ANNONSE
Annonse

Alt er ikke helt som du tror i Maridalen

En nedbrent kirke, et forbrent lik, og kirkesølv på avveie. Innbyggerne i Maridalen har mørke hemmeligheter de helst ikke vil ut med.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 16.08.2017 kl 16:05

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
ANNONSE
Annonse

MARIDALEN: Maria Fili, den tredje nyskrevede Maridalsspill-oppsetningen signert regissør Mads Henning Jørgensen, kommer i velkjent drakt.

Regissør Mads Henning Jørgensen. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Maridalen er fortsatt en utpost der folk lever sine skjermede liv, en lang hestereise fra hovedstaden Oslo, eller Christiania som byen nå heter.

Til forskjell fra fjorårets Maria Mortem, som hadde Svartedauen som dystert bakteppe, er årets handling flyttet noen århundrer nærmere vår egen tid. Vi har vært gjennom reformasjonen, og innbyggerne i dalen bekjenner seg til den lutherske tro.

Illevarslende

Uavhengig av historien har Maridalsspillet en aktør regissøren ikke kan temme. Enten forestillingen byr på tindrende sommervær og solnedgang over gule åkre og blått vann, eller høljende regnvær, tilfører det historien, og den fantastiske friluftsscenen ved kirkeruinen, en ekstra dimensjon.

Tirsdag kveld var det sendt ut OBS-varsel for Østlandet, med fare for ekstreme nedbørsmengder. Publikum ankom Maridalen godt kledd – i ullgensere, regntøy og ponchoer – forberedt på himmelens vrede. De mørke skyene og nerven i naturen lå som en perfekt ramme for det som skulle vise seg å bli en halvannen times lang krimgåte, kretsende rundt et mystisk dødsfall og kirkesølv på avveie.

Sveinung Oppegaard som usympatiske Mattis Nielssøn, sammen med Maren Sennels Jenssen, som bygdejenta Guri Bjørnsdatter. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

En tidlig Poirot

Maria Fili starter finurlig nok etter at alle kveldens hendelser har funnet sted. Markus Tønseth, i rollen som superintendent Oluf Boesen, biskopen i Christiania, kommer ridende inn i dalen for å finne ut av hvor hans utsending Mattias Nielssønn har blitt av.

Nielssønn har reist rundt i bygdene på Østlandet for å kreve inn skatt til kongen, men etter visitten i Maridalen har ingen sett ham.

Kanskje ikke så rart. I Maridalen finner superintendenten det forbrente liket av utsendingen sin. Og hvor er kirkesølvet han skulle ha med seg?

Tønseth, som biskop, går inn i rollen som etterforsker. I ren Poirot-stil får han innbyggerne i dalen til å gjenfortelle hendelsesforløpet, fra kongens utsendinger kom ridende, til kirken brant ned, med Nielssønn på innsiden.

Markus Tønseth som biskop og etterforsker, som avdekker hemmelighetene i dalen. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Med retrospektiv fortellerteknikk nøstes historien opp. Her er det mange hemmeligheter og tragedier. Vi blir vitne til drap, løgner, ulykkelig kjærlighet og drømmer som brast. Og mange av dalens innbyggere er slett ikke dem de gir seg ut for å være.

De allerede avdøde karakterene "våkner til liv", og mysteriet utspiller seg foran øynene på publikum.

Alvor

Kirken røyklegges. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Men der Jørgensens Maridalsspill i fjor nærmet seg komedie i Monty Python-stil, er årets oppsetning mer preget av alvor.

Markus Tønseth briljerer nok en gang som oppsetningens lim. Fortellerstemmen hans fra Maria Mortem er borte, men rollen som etterforsker binder stykket, som også i år flytter seg i tid, om enn ikke i like høyt tempo, sammen.

Gjengangere

Det er mange kjente ansikter i Maria Fili. Fjorårets hovedkvinne Helle Haugsgjerd er tilbake i en mindre fremtredende, men mer lidende rolle, som Eline Jonsdatter. Kvinnen som tilsynelatende har mistet forstanden etter at sønnen døde.

Helle Haugsgjerd spiller i år Eline Jonsdatter, som har mistet sønnen sin.

Brage Bang er presten Arne Ogmundssønn, med en svært mørk fortid. Sveinung Oppegaard er også tilbake, nå i rollen som usympatiske Mattis Nielssøn. Veteranene Torgny G. Aanderaa, Anne-Marthe L. Engnes, Ronny Fagereng og Ivar Christiansen innehar også ledende roller.

Og så er det selvfølgelig de frivillige. Blant birollene og statistene kjenner vi igjen massevis av ansikter som vi har sett før. Innlevelsen og spillegleden med replikker fra bygdefolk som føler seg tråkket på av makta, er fenomenal.

Fart på hest, her spel-veteran Ivar Christiansen som knekt.

God start

Tradisjon tro tas publikum med på en reise gjennom tablåer, fra Hønefoten til kirkeruinen, før forestillingen starter. Den stramme regien fra i fjor er videreført, og skuespillerne vi møter underveis er så inne i rollene sine at det er en fryd. Det skaper en perfekt inngang, og store forventninger, til det vi har i vente på spillplassen.

Gudstroen står sterkt i middelalderens, og reformasjonens, Maridal. Himmelen over friluftsscenen og oss på tribunene slipper ikke annet enn ørsmå regndrypp gjennom forestillingen. Vi spares for høljregnet, og er lettet for det når vi kan traske tilbake til 2017.

SE STOR BILDESERIE ØVERST I SAKEN!

Dette mente Nordre Aker Budstikke om de to første delene av Jørgensens Maridal-triologi:

2015: Gripende drama fra Oslos fortid – men mangler en fortellerstemme

2016: Dramaet tar en svært uventet vending

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.