– Det er både kult, sinnsykt deilig og veldig mye mer!

– Det er både kult, sinnsykt deilig og veldig mye mer!

Audun Farbrot - ute med ny bok. FOTO: TORBJØRN BROVOLD

– Følelsen av å holde en trykt bok i hånden lar seg ikke gjenskape i digitale formater, ifølge forfatter Audun Farbrot, men som anbefaler ekspertene å bruke sosiale medier mye mer.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
08.05.2017 kl 14:55

NYDALEN: – Jeg ønsker å skrive bøker som kan være til inspirasjon og nytte på tvers av ulike fagområder. En av disse er en bok om hvorfor og hvordan forskere, eksperter og kommunikatører skal dele kunnskap i sosiale medier.

– Jeg har også hatt en liten drøm om å skrive noe som kan bety noe for lesere også utenfor Norges grenser. En dag hentet jeg frem verdenskartet. Så ut over alle land i hele verden. Funderte over spørsmålet: Hvilket land er det naturlig å starte med om du skal ut av Norge, Audun?

Sånn begynner blogginnlegget til forfatter Audun Farbrot, som arbeider ved Handelshøyskolen BI Nydalen, og lokal fra Bydel Sagene. Han har nylig fått utgitt fagboka om nettopp hvordan dele kunnskap i sosiale medier. Den andre av Farbrots bøker om fagkommunikasjon.

Men den andre boka, Sosiale medier for forskere, kommunikasjonsrådgivere og fageksperter, er nå i tillegg oversatt til serbisk.

Videre fra bloggen

– Jeg får det første eksemplaret av boken min i serbisk oversettelse, og holder det i hånden. Det gir meg en følelse jeg knapt klarer å beskrive. Det er både kult, sinnsykt deilig og veldig mye mer. Den følelsen av å holde en trykt bok i hånden lar seg ikke gjenskape i digitale formater.

Les resten av blogginnlegget, og om hvordan boka havnet i Serbia, her.

Men er fagfolk, som nevnt ovenfor, generelt dårlige til å spre kunnskap i sosiale medier?

– Svaret er ja! Med noen få hederlige unntak, synes ikke jeg at det er så mange forskere som er flinke til å bruke sosiale medier til forskningskommunikasjon og kunnskapsdeling. Det er også noe av motivasjonen for å skrive en bok om hvorfor og hvordan forskere kan ta i bruk sosiale medier til kunnskapsdeling, forteller Farbrot til lokalavisa.

– Jeg ønsker å inspirere og motivere flere forskere til å dele kunnskapen sin i sosiale og digitale medier. Og kanskje kan vi se at boken har sin misjon. Jeg merker i hvert fall en markant økende interesse fra forskere som er nysgjerrige på å prøve seg i sosiale medier, legger forfatteren til.

Bidra til verdiskapning

Som til daglig ellers er fagsjef for forskningskommunikasjon ved Handelshøyskolen BI.

Farbrot mener videre at forskere som er tidlig ute med å ta i bruk sosiale medier til kunnskapsdeling, har en kjempemulighet til å styrke sin faglige anerkjennelse og bidra til økt samfunnsmessig verdiskaping.

– Min erfaring er at mange av forskerne som har tatt i bruk sosiale medier opplever at de får mye igjen for tiden det tar å dele kunnskap i sosiale medier. En annen viktig grunn for en forsker til dele kunnskap i sosiale medier, er at det er et verktøy til å bygge din faglige identitet - ditt faglige visittkort på nettet.

– Du øker sannsynligheten for å bli funnet slik du ønsker å bli funnet, for din faglige og profesjonelle kompetanse. I tillegg til at du når ut til et større publikum med din forskning og kunnskap.

Blogger, profiler på LinkedIN og Twitter kommer høyt opp i Googlesøk når ekspertene bruker det til å dele kunnskap.

Lettere å finne kunnskap

– Det er bra også for samfunnet. Det gjør det lettere å finne frem til kunnskap som kan gi bedre beslutninger, smartere måter å gjøre ting på og nye produkter og tjenester, ifølge eksperten.

Så bare å dele ivei!

LES OGSÅ:

Nøkkelord

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse