Kjelsås-gutt gjør app-suksess med «nye» Snapchat

Lars Erik Fagernæs (innfelt), og resten av studentene i Gobitech AS, utviklerne av bildedelingsappen Gobi, utenfor NTNU i Trondheim. Foto: PRIVAT

Lars Erik Fagernæs fra Kjelsås har sammen med fire medstudenter utviklet bilde-appen «Gobi». Den har fått 4000 brukere og 2,6 millioner bildevininger på kort tid. Nå drømmer studentene om å kapre det amerikanske markedet.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 14.09.2015 kl 17:24

TRONDHEIM/KJELSÅS: Lars Erik Fagernæs, som studerer datateknologi på andre året ved NTNU i Trondheim har gjort braksuksess med «Gobi».

Appen har i likhet med andre sosiale medier sett dagens lys i et universitetsmiljø, og med ønske om å være en kommunikasjonskanal på campus (les: Mark Zuckerbergs Facebook ble utviklet på Harvard University).

Fyller «Snapchat-hull»

Appen Gobi er imidlertid en «instant» bildedelingstjeneste, til forveksling lik Snapchat (appen der du sender bilder som vises i noen sekunder, direkte til vennene dine eller legger ut til alle som følger deg i en «story»). Men Gobi fyller et «snapchat-hull».

Slik ser det ut når man ser på en «story« i den norskutviklede bildedelingsappen Gobi. Foto: SKJERMDUMP

– Ideen for appen kom da jeg og en god venn lagde et script som koblet seg opp til Snapchat og automatisk la ut bilder på storyen, som ble sendt til brukeren. Dette var en bruker kalt NTNUSnap, forteller Kjelsås-gutten til Nordre Aker Budstikke.

Nyheten om NTNUSnap, som delte bilder fra NTNU med NTNU-studenter, spredde seg som ild i tørt gress. Etter en avisartikkel i Adressa ble NTNUSnap lagt til av 4000 studenter på én dag. Det ble litt i meste laget.

Nakenbilder og politianmeldelse

– Problemet var at det ble så mye trafikk til NTNUSnap at Snapchat blokket oss. Vi tenkte da «hvorfor bare ikke lage vår egen app som dekker dette behovet», sier Fagernæs.

I følge Adresseavisas byavis trd.by havnet NTNUSnap også i trøbbel med NTNU på grunn av ulovlig bruk av universitets logo, og fordi det «florerte av nakenbilder i storyen». Deretter kom en politianmeldelse da det dukket opp et bilde av en mann i finlandshette og noe som lignet på en rifle. Neste bilde viste en blodig katt og teksten «Rifla funka».

– For å unngå de samme problemene har vi en report-funksjon når man ser et bilde slik at støtende bilder blir fjernet med en gang, sier Fagernæs.

Han legger til at utviklerne av Gobi har full kontroll over serverne og kan filtrere innholdet på appen.

– Hvis vi ser at denne måten å modere på ikke fungerer som ønsket er det veldig lett å oppdatere, fordi dette kan gjøres direkte på serverne, sier han.

LES OGSÅ: – Vi leker ikke med monopolpenger, nå er det ekte! Ungdomsbedrift i Nydalen lager app mot matsløsing

Gruppedynamikk

Den store forskjellen mellom Gobi og Snapchat er at den norskutviklede tjenesten fokuserer på grupper istedenfor på enkeltmottakere.

Den norskutviklede bildedelingsappen Gobi. Foto: SKJERMDUMP

– Dette vil da ikke bare være rettet mot universiteter, men for eksempel en lukket gruppe for vennegjengen eller fotballaget. Hvis man nå vil sende bilder til en gruppe mennesker må man lage en gruppesamtale på Facebook og sende bilder der, sier Fagernæs.

Tilsvarende gruppefunksjonalitet finnes i dag ikke i Snapchat. Det er dette tomrommet Gobi fyller.

– Man kan også være med i større stories som «Trondheim», «Engebråten ungdomskole» eller «Roskilde2015», der man kan se bilder fra et større samfunn. Her er også like- og topp5-listefunksjonen flittig brukt der det blir belønnet å sende kule bilder, sier han.

Men når vi går hardt inn i USA og begynner å ta over universiteter kommer vi nok til å bli lagt merke til

Ekspanderer

Til tross for den umiddelbare suksessen, vedgår Fagernæs at det er vanskelig å vinne innpass med et nytt sosialt medium, fordi lojaliteten til de eksisterende sosiale mediene man allerede er brukere av er sterk.

– Vi velger derfor å fokusere veldig på et lite miljø; NTNU, slik at det blir en greie her. Når appen «lever av seg selv» blir det naturlig å satse på Trondheim som en helhet. Når appen har et godt fotfeste vil det være mulig å først satse på Univeristet i Oslo, NHH i Bergen og Universiteet i Tromsø, for deretter å prøve seg på byene der universitetene er lokalisert, sier Fagernæs.

Et godt fotfeste i universitetsmiljøet er en naturlig start for å spre bruken til nærmiljøet og byen det holder til i.

Helt siden lanseringen av Gobi i august i år, har planene vært å ekspandere til USA.

– Når det kommer til USA har vi noen kontaktpersoner på forskjellige universiteter der (Harvard, MIT, University of Rochester og Boulder) som skal prøve å få Gobi stort på de respektive universitetene, forklarer han.

LES OGSÅ: El-bilen til NTNU-student og tidligere Nydalen-elev Kristian (19), gjør 0-100 km/t raskere enn Tesla

Investorinteresse

Før appen ble lansert hadde investorer kjøpt opp fem prosent av selskapet til de norske studentene, Gobitech, for 37.500 kroner. Dermed er det i teorien verdsatt til 750.000 kroner, hevder guttene.

– For oss er det veldig viktig at vi ikke fokuserer på å tjene penger. Det skal for eksempel ikke være reklame som ødelegger opplevelsen for brukeren, forklarer Fagernæs.

I følge ham har investorer vært villige til å gå inn med hele 100.000 kroner i selskapet.

– Men vi har takket nei, sier han og forteller at de har tro på å få gründerstøtte annensteds fra.

LES OGSÅ: Her er Norgesmestrene i Rumpeldunk

Hvor stort kan det bli?

Facebook og Snapchat er eksempler på sosiale medier som har erobret verden og gjort opphavspersonene styrtrike. Hvor langt kan Gobi nå?

– Det er virkelig umulig å si, svarer Fagernæs.

– Appen har et veldig stort potensiale, og fyller et behov som ikke ennå er dekket, så vi håper jo på det beste.

At de kikkes i kortene av «hovedkonkurrenten», tror han imidlertid ikke.

– Snapchat med en markedsverdi på 19 milliarder dollar følger nok ikke med på oss ennå. Men når vi går hardt inn i USA og begynner å ta over universiteter kommer vi nok til å bli lagt merke til, sier han.

Og navnet «Gobi»?

– Den er oppkalt etter et grupperom, som vi ofte bruker på datateknologi-studiet, sier en av de andre utviklerne, Kristoffer Lande, til trd.by.

LES OGSÅ:

Nye Nordre Aker Budstikke

I 2015 er Nordre Aker Budstikke relansert som ny, ren nettavis på nab.no.

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt nye, gratis nyhetsbrev!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer info

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Du kan også slette alle lokale data i din nettleser. Fremgangsmåten for dette varierer mellom ulike nettlesere og enheter.

Anbefaling: Ved å benytte deg av EU-tjenesten YourOnlineChoices.com kan du selv til en viss grad styre hvordan ulike annonseleverandører sporer deg, samt lese mange gode tips til hvordan du kan beskytte deg selv. Åpne YourOnlineChoices.com i et nytt vindu.

NB: Enkelte systemkritiske data som finnes i for eksempel webserverens logger vil ikke kunne slettes på forespørsel, men disse slettes automatisk etter kort tid iht informasjonen ovenfor.


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrever ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Mer informasjon