Tar av kolonihagen for å få bedre plass på gang- og sykkelveien

Del A av planområdet strekker seg langt Sogn Hagekoloni, fra Universitetskrysset til Ullevålkrysset. Her er anleggsarbeid i forbindelse med den nye gangbroa i Ullevålkrysset. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Statens vegvesen skal utvide den 800 meter lange gang- og sykkelveien langs Ring 3, fra Universitetskrysset til Bergkrysset.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

ULLEVÅL: Det er Statens vegvesen Region øst som har startet arbeidet med detaljeregulering av strekningen. Dette ligger nå ute på Plan- og bygningsetatens nettsider, med uttalelsesfrist 15. april.

Reguleringsplanarbeidet er delt i to, og omfatter utvidelse av gang- og sykkelvegen på strekningen fra rundkjøringen over Tåsentunnelen (Bergkrysset), på sørsiden av ringveien og frem til Ullevålkrysset (gangbroa ved Ullevaal stadion). Det andre området, også det på sørsiden av ringveien, går langs Sogn Hagekoloni og bort til Domus Athletica.

Strekningene (A og B) som inngår i planområdet.

Har tatt ut kollektivfelt

Da Nordre Aker Budstikke omtalte tiltaket i en tidligere fase av prosjektet, var også et området på nordsiden av Ring 3, mellom Ullevålkrysset og Bergkrysset, tegnet inn. Det var på grunn av planer om et kollektivfelt på strekningen i tillegg til gang- og sykkelveien, mend dette er ikke lenger er med i planen.

Det skal anlegges høystandard sykkelvei med fortau, i tråd med plan for sykkelveinettet i Oslo. Hensikten med planarbeidet er å bedre fremkommeligheten og trafikksikkerheten for gående og syklende langs Ring 3, ifølge Statens vegvesen.

Planområdet går langs Ullevaal stadion, fra Ullevålkrysset til Bergkrysset (rundkjøringen over Tåsentunnelen). Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Ny gang- og sykkelbro

Planområdet deles av området der den nye gang- og sykkelbroa over Ringe 3, fra Ullevaal stadion til gamle Sogn vgs., nå er under oppføring. Denne skal etter planen være ferdig i 2019.

Planområdet er regulert til «gang-/sykkelvei, annet veiareal, friområde, kolonihage,
kommunalteknisk anlegg, offentlig kjørebane- veigrunn, anlegg for lek og opphold.» Det er omlag 15.000 kvadratmeter (halvparten forbi Sogn Hagekoloni, den andre halvparten forbi Ullevaal stadion), og er omtrent 800 meter langt.

Slik blir den nye gangbroa som er under oppføring ved Ullevaal stadion. Illustrasjon: EFLA / BEaM

Tar av kolonihagen

Prosjektet vil medføre inngrep i Sogn Hagekoloni, i området nærmest Ring 3 – en adkomstvei som ligger mellom hagen og dagens gang-og sykkelvei.

Breddene her er ikke endelig avklart, men det skal etterstrebes 4 meter sykkel og 2 meter
fortau. Hvis en skal legge til grunn disse breddene og den lokale adkomstveien skal
opprettholdes med samme bredde, må en gå litt inn i noen av hagene i kolonihagen som ligger nærmest dagens gang- og sykkelvei. Dette gjelder da for det første «kvartalet», lengst vest. Etter dette vil en kunne benytte seg av rabatten som er mellom gang. og sykkelveien og den lokale adkomstveien.

Sogn Hagekoloni har gjort oppmerksom på at denne er adkomstvei og vei for utrykningskjøretøyer. De er også bekymret for ytterligere asfaltering da det er betydelig overvannsproblematikk i området, ifølge sakspapirene.

LES OGSÅ: Hagefestivalen på Sogn gjenoppstår i sommer

Turvei B5

På den vestlige strekningen krysser planområdet en prinsipptrasé, som er del av et større turveinett. Her er det regulert inn en turveibro (B5) som rekkefølgekrav til byggingen av Rikshospitalet. Status for broa er uavklart. Turveibroen skulle etter planene være ferdig før sykehuset ble tatt i bruk i 2000 - men brua er ennå ikke på plass.

Plan- og bygningsetaten påpeker at den nye gang- og sykkeltraseen må utformes i overenstemmelse med den innregulerte Ullevålbrua og prinsipptraséen/turveibru B5 over Ring 3.

PBE er positive

Plan- og bygningsetaten stiller seg positive til tiltaket og anbefaler at man går videre med planarbeidet.

– Vi ser dette som et positivt grep for byen, der hovedsykkelnettet forbedres, og det tilrettelegges for at flere reiser skjer med sykkel og til fots, skriver etaten i sin innstiling.

Forslagsstiller har foreslått en løsning med 4 meter bredde på sykkelveien og 2 meter bredde på fortauet, der det lar seg gjøre. Standard for høystandard sykkel- og gangløsning er 4 meter sykkelvei og 2,5 meter fortau, ifølge PBE.

– Løsningene må imidlertid tilpasses stedet og de mulighetene, begrensningene og behovene som finnes der. Stedlige forhold kan tilsi at det på disse strekningene er en god avveining å prioritere sykkel-fremkommelighet. Samtidig er det ønskelig å begrense inngrepet i tilgrensede eiendommer og i grøntareal. Dette er avveininger som bør fremkomme i det videre planarbeidet. PBE anbefaler også at det føres en god dialog med berørte parter.

Selv om arbeidet nå er igang, ligger ferdigstilling av gang- og sykkelveien et stykke fre i tid. Ifølge saksgangen vil et endelig planforslag etter planen sendes til politisk behandling i mars 2019.

Hele saksfremstillingen kan leses på PBEs nettsider. Der kan du også gi innspill til forslagsstiller på dette stadiet i prosessen. Frist er 15. april 2018.

LES OGSÅ: Slik blir den nye gangbroa over Ring 3 ved Ullevaal stadion

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...