Kategoriheading

Her kommer det nye fartshumper og nye fartsgrenser i Bydel Sagene

Her kommer det nye fartshumper og nye fartsgrenser i Bydel Sagene

Ny fartsgrense forbi Fernanda Nissen skole. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

– Mange små og store skolebarn å se langs veiene framover, og viktig å sikre barna gode og trygge skoleveier, sier miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG). Og det blir mange endringer langs og i gatene fremover.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
14.08.2017 kl 19:15

OSLO: – For byrådet er det viktig å sikre barna gode og trygge skoleveier. Dette er enkle men svært effektive tiltak for å gjøre det tryggere for de som går og sykler, ifølge pressemelding fra byrådsavdelingen for miljø- og samferdsel.

Noen av tiltakene for Bydel Sagene gjennomføres i år, andre til neste år, i 2018.

SE OVERSIKTEN OVER ALLE TILTAKENE I OG LANGS GATENE I BYDEL SAGENE LENGER NED I SAKEN

Barna prioriteres

Byrådsavdelingen skriver også at de er i dialog med Trygg Trafikk, som ønsker nedennevnte tiltak velkommen, og at tiltakene vil motivere flere til å sykle og gå.

- Det er viktig for meg å ha fokus på trafikksikkerhet, spesielt for de yngste som synes minst i trafikken. Trygging av skoleveier pågår året rundt, men i forbindelse med skolestart har vi også ekstra fokus på at barn og unge skal komme seg trygt til skolen og rundt i nærmiljøet sitt, sier byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Berg (MDG).

- Selvsagt skal det være mulig å kjøre bil i Oslo også i fremtiden, men rundt skoler og nærmiljøer mener jeg barn som går og sykler bør prioriteres. Det er også god politikk for voksne. Derfor vil byrådet nå bygge flere opphøyde gangfelt, fartsdempere og redusere fartsgrenser for å gjøre det tryggere å komme seg rundt og ta ekstra godt vare på de minste blant oss.

Luftforurensning

Lan mener norske byer, i mange tiår, har vært planlagt på bilens premisser.

– I Oslo har dette blant annet ført til at vi har store problemer med luftforurensning, men også at vi ser en utvikling hvor stadig flere foreldre kjører barn til skolen og fritidsaktiviteter fordi det oppleves som for farlig at barna går eller sykler alene. Sånn vil ikke jeg at det skal være å vokse opp i Oslo, og derfor er jeg glad for at dette byrådet jobber systematisk for å sikre trygge skoleveier og ren luft til innbyggerne, fortsetter Berg.

Se bildet større

Lan Marie Nguyen Berg, miljø- og samferdselsminister i Oslo fra MDG. FOTO: ARKIV/SAGENE AVIS

Raske tiltak

Det er også mindre raske tiltak som nå iverksettes i forbindelse med skolestart.

  • Det skiltes midlertidig med «skolestart» skilt i nærheten av alle skoler og på innfartsårene for å minne sjåførene på å kjøre forsiktig der skolebarn ferdes.
  • Det deles ut grønne reflekser til alle skolestartere i Osloskolen.
  • Informasjon om Følgevenn er i år tilbake i Skolestartbrosjyren for første gang på flere år.
  • Informasjon om Trafikkagenten har blitt sendt ut i felles brev fra Oslo kommune.
  • Trafikkagenten sendte i juni ut informasjon om høstens kampanje til alle Osloskoler for å verve flere Trafikkagenter.

I tillegg har Bymiljøetaten lagt på bordet forslag hvor den mener det bør komme flere fartshumper og hvor fartshastigheten bør justeres i Bydel Sagene.

Vedtak

Følgende forslag om større tiltak i og langs veien i Oslo har vært ute på høring. I henhold til myndighet, vedtatt i sommer av byråd for miljø og samferdsel, følgende for Bydel Sagene:

Fartsgrense 40 km/t innføres i:

  • Stavangergata fra rundkjøring Bergensgata til rundkjøring Uelands gate
  • Sandakerveien fra Nycoveien til Treschows gate
  • Sandakerveien fra rundkjøring Kristoffer Aamots gate retning nord
  • Bentsebrugata fra kryss med Arendalsgata til Vogts gate
  • Hans Nielsen Hauges gate fra avkjørsel til nr. 37 til Grefsenveien
  • Grefsenveien, Sandakerveien og Vogts gate fra Storo til Ring 2
  • Arendalsgata og Treschows gate fra kryss med Sandakerveien til rundkjøring med Uelands gate
Se bildet større

Ny fartsgrense kommer i Grefsenveien - Sandakerveien. FOTO: KRISTIN TUFTE HAGA/ARKIV

Fartsgrense 30 km/t innføres i:

  • Kristoffer Aamots gate utenfor ny skole
  • Gunnar Schjelderups vei
  • Nycoveien

Fartshumper dimensjonert for 40 km/t etableres i:

  • Stavangergata (1 stk. i hver kjøreretning)

Opphøvd gangfelt dimensionert for 40 krn/t etableres i:

  • 1 stk. opphøyd gangfelt i Treschows gate
  • 1 stk. opphøyd gangfelt i Nycoveien/Sandakerveien

Fartshumper dimensjonert for 30 km/t etableres i:

  • Biermanns gate (1 stk.)
  • Holsts gate (1 stk.)
  • Thorvald Meyers gate (2 stk.)
  • Maridalsveien (2 stk.)
  • Oskar Braatens gate (1 stk.)
  • Anna Sethnes gate (1 stk.)
  • Per Kvibergs gate (2 stk.)
  • Sigurd Lies gate (1 stk.)
  • Edvard Griegs gate (1 stk.)
  • Thunnarms gate (1 stk.)
  • Darmevigsveien (1 stk.)
  • Drøbakgata (1 stk.)
  • Lillogata (1 stk.)
  • Kyrre Grepps gate (2 stk.)
  • Nils Huus’ gate (1 stk.)
  • Fredrik Glads gate (1 stk.)
  • Borger Withs gate (1 stk.)

LES OGSÅ:

ANNONSE
Annonse