56-bussfolket, dere er jammen tålmodige!

56-bussfolket, dere er jammen tålmodige!

Nydalen - Solemskogen. To busser møtes, men det skjer ikke mange ganger i timen. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

KOMMENTAR: Skrekk og gru. Når man er vant til å reise kollektivt i Oslo sentrum, føles det som en kalddusj å måtte belage seg på 56-bussens rutetabell. Men det kan komme bedringer til våren.

Kjære dere som bor i Grefsenåsen, oppover Lachmanns vei og innover mot Solemskogen: Jeg føler med dere. Dere må ha en fantastisk evne til å finne tålmodighet der man ikke skulle tro det var mulig.

Jeg vet ikke om dere kjører buss, eller om dere har gitt opp. Har dere gitt opp, har dere min største medfølelse. Har dere ikke gitt opp, beundrer jeg standhaftigheten.

Når man er vant med busser som 37 og 54, som går med intervaller ned mot 5 minutter, og som kjører nærmest døgnet rundt, er overgangen til 56 fryktelig stor.

Se bildet større

Det er ikke flust med avganger. Legg merke til 56B til Grefsenkollen. (NB, denne rutetabellen er noen år gammel.) FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Det gjenopplevde jeg da jeg nylig skulle til Grefsenkollen. 56B går som kjent bare søndager, så den kan man ikke vente på. Men 56 til Trollveiskrysset, for så å ta veien gjennom skogen, er en løsning om man vil reise kollektivt ellers i uka. (Og skogsturen er jo fin).

Det startet dårlig da jeg bommet på avgangen fra Nydalen. Dermed var det 30 minutter (!!) å vente på neste. Det er da man bare må kjøre på med tålmodighet og sterk kaffe.

(Ønsket om hyppigere bussavganger er ikke noe nytt…)

I distriktene må man belage seg på sjeldne avganger med buss på grunn av pasasjergrunnlaget. I Oslo er det heldigvis de færreste linjene som sliter med det samme. Noen er det imidlertid, med 56-bussen som et berømt eksempel, men heller ikke med 51 til Maridalen kan du være videre spontant.

Og så 55 på Lillo da, som ble lagt ned. Og til tross for seiglivede protester fra beboere, og lokalt politisk engasjement, ser den ut til å være stein død.

Selvfølgelig må det være trafikkgrunnlag for å opprettholde en bussrute, men i en tid hvor oppfordringene til å la bilen stå er sterke, burde insentivene til å reise kollektivt være sterkere. Da rimer det dårlig at billettprisene i kollektivtrafikken øker til våren.

OOOPS! Her havnet 56-bussen i grøfta

Se bildet større

Når sola skinner er det ikke så galt å vente på bussen. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Og hvis bussen går så sjelden at den knapt er som et reelt alternativ å regne, ja da er det heller ikke rart den har få passasjerer.

Derfor er det gledelig å bla i protokollen fra møtet i bydelens Miljø-, plan og samferdselskomité fra oktober. Der står det at Ruter var innom for å redegjøre for kollektivtilbudet i bydelen. Og jeg siterer:

«Fokus på høyere frekvens på eksisterende ruter der det er behov, Vil være avveining mellom hurtighet og nærhet til holdeplasser. Mulig økt frekvens på buss 56 fra 8.april 2018.»

Betyr dette flere avganger og kortere ventetid for dem som skal reise til Grefsenåsen og mot Solemskogen? Det ser slik ut, selv om Ruters pressevakt, i svar på en e-post fra meg, svarer noe nøkternt:

«Vi har noen ønsker for buss 56, men vi venter med å være konkrete på dette. Det er en stund frem til ruteendring i april, og før vi kommer så langt, er det budsjettprosess i Oslo Kommune, styrebehandling av ruteendring i Ruter mm.»

Så da er det lov å håpe. Og kanskje hjelper det om du som reisende sender en oppfordring i Ruters retning…

(For ett år siden spurte vi dere hvilke busstilbud dere savner i bydelen, her er svarene)

NB! De rosa bussene, kalt Ruter Aldersvennlig transport, som er et pilotprosjekt for fleksibel transport for eldre over 67 år, regnes som en suksess av bydelen og Ruter. I oktober ble det foretatt 460 turer med de to rosa minibussene, ifølge bydelsdirektøren. Og kapasiteten er god. Les mer om det her.

Karl Andreas Kjelstrup redaktør, Nordre Aker Budstikke

Har du noe på hjertet? Delta i bydelsdebatten! Send ditt innlegg til debatt@nab.no!

LES OGSÅ: Nå får Italiatrikkene en ansiktsløftning

Meld deg på nyhetsbrev!

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse