Store endringer på gang i Grefsenveien - kan også bli p-forbud

KAPELLVEIEN: Kan bli store endringer i Grefsenveien, trikketrase, p-forbud og mulig enveiskjøring i sidegate. Foto: KRISTIN TUFTE HAGA

I tillegg planlegges trikken lagt i egen trikketrase, fra Storo til Disen. Annet forslag er påbud med høyresving til og fra alle sidegatene på denne strekningen. Men hva med sykkeltrase?

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 13.03.2015 kl 10:37

GREFSEN/DISEN: Grefsenveien, fra Storo til Disen ligger til politisk behandling i bydelsutvalget (BU). Det er Sweco, på oppdrag fra Oslo Sporveier AS, som utarbeider forslag om flere store endringer på dette veistrekket.

TIPS NORDRE AKER BUDSTIKKE!

Trikkesporene på strekningen skal fornyes, og ett forslag er å dele trikkesporene fra øvrig trafikk, med kantstein mellom kjørebane og trikketrasè.

I krysset med Kapellveien foreslås det etablert en midtdeler som skal gjøre gangfeltet over Grefsenveien mer trafikksikkert.

Parkeringsplassene langs Grefsenveien foreslås fjernet, og det foreslås videre en firefelts løsning der trikken går i midten i egen trasè.

Les også: 140 søkere til ni stillinger ved Morellbakken

Sykkeltrase?

Det er kun et par dager siden det igjen var et trafikkuhell mellom syklist og bilist i Grefsenveien, nettopp på strekningen som er nevnt.

Hva med sykkeltrase?

- Viktig å få til begge deler. Bedre fremkommelighet for trikken er aller viktigst når Grefsenveien fra Disen til Storo skal oppgraderes, men vi må også gjøre det lett å sykle, sier Erik Borge Skei, leder av bydelens Miljø- plan – og samferdselskomite og nestleder av bydelsutvalget (BU).

Komiteen har allerede fattet vedtak i saken.

- Strekket fra Disen til Storo er en flaskehals for trikken, og bedre fremkommelighet må ha høyeste prioritet. Derfor må venstresvinger begrenses, og vi anbefaler en egen trikketrasé, i alle fall ned mot Storokrysset, sier leder av komiteen, og nestleder av BU, Erik Borge Skei (V).

Egen trikketrase med kjørefelt på hver side, kan gjøre det trangt for sykkeltrase

- Et dilemma

- Det er et dilemma. Men vi må få til en god sykkeltrasé fra Kjelsås og ned til Storo, og denne er tenkt i Grefsenveien. Derfor ber vi om at det enten skisseres og planlegges en alternativ sykkeltrasé fra Kjelsås/Grefsen og ned til Storo, som bør være tilsvarende god, eller at det utarbeides et alternativ med sykkelfelt i begge retninger, sier Skei.

Les også: Dyrere på trikken? Den må du lenger ut på landet med!

- Vi mener at det er helt avgjørende at trikk og sykkel ses på samlet, legger Borge Skei til.

Byråd for miljø- og samferdsel, Guri Melby (V) har også tidligere uttalt at hun vil gjøre det hun kan for å fremskynde en slik sykkeltrasé som Borge Skei nevner.

Enveiskjøring i Lettvintveien likevel?

Den politiske komiteen mener videre at det må være en rundkjøringsmulighet på Disen for at trafikk fra Storo skal kunne komme inn til områder nord for Grefsenveien. I tillegg ber komiteen om at det på nytt vurderes enveiskjøring i Lettvintveien, i forbindelse med de foreslåtte endringene.

- Snudd enveiskjøring i Engveien, det vil si mot sør, frarådes da vi mener det vil kunne gi økt snikkjøring i rushtrafikken helt ned mot Storokrysset, sier Skei.

Han legger til.

- P-forbud nødvendig

- Endringene gjør det som nevnt nødvendig å fjerne parkeringsplassene i denne delen av Grefsenveien, for å sikre fremkommelighet for trikken. Samtidig er vi svært opptatt av at det skal være næringsvirksomhet her. Vi ber derfor om at enkelt av disse plassene erstattes i sideveiene til Grefsenveien, sier Skei.

En oppgradering og kanskje flytting av Disen holdeplass har også vært tema hos Sporveien. Nå skal det vurderes andre løsninger, ifølge Sweco.

Det er Borge Skei svært glad for.

-Det er klokt. Vi bad om at tidligere planer skulle avvises, og er glad for å bli hørt. Samtidig er det viktig at dette arbeidet ikke stopper opp. Det haster med å få til en oppgradering, og disse planene må også ses i sammenheng med oppgraderingen av trikketraseen fra Disen og ned til Storo.

Påbudt høyresving

I tillegg går det av Swecos forslag frem at det «konkluderes» med anbefaling om tiltak som på påbudt høyresving til og fra alle sidegatene. Dette innebærer at rett-fram bevegelser eller venstresvinger til og fra sidegatene blir forbudt. Dette vil være aktuelt i alle eller i noen av kryssene.

Se også faktaboks for flere vurderinger i Grefsenveien, av Sweco.

«Nye» Nordre Aker Budstikke

I 2015 er Nordre Aker Budstikke relansert som ny, ren nettavis på nab.no.

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt nye, gratis nyhetsbrev!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer info

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Du kan også slette alle lokale data i din nettleser. Fremgangsmåten for dette varierer mellom ulike nettlesere og enheter.

Anbefaling: Ved å benytte deg av EU-tjenesten YourOnlineChoices.com kan du selv til en viss grad styre hvordan ulike annonseleverandører sporer deg, samt lese mange gode tips til hvordan du kan beskytte deg selv. Åpne YourOnlineChoices.com i et nytt vindu.

NB: Enkelte systemkritiske data som finnes i for eksempel webserverens logger vil ikke kunne slettes på forespørsel, men disse slettes automatisk etter kort tid iht informasjonen ovenfor.


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrever ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...