Den billedskjønne stasjonen

Den billedskjønne stasjonen

Som klippet fra et norsk folkeeventyr. Foto: Grace Brynn

Man venter at Bukkene Bruse og trollet skal komme ut av det nasjonalromantiske bygget. Sikkert fra et folkeeventyr! Men det er et ubetjent stasjonsbygg.

Tekst:

Publisert:

KJELSÅS: Den åpnet i 1900. Den gangen var den en viktig stasjon med industrispor til de mange bedriftene langs Akerselva.

Har du gjettet det? Ganske riktig: Vi snakker om Kjelsås stasjon på Gjøvikbanen.

Gjøvik er jo et stykke unna, men Kjelsås stasjon ligger i Bydel Nordre Aker. Den ble opprettet ved Gjøvikbanens åpning til Røykenvik.

Stasjon med sjel

Den er som klippet ut av et nasjonalromantisk maleri. Man ser forventningsfullt mot perrongen; er passasjerene malt av Tiedemand og Gude? Stasjonen er en stor laftet bygning i dragestil ¿ en typestasjon for Gjøvikbanen, som ble skapt av arkitekt Paul Due.

Resultatet er eventyr-vakkert. Er det virkelig et stasjonsbygg? Det må da være diktet opp av Asbjørnsen og Moe?

Men designeren er Paul Due, arkitekt for Statsbanene. I første etasje var det venterom, kontor og ekspedisjon, ovenpå residerte stasjonsmesteren. Det kunne være kaldt å reise på 1900-tallet, fyring om bord og kaffeautomater var ikke funnet opp ennå.

Det hendte at mannen i ekspedisjonen forbarmet seg over noen ekstra frosne passasjerer vinterstid, og ga dem litt kokekaffe. En av datidens aviser skrev at «...stationsbygningens størrelse ansees af enkelte for å være noget knap. Ellers er alt sammen tidsmæssigt og prægtigt.»

Rart å se moderne strømlinjetog stå foran denne laftestilstasjonen. Ny og gammel tid møtes hver gang toget stanser. En helt annen stemning enn langs sporene på Oslo S. Nylig hørte noen en liten gutt rope ivrig: «Mamma, se der er en ordentlig stasjon!» Og det har han jo rett i. Kjelsås stasjon har sjel.

Produktive Paul

Paul Due studerte ingeniørvitenskap i Hannover i 1852-56. Han var assistent ved forskjellige kontorer i USA, og jobbet med fortifikasjonsanlegg for Sørstatene under borgerkrigen der borte.

Han etablerte seg i Kristiania i 1870, sammen med tyske Bernhard Steckmest. Etter 1890 ble Paul arkitekt hos NSB, og ble den mest produktive arkitekten jernbanen noen gang hadde hatt. Han kreerte stasjonsbygg til en rekke strekninger, og leverte over tusen tegninger!

Du kan se byggene hans på Ofotbanen, Setesdalsbanen, Gjøvikbanen, Bergensbanen... De var i tre eller mur, i sveitserstil, dragestil eller jugend. Stasjonsbygget i Hamar regnes som et av hans flotteste.

I Kristiania tegnet han stasjonsbyggene på Grefsen, Kjelsås og Tøyen (revet dessverre), og Lørenskog. Han tegnet også stasjonsbygg for Holmenkollbanen.

En artig ting er at det ble brukt lokal arbeidskraft til å reise stasjonsbyggene hans rundt om i landet. Det ble en sterk påvirkningsfaktor i arkitekturen på bygdene! Arbeiderne tenkte:

– Så pent! Sånne fine hus vil vi også ha! Også satte de i gang når de kom hjem. I nærområdene til disse stasjonene står det fremdeles mange vakre hus i drage- og sveitserstil. Takket være Paul!

High tech-kontrast

Fra 1971 ble Kjelsås stasjon fjernstyrt, og fra 1972 var den ubetjent, med kryssingsspor og mulighet for av- og påstigning.

Mannen med kaffekannen i ekspedisjonen er for lengst borte, isteden står en brusautomat utenfor, som en slags high tech-kontrast.

Stasjonen kan fremdeles betjenes hvis det er bruk for det. Godshuset er blitt bygd om til hvilehus for folk i Oslo Sporveier.

Det er en bussholdeplass rett ved stasjonen, der man kan ta buss 54 og 25 til og fra Teknisk Museum, som ligger på den andre siden av sporet. Både stasjonsbygget og «uthuset» er fredet.

Toget setter seg i bevegelse/og ruller ut fra stasjonen,/ut i den rå, kalde/morgentåken. En ny by./Et nytt landskap./Hvor kommer du?/Hvem venter deg?/Fremover! Fremover!/synger hjulene. (André Bjerke)

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!