ANNONSE
Annonse

Buss for trikk, og omfattende akutt-tiltak i hele trikketraseen

Grefsenveien er full av hull langs trikkeskinnene. Til stor frustrasjon for bilister, og for Trikken, som må kjøres med sterkt redusert hastighet. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Natt til lørdag starter Sporveien nye arbeider i Grefsenveien for å bedre fremkommeligheten – og kunne øke hastigheten på trikken igjen. Det blir buss for trikk i fire dager.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 09.03.2018 kl 11:28

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
ANNONSE
Annonse

STORO/KJELSÅS: – Vi ønsker nå å utbedre vår del av Grefsenveien slik at trikken kan kjøre i 25 km/h igjen. I dag trenger skinnegangen akutt forbedring flere steder, derfor er hastigheten for trikken midlertidig redusert til 10 km/h. Det er ingen trafikantgrupper tjent med, sier kommunikasjonsrådgiver Andreas Viseth i Sporveien, til Nordre Aker Budstikke.

Sporveiens vedlikeholdsansvar omfatter områdene mellom skinnene og 60 centimeter på hver side av disse.

– I tillegg skal vi utbedre asfaltbelegg inntil skinnegangen på Grefsenplatået, som har fått mye juling av tungtrafikk og en krevende vinter, legger Viseth til.

Mye misnøye

Nordre Aker Budstikke har i vinter ved flere anledninger skrevet om den dårlige veistandarden i Grefsenveien, og bilister som har fått bilen ødelagt som følge av hull langs skinnegangen.

LES MER:
Dekk og felger gå ad undas i Grefsenveien
Tilstanden i Grefsenveien: – Dette er livsfarlig!

Sporveien har erkjent at tilstanden i Grefsenveien er dårlig, og iverksatte lapping av hull i asfalten mellom Storo og Disen i februar.

Stenger i fire døgn

– Nå igangsetter vi akuttiltak – lapping av hull, og utbedringer slik at skinnegangen stabiliseres. Vi vil blant annet skjøte på med ytterligere asfalt. Banesjefen er blant annet ikke fornøyd med sporgeometrien. Nå gjør vi dette ordentlig, for å sikre stabil drift, fram til Grefsenveien-prosjektet starter, sier Viseth.

LES OGSÅ: Derfor svinger trikken i Grefsenveien

Som en følge av arbeidene innstilles trikk 11 og 12 på strekningen, fra og med natt til lørdag, og fire døgn fremover (til og med tirsdag 13. mars).

– Det blir satt inn buss for trikk mellom Storo og Kjelsås i denne perioden, sier Viseth.

LES OGSÅ:

LES MER OM GREFSENVEIEN HER!

Spørsmål og svar om stenging i Grefsenveien

Hvilket område blir berørt?

Skinnegangen i begge retninger mellom Storo og Disen

Når stenger sporet, og når åpner det igjen?

Vi stenger sporet natt til lørdag 10.mars (etter driftsdøgnets slutt) – og er klare til ny drift fra morgenen av onsdag 14.mars.

Hvorfor stenger sporet?

Det er nødvendig å stenge for å få gjennomført akutte tiltak i forhold til å kunne opprettholde trikkedriften. Det skal, blant annet, legges en betongstøp – og den må herde minimum et døgn før den tåler trafikkbelastning.

Er dette begynnelsen på den annonserte oppgraderingen av Grefsenveien?

Nei. Dette er akutte tiltak for å kunne opprettholde trikkedriften. Rehabiliteringen av Grefsenveien inkludert ny hovedvannledning begynner på ettersommeren i år.

Hvorfor er denne strekningen blitt så dårlig?

Årsakene er sammensatte. Dagens spor er i prinsippet et provisorium og er en gammel og teknisk sett en dårlig løsning. Det ble utført midlertidige tiltak på denne strekningen ved gjenopptakelse av trikkedriften til Kjelsås i 2004. Meningen var, og har hele tiden vært, å gjennomføre en full oppgradering i flukt med en bebudet ombygging av Storokrysset. Denne har trukket ut i tid, og nå har det økte tidsforbruket fremtvunget tiltak fra Sporveiens side. Det er også en faktor at trafikkbelastningen er en helt annen i dag enn for femten år siden, og det hjelper heller ikke på forholdene at Grefsenveien opp mot Glads vei i dag langt på vei er blitt en oppstillingsplass for tyngre kjøretøy.

Har det på noe tidspunkt vært forbundet med fare for passasjerene på strekningen?

Nei. Sporveien driver sin virksomhet med solide sikkerhetsmarginer. Vi gjennomfører systematiske målinger og kontroller har overvåket denne strekningen særskilt en tid pga dårlig teknisk tilstand, og iverksetter tiltak nettopp for å ivareta sikkerheten.

Hvordan skal passasjerene komme seg til og fra Kjelsås mens stengingen pågår?

Det vil bli kjørt buss for sporvogn mellom Kjelsåsaleen og Storo. Avviket vil være godt skiltet.

Sporveien henviser forøvrig til www.ruter.no for detaljert informasjon om trafikkaviklingen i Grefsenveien og hvilke konsekvenser det har for de reisende disse dagene.

Når kommer de varige forbedringene?

Etter planen starter vi opp med ombygging i august og vil da først starte opp med arbeider for Vann- og Avløpsetaten med oppgradering av deres anlegg. Når vi har gjort ferdige disse arbeidene kan vi starte arbeidet med nytt fundament og overbygning for trikken. Da vil det bli kjørt buss for sporvogn i et drøyt års tid før vi kan ønske velkommen til en splitter ny trikketrasé mot Kjelsås. Og når den jobben er klar starter ombyggingen av Storokrysset.

Spørsmål og svar kommer fra Sporveien.

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.