Utsetter sykkelfelt i Grefsenveien

Ny løsning i Grefsenveien. ILLUSTRASJON: BYMILJØETATEN

Bymiljøetaten har besluttet å utsette utviklingen av sykkeltrasé i den nederste delen av Grefsenveien, på strekningen mellom Disen og Storo. Nå får kollektivtrafikken prioritet nedover, mens syklistene prioriteres oppover.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 16.06.2017 kl 18:56

GREFSEN: Det er sykkelfeltet på nordsiden av Grefsenveien, fra Lettvintveien og ned til Storokrysset, som droppes i denne omgang. Denne traséen skal etableres samtidig som hele Storokrysset reguleres og utvikles. Det er planlagt at arbeidet med reguleringsplan for Storokrysset skal starte i januar 2018.

Grefsenveien har i dag flere trafikale utfordringer, og i tillegg må eksisterende trikkeskinner tilpasses nye trikker som kommer sommeren 2020. I veien ligger det også en eldre og utslitt hovedvannledning som Vann- og avløpsetaten må bytte ut. For å unngå nye gravinger i området i relativ nær fremtid er det bestemt at begge disse arbeidene tas samtidig, skriver Bymiljøetaten i et pressenotat.

Utskifting av vannledning

Det er Vann- og avløpsetaten som skal skifte hovedvannledningen mellom Disen og Storo. Det vil gi økt kapasitet og større sikkerhet i byens vannforsyning.

Vann- og avløpsetaten og Bymiljøetaten skal separere dagens fellesledninger for spillvann og overvann i egne ledninger. Dette gir mindre fare for tilbakeslag i kjellere og renere vann i Akerselva og Oslofjorden, ifølge Bymiljøetaten.

Tverrsnitt. Under veien vises vann- og avløpsledningene som skal graves ned i veien. (BYMILJØETATEN)

Kritisk til trikkeløsningen

Torsdag 15. juni var de ansvarlige for prosjektet Grefsenveien i Bymiljøetaten i bydelsutvalget for å redegjøre for planene.

Det første forslaget til oppgradering av Grefsenveien fikk flere kritiske bemerkninger lokalt, fordi kollektivtrafikken ikke fikk egen trasé i Grefsenveien. Bydelsutvalget sa i sin uttalelse at de var usikre på om Grefsenveien egentlig egner seg som en del av hovedsykkelveinettet, og ba Bymiljøetaten utrede alternative sykkeltraseer i andre gater på strekket mellom Grefsen og Storo.

På bakgrunn av tilbakemeldingene har Bymiljøetaten nå gjort endringer i planforslaget.

Fortsatt sykkel

Men å fjerne syklene fra Grefsenveien er uaktuelt. Grefsenveien er en del av Plan for sykkelveinettet i Oslo, som nå ligger til behandling i bystyret. Dette betyr at prosjektet skal anlegge sykkelfelt i veien, opplyste Rune Gjøs, leder for Sykkelprosjektet i Oslo kommune, under redegjørelsen i BU-møtet.

- Det har vært noe motstand mot planene om sykkeltilrettelegging i Grefsenveien, hvor begrunnelsen er at veisnittet er for smalt. Vi mener veien er bred nok og skal finne gode løsninger både for trikk, biler, syklister og fotgjengere, utdyper Eva Tømmervåg, seksjonssjef for Gate- og kollektivprosjekter i Bymiljøetaten, i pressenotatet.

I notatet viser Bymiljøetaten videre til at det i Oslo er det bred politisk enighet om å tilrettelegge for mer sykling, noe også det forrige byrådet jobbet for.

- Den store oppslutningen rundt flere og bedre sykkelveier i byen blir en stadig viktigere faktor i alle infrastrukturprosjekter i regi av kommunen, sier Tømmervåg.

Sykkeltelling

Grefsenveien anses som attraktiv og med et stort potensial for sykkeltrafikk, ifølge etaten. En sykkeltelling foretatt i Grefsenveien 8.-14. juni i år viste at det gjennom disse dagene ble registrert 7678 syklister i Grefsenveien (tellingene ble gjort overfor Storokrysset), noe som gir et snitt per dag på 1097 syklister.

- Vi erkjenner at det er noen utfordringer forbundet med å løse fremkommelighet for alle trafikantgrupper i Grefsenveien. Om veien hadde vært bredere ville det vært enklere, men løsningene vi har valgt mener vi er forsvarlige. At vi nå utsetter deler av sykkelplanene nedover mot Storokrysset er ikke en nedprioritering av syklistene. Det er en erkjennelse av at løsningen som ble presentert tidligere hadde noen svakheter inn mot krysset, sier Tømmervåg.

