Bildegalleri

» Vis alle bildegallerier

Gallery queue NU-804080801-20080408

Publisert:
08.04.2008 kl 00:00

  • Nye Renault Laguna. Vi har kjørt Laguna Sport Tourer med dieselmotor, automatgir og 150 hk. Foto: Martin Jansen
  • Vi har også prøvekjørt en Laguna sedan med bensinmotor, manuell girkasse og 145 hk. Foto: Martin Jansen
  • Det er utvilsomt stasjonsvogn-versjonene som kommer til å selge mest av Laguna-modellene. Renault har kommet temmelig dårlig ut på kundetilfredshet i det siste, blant annet på NAFs AutoIndex. Laguna kom nylig også på versting-lista til svenske Bilprovningens sjekk av tre år gamle biler. Renaults Norden-sjef  Alain Margaritopol, har imidlertid uttalt at målet er å bli best på kvalitet og kundetilfredshet. Og best på garanti i Laguna-klassen. Det innebærer at nye Laguna leveres med en fabrikkgaranti på tre år og 150.000 kilometer. Laguna fikk 5 stjerner og 36 poeng av 37 mulige i EuronCap. Foto: Martin Jansen
  • Upåklagelig sittekomfort av fransk varemerke. Styrepresisjon og kontroll av krengning i svingene er blitt forbedret ved hjelp av stivere fjæring og mer direkte styring. Fjæringen er likevel komfortabel - også over hovedstadens trikkeskinner og hullete asfalt. Vi hadde forventet litt mer futt i både diesel- og bensinmodellen, men greit nok. Styringen gir ingen utpreget sportsfølelse, men det er neppe heller meningen selv om designet utstråler en visst sportslighet. Men man kan tåle å kjøre langt med Laguna. Utvilsomt. Foto: Renault
  • Oversiktelig og lett forståelig instrumentpanel. Materialvalget og løsningene gir inntrykk av kvalitet av høy standard. Bilene føles solide og godt støyisolerte. Foto: Martin Jansen
  • Laguna også i en GT-versjon med Active Drive, et chassis med firehjulsstyring (4WS) og to motorer i form av en 2.0 dCi diesel med 180 hk og en 2.0 turbo bensinmotor med 205 hk. Foto: Renault
  • Modellene vi testet hadde automatisk klima med to-sone, men det er dessverre ikke standard. To-sone er en fantatisk innretning siden kvinner gjerne vil ha temperaturer av typen drivhus, mens menn gjerne finner kjørekomforten ved rundt 20 grader eller lavere. Foto: Martin Jansen
  • Når det gjelder design er det ingen stor
  • Derimot utmerker Laguna seg seg med å levere en 1,5 liter dCi 110 hk ECO med et Co2-utslipp på under 140 g/km og et forbruk på mellom 0,53-0.59 liter på mila. Stasjonsvognen av ECO-modellen har fått en prislapp på 291.000 kroner, noe som må sies å være ganske mye bil for pengene. Foto: Renault
  • Dieselmodellen vi testet - med automatgir - kommer med partikkelfilter og har et utslipp på 188 g/km. Vi målte forbruket til 0,77 liter pr mil. Foto: Martin Jansen
  • Vi synes sikten bakover på stasjonsvognen ikke er av det beste. Brede bakstolper og null hjelp av sidevinduer gjør at stasjonsvognen kan være litt lei å rygge. Foto: Martin Jansen
  • God baksetekomfort, også for voksne selv ved langbente sjåfører, gjør Renault til en klassisk familiebil. Foto: Martin Jansen
  • Baksetene kan enkelt legges ned. Foto: Martin Jansen
  • Du bare drar i et håndtak, og vips: Flatt gulv. Foto: Martin Jansen
  • Det er gjort plass til et eget spor for det uttrekkbare innsynsvernet. Foto: Martin Jansen
  • Laguna har plenty av konkurrenter. Her kan du se hvordan den kommer ut på bagasjeplass sammenlignet med andre stasjonsvogner:
Renault Laguna: 508/1593
Nye Citroen C5: 533/1490
Peugeot 407 448/1365 liter
Toyota Avensis: 520/1500 liter
VW Passat: 603/1731 liter
Ford Mondeo: 554/1685 liter
Opel Vectra stv: 530/1850 liter Foto: Martin Jansen
  • Og så er det bare å begynne å glede seg til noe i nærheten av denne kommer på veien, Laguna Coupé Concept Foto: Renault
  •  Foto: Renault
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!