Burma på timeplanen

Burma på timeplanen

Jennifer Ortiz, Lena Laterza, Ida Helen Kvam, Daniel Økern, Attiq Malik og lærer Gunhild Solem lærte mye om Burma.

Elevene i skole- meklingsklassen på Sogn videregående skole ble forvandlet til representanter fra NLD, KNLA, SPDC, UNICEF og Thailand for en dag.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
01.02.2007 kl 10:43

Sentrum: I to uker har Nobels Fredssenter arrangert Burmadager 2007. Åtte skoleklasser har gått igjennom et heldags rollespill om situasjonen i det borgerkrigsrammede landet. Fredag var det Sogn videregående skoles skolemeklings-klasses tur til å delta i opplegget "Kan konflikter løses?"

Etter å ha fått en innføring i Burmas historie og politikk blir elevene delt inn i fem grupper. Resten av dagen skal de skifte roller til representanter fra Aung San Suu Kyis demokratiske parti, den væpnede utbrytergruppen KNLA, militærjuntaen SPDC, hjelpeorganisasjonen UNICEF, og Burmas naboland Thailand. Med nye identiteter skal sognelevene øves i argumentasjon, konfliktløsning og demokratiske spilleregler.

- Dette var skikkelig interessant! Jeg visste ikke engang at det fantes et land som het Burma. Før vi kom hit i dag fikk vi et hefte vi skulle bruke som forberedelse. Jeg ble leste hele fra perm til perm. Det var så sjokkerende! sier Attiq Malik, som fikk den tøffe oppgaven å representere militærjuntaen SPDC. SPDC er kjent for sin bruk av barnesoldater.

- Det er vanskelig å representere noe man absolutt ikke står for, sier han.

Diskusjonen går hett for seg når klassen skal løse den blodige konflikten. Positivt er det at UNICEF og KNLA blir enige om å tilby omskolering for tidligere barnesoldater. SPDC derimot er ikke like føyelige.

- Jeg føler at dere har forstått hva som skjer i Burma. Dere har vært flinke til å komme med løsninger. Jeg kunne ønske det var slik io virkeligheten - da hadde man kommet mye lenger, sier Åse Sand i Den norske Burmakomiteen.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!