Slik sikres trikkens fremkommelighet

I den reviderte løsningen utsettes utviklingen av sykkelfeltet ned mot Storokrysset (på nordsiden av Grefsenveien) fra Lettvintveien og ned til Storokrysset. Syklistene blir her henvist til å dele felt med bilene. Denne sykkelveistrekningen skal utvikles samtidig som hele Storokrysset reguleres og utvikles, i prosjektets fase 3.

Kollektivtrafikken (trikk og buss) får egen trasé i retning Storokrysset. I retning Disen trikkeholdeplass vil kollektivtrafikk og biltrafikk måtte dele trasé, mens syklistene i denne retningen får eget sykkelfelt.

Videreutviklet løsning for Grefsenveien

- Det er naturlig å behandle nederste delen av Grefsenveien samtidig som vi ser på Storokrysset, og gjennom vår reviderte løsning oppnår vi følgende: Vi kommer i mål med den nødvendige trikkeoppgraderingen i Grefsenveien i tide, målsetningen om å øke trikkens fremkommelighet opprettholdes, det blir en mer sammenhengende sykkeltilrettelegging både i Grefsenveien og i Storokrysset og ikke minst så sikrer reguleringsplanen rundt Storokrysset en demokratisk og involverende prosess, sier Tømmervåg.

Noen detaljer i de tre fasene som skal sikre en god og helhetlig trafikkløsning:

Fase 1: Grefsenveien øvre

Planlagt oppstart vinteren 2018, med forventet byggeperiode på halvannet år.

  • Separat kollektivfelt for buss og trikk på hele strekningen ned mot Storokrysset (på nordsiden av Grefsenveien).
  • Fra Storokrysset og opp til Disen (sørsiden av Grefsenveien) deler trikk, buss og bil trasé.
  • To kjørefelt for bil inn mot Storokrysset (nordsiden), i tillegg til kollektivfelt.

o Ett felt for høyresvingende trafikk og trafikk rett frem.
o Ett felt for venstresvingende trafikk.

  • Eget sykkelfelt fra Storokrysset og opp til Disen.
  • Sykkelfelt i begge retninger ovenfor Lettvintveien.
  • Utskifting av hovedvannrør (Vann- og avløpsetaten).

Fase 2: Grefsenveien nedre

Byggestart planlagt våren 2018, ferdigstillelse sommeren 2020.

  • For strekningen Vitaminveien (rundkjøringen) til Åsengata er løsning og prosess ennå ikke avklart.
  • Det er imidlertid viktig å ferdigstille sportiltakene innen mai 2020 for testkjøring av nye trikker.

Fase 3: Storokrysset

Reguleringsplanarbeidet planlagt oppstart vinteren 2018.

  • Storokrysset og Vitaminveienkrysset reguleres og utvikles. Begge kryssene skal ha sammenhengende sykkeltilrettelegging i tråd med gjeldende standarder.
  • I dette prosjektet skal det også etableres sykkelfelt fra Storokrysset til Lettvintveien (på nordsiden av Grefsenveien).

Byggeperioden

I løpet av byggeperioden vil det tidvis bli nødvendig å stenge Grefsenveien helt for trafikk på grunn av at vann- og avløpsledningene skal graves langt ned i bakken. Hvordan trafikkavviklingen skal sikres i perioden, er ennå ikke klart.

Da Kjelsåsveien stengte i forbindelse med trikkeoppgraderinger i begynnelsen av juni ble det tydelig hvor utsatt Grefsenveien er for forsinkelser. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

- Vi vil jobbe for at dette blir så smidig og forutsigbart som mulig. Beboerne skal vite når gater stenger og hva som skjer i prosjektet i god tid. Kommunkasjon med nærmiljøet blir viktig, sa Sven Øvergaard, kommunikasjonsrådgiver i Bymiljøetaten, til lokalpolitikerne torsdag.

Når det gjelder hvordan man skal få plass til å etablere sykkelfelt også nedover i Grefsenveien, i forbindelse med reguleringen av Storokrysset, i prosjektets fase 3, svarte kommunikasjonsrådgiver Maria Suhr:

- Vi tror vi skal klare å tilegne oss de nødvendige meterne for å få plass til sykkelfeltet. Ved å gjennomføre plangrep med involvering av beboere tror vi på en fin løsning.

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer info

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Du kan også slette alle lokale data i din nettleser. Fremgangsmåten for dette varierer mellom ulike nettlesere og enheter.

Anbefaling: Ved å benytte deg av EU-tjenesten YourOnlineChoices.com kan du selv til en viss grad styre hvordan ulike annonseleverandører sporer deg, samt lese mange gode tips til hvordan du kan beskytte deg selv. Åpne YourOnlineChoices.com i et nytt vindu.

NB: Enkelte systemkritiske data som finnes i for eksempel webserverens logger vil ikke kunne slettes på forespørsel, men disse slettes automatisk etter kort tid iht informasjonen ovenfor.


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrever ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Mer informasjon