Bildegalleri

» Vis alle bildegallerier

Gallery queue NU-804020801-20080402

Publisert:
02.04.2008 kl 00:00

  • Med CX-7 tar Mazda livet av alle påstander om at de lager kjedelige biler.
Tekst: Martin Jansen Foto: Martin Jansen
  • CX var betegnelsen på en av de flotteste modellene i Citroëns historiske portefølje. Og Mazda setter ikke CX-betegnelsen i vanry med CX-7. Tvert imot, viderefører den CX som noe linjelekkert. Mazda CX-7 er en crossover med 2,3 liters turbomotor (som Mazda6 MPS) og Active Torque-split firehjulstrekk. Store hjulbuer, 235/60 R18 dekk og aerodynamisk profil bidrar til en sporty og aggressiv look. Foto: Martin Jansen
  • Bilen ser ikke bare sporty ut. Den kjører sporty også. CX-7 kan nok kategoriseres som en SUV, men kjøreegenskapene er ikke SUV-aktige. Styrefølelsen forsvarer Mazdas forsøk på å distansere seg fra SUV-begrepet ved å klassifisere CX-7 som en crossover. Foto: Martin Jansen
  • Kjøreegenskapene til en SUV vil ofte føles mer nervøs enn en vanlig personbil, særlig ved høyere fart i svinger. Slik er det ikke med CX-7. Den krenger ikke som en tradisjonell SUV i svingene, og Mazdas ingeniører må ha gjort en god jobb med fjærer og understell. Styringen er presis og minner mer om en sportsbils egenskaper enn en SUVs. Rask er CX-7 også. 0-100 km/t går unna på åtte sekunder og man kjenner særlig drakraften fra 2000 omdreininger. Maks dreiemomentet er på 380 Nm ved 3000 omdreininger. Ganske harde seter med brukbar sidestøtte, understreker at dette ikke er en bil for sedat cruising. Russerne var visst nok lagt sin elsk på Mazda CX-7. Vi skjønner dem godt. CX-7 er veldig morsom å kjøre. Foto: Martin Jansen
  • Bakkeklaringen er på 20.5 cm. Med andre ord som en SUV. Derfor blir man overrasket over hvor bra den kjører. Det går så det griner. Også i svingene. Utseendemessig skiller den seg også ut, men det kan selvsagt ha med å gjøre at CX-7 foreløpig er et sjeldent syn på norske veier. Det finnes visst nok to (2) CX-7 i landet. Foto: Martin Jansen
  • Prisen er en åpenbar svakhet. CX-7 med 2,3 liters bensinmotor koster 770.600 kroner. Omlag 500.000 kroner er avgifter og straffeskatt på grunn av motorvolum og utslipp. Dessuten er CX-7 tørst, og spesielt miljøvennlig er den ikke. Og når prislappen blir så høy, så forventer man automatisk litt høyere standard på interiøret. Det er meget funksjonelt - med store knapper og intuitivt forståelig oppsett. Men det virker litt simpelt for en bil til 770.600 kroner, og det inkluderer ikke navigasjon. Det kan dog monteres for 6000 kroner ekstra. Foto: Martin Jansen
  • Inntil den kommer med diesel er dette en bil for godt bemidlede personer, som liker å kjøre bil. Kjøper man CX-7 med den omtalte motoren, må det være å anse som et meget sterkt statement: Man er individualist og vil ikke kjøre mainstream. Foto: Martin Jansen
  • Foreløpig er CX-7 omtrent like ofte å se på norske veier som en DeLorean. Men når den senere i år lanseres med en dieselmotor, som er bedre tilpasset det norske avgiftssystemet, vil den bli en reell konkurrent til BMW X3, Jeep Grand Cherokee, Land Rover Freelander og Nissan Murano. Foto: Martin Jansen
  • * Motor: 4 syl 2,3 l Turbo
* Hk: 260
* 0-100 km/t: 8 sek
* Toppfart: 210 km/t
* Girkasse: 6 trinn manuell
* Forbruk: 1,02 liter pr mil
* CO2-utslipp: 243 g/km
* L/B/H: 4,68/1,87/1,645 m
* Vekt: 1,7 tonn
* Bagasje (VDA): 455/1348 liter
* Pris: 770.600, inkl engangsavgift på 455.516 kroner Foto: Martin Jansen
  •  Foto: Martin Jansen
  •  Foto: Martin Jansen
  •  Foto: Martin Jansen
  •  Foto: Martin Jansen
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!