manuell
    * Forbruk: 1,02 liter pr mil
    * CO2-utslipp: 243 g/km
    * L/B/H: 4,68/1,87/1,645 m
    * Vekt: 1,7 tonn
    * Bagasje (VDA): 455/1348 liter
    * Pris: 770.600, inkl engangsavgift på 455.516 kroner Foto: Martin Jansen

  • Foto: Martin Jansen

    Foto: Martin Jansen

  • Foto: Martin Jansen

    Foto: Martin Jansen

  • Foto: Martin Jansen

    Foto: Martin Jansen

  • Foto: Martin Jansen

    Foto: Martin Jansen

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.