Støy og gnister på jernbanelinja

Støy og gnister på jernbanelinja

Ved Grefsen stasjon. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Mellom 1. og 12. desember utfører Bane Nor vedlikeholds- og moderniseringsarbeid på Gjøvikbanen. Sover du lett bør du forberede deg på noen bråkete netter.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
30.11.2017 kl 12:29

GREFSEN-MOVATN: Bane Nor moderniserer Gjøvikbanen. I den forbindelse vil det i tidsrommet 1.-12. desember bli foretatt skinnesliping på en rekke delstrekninger mellom Gjøvik og Grefsen.

Natt til 10., 11. og 12. desember er det strekningen mellom Grefsen stasjon og Movatn som står for tur.

Nattarbeid Gjøvikbanen

Arbeidene utføres av Baneservice AS på oppdrag fra Bane Nor, og vil medføre støy og gnister blant annet knyttet til bruk av skinnegående spesialmaskiner for sliping av spor.

– Vi beklager ulempene som følge av støy, men understreker samtidig at slipetoget hele tiden er i bevegelse slik at periodene med kraftig støy vil være relativt kortvarige og forbigående. Vi gjør ellers oppmerksom på at lokale helsemyndigheter samt politi og brannvesen er orientert om arbeidene, skriver Bane Nor i en sms som er sendt til personer i områdene der arbeidene skal foregå.

Detaljer om arbeidene/delstrekninger:

Natt til 2.12. (23.05-06.00): Eina-Gjøvik

Natt til 3.12. (21.45-05.45): Jaren-Eina

Natt til 4.12. (23.05-04.15): Roa-Jaren

Natt til 6.12. (23.45-05.15): Grua-Monsrud

Natt til 7.12. (23.45-05.15): Bjørgeseter-Jensrud

Natt til 8.12. (22.00-06.00): Jensrud-Åneby

Natt til 9.12. (23.00-07.00): Åneby-Sandermosen

Natt til 10.12 (23.00-07.00): Movatn-Grefsen

Natt til 11. og 12.12.(22.45-06.00) Movatn-Grefsen

På sine nettsider svarer Bane Nor på spørsmål som måtte kunne komme om arbeidene. Vi gjengir disse her:

Hvorfor nattarbeider?

Ved arbeider på – eller i nærheten av jernbanespor, er det av sikkerhetsmessige og praktiske årsaker nødvendig med full stans i den ordinære togtrafikken. Gjennom å utføre nødvendig modernisering og forebyggende vedlikehold i perioder av døgnet med liten/ingen trafikk bidrar vi til å sikre at færrest mulig av NSBs kunder på Gjøvikbanen blir berørt.

Beskrivelse av arbeidene

Slipetoget kjøres med en hastighet på ca. 6 km/t, og har 16 slipesteiner som sørger for bedre sporkvalitet og økt levetid på skinnene. Skinnesliping bidrar også til å redusere støyen fra togskinnene når tog passerer. Like etter slipingen kan lyden fra togene oppleves litt annerledes enn vanlig, men etter noen dager vil omgivelsene oppleve mindre støy fra togtrafikken.

LES OGSÅ: Her ødelegger søppelbilen en av landets mest brukte skiløyper

Meld deg på nyhetsbrev!

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse