Aqua-Lene digger Kjelsås-gutter

Aqua-Lene digger Kjelsås-gutter

Fra kolleksjonen som vises under Oslo Fashion Fair nå denne uka.

Nå vil de kle opp Morten Harket og Bono.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
13.08.2009 kl 15:55

KJELSÅS: Under to å etter at Green Square ble etablert, åpner guttene bak det miljøbevisste klesmerket egen butikk på Tjuvholmen.

- Vi tenkte at det var like greit å bare satse stort med en gang, og nå føler vi at vi er ganske godt i gang, sier daglig leder i Green Square, Andreas Wiik fra Kjelsås, til Nordreakerbudstikke.no.

Fokus på detaljer

Han startet opp klesmerket i november 2007 sammen med broren Christian Wiik, begge to turnere på landslaget. Med seg på laget fikk de fetter Anders Gravdal og venn Christian Waaler.

Nå er de tilsammen syv personer som jobber med Green Square, og torsdag til søndag viser de frem sin høstkolleksjon for 2010 på Oslo Fashion Fair i Fabrikhallen på Grünerløkka.

- Denne kolleksjonen er inspirert av ferier og egne reiser. Stilen vår er klassisk, elegant design med fokus på detaljer. Vi ønsker å treffe et bredt publikum, sier Wiik, som er inspirert av blant andre Ralph Lauren og Armani.

Eget bambusstoff

Gutta bak Green Square kan skilte med heller utradisjonelle bakgrunner innenfor bransjen.

Andreas og Christian er siviløkonomer, Anders er utdannet innenfor markedsføring, mens Christian Waaler er fysioterapeut.

De debuterte under Oslo Fashionweek i februar, og i tillegg til at de lager accesoirer og kolleksjoner både for damer og herrer, har de også utviklet sitt eget stoff fra viltvoksende bambus som heter NiPON.

Rød-grønn profil

For gutta bak Green Square er det nemlig miljø som står i høysetet. Wiik tror dette er noe av grunnen til at de har klart å skille seg ut i den norske designjungelen.

- Vi har veldig fokus på å kombinere miljøvennlig design med høy kvalitet, og bruker bare naturlige stoffer. Det er veldig få som klarer å kombinere dette, sier han.

Vil kle opp Bono og Harket

I tillegg gir de en andel av inntektene fra klessalget til miljøorganisasjoner.

På grunn merkets rød-grønne profil, kunne Wiik aller helst tenke seg å kle opp samfunnsbevisste kjendiser.

- Morten Harket er og Bono er jo for eksempel veldig opptatt av miljø, sier Wiik.

Også Aqua-Lene da. Hun la nemlig merke til kolleksjonen under debutvisningen på Oslo Fashionweek.

- Jeg har fått med meg noen drypp her og der. Blant annet har jeg sett noen bilder fra Green Square som jeg la spesielt merke til. De ønsker jeg å sjekke ut nærmere, sa sangstjernen til Side2 i februar.

Ut i verden

Green Squares butikk på Tjuvholmen åpner en gang i oktober, og merket er allerede godt profilert med egen butikk i Stockholm. Nå vil gutta ut på verdensmarkedet.

- Vi har jo på sikt som mål å bli et globalt merke, sier Kjelsås-gutten.

Annonse
Se bildet større

Fra kolleksjonen som vises under Oslo Fashion Fair nå denne uka.

Se bildet større

Fra kolleksjonen som vises under Oslo Fashion Fair nå denne uka.

Se bildet større

Debutkolleksjnen til Green Square, som ble vist under forrige Oslo Fashion Week, var inspirert av Hollywood og 1930-tallet.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!