En gallerina er hjemme

En gallerina er hjemme

Kaja Borg er hjemme. Rundt henne er det uttrykk.

En løve skuler til venstre. En annen skuer til høyre. På hver sin søyle utenfor galleri Borg er det ingen av dem som ser rett frem. Der ligger Ullevål Stadion.

Tekst:

Publisert:

Ullevål: En vever kvinne smiler med øynene. Hun sitter mellom to flodhesters hyrdestund og en ganske trist, blå sopp. Hun er midt i en kunstutstilling i sitt eget hus, og familien Halds grotesk vakre skulpturer har festet sine blikk fra alle hjørner både utenfor i solen og inne i det svale galleriet. Men når det er fotballkamp på stadion står Kaja Borg vakt for å unngå brannsupportere som kommer for å tisse i galleriets frodige hage.

- Jeg har et aggressivt likegyldig forhold til fotball. Jeg sitter her og ser tilsynelatende fornuftige menn ikle seg mentale russedresser og late som de skal til syden. Jeg føler at galleriet er en slags motvekt til den brølende arenaen på den andre siden av gaten, sier Kaja Borg dempet og kikker over løvenes hoder mot Ullevål stadion. En gallerina som uttaler seg om fotball, kunne fort fått høy hake. Men hun balanserer trygt som skulpturene i hagen.

- Jeg beskriver Galleri Borg som kunstgalleriet vis à vis Ullevål stadion, og i grunnen er det stilig med litt action her, men jeg bærer inne mange av skulpturene når det er kamp.

Skattkammer

- Av og til koker det her også. Politikere, skuespillere, finansfolk og de som rett og slett er prinsipielt kunstinteresserte. Det er fantastisk når jeg har en åpning, og det står kø helt ut på gata. Og sånn må det være av og til for at jeg skal kunne drive her, forteller Kaja Borg.

Galleriet ligger litt utenfor allfarvei for folk på gallerirunde i sentrum, men vel fremme innbyr det hvite trehuset til opplevelse. Før var galleriet i annen etasje. Hun bodde i første. Nå har hun flyttet opp med barna, og første etasje er blitt et lyst, svalt galleri åpent på søndager for gjester med kunstnerisk hunger. Og det er ikke tissetrengte bergensere på forballfest i hovedstaden. Mange av de som kommer på besøk står på liste. Og listene er viktig. Kaja Borg håper at også andre vil legge søndagsturen innom Bergslia i sommer.

- De som kommer hit har blikk for kunst. De vet at dette er et skattkammer for Finn Halds skulpturer. På listen står de som kjøper, for dem er jeg tross alt avhengig av, sier Kaja rett på sak.

Atmosfære

Dagny Halds skulpturer ser sårt og vilt på oss. Finns søylehelgen i snekkerbukse sitter fortumlet og naiv på toppen av en monumental søyle.

- Skulpturene er individer. Kunst skaper følelser. Men mye kunst blir rett og slett for dekorativt. Jeg må innrømme at jeg ikke har helt sansen for små broderier. Det er for lite neseblod. Kunsten her skal være røff, og ikke for stiv.

Og det er ikke dama heller. Kaja ler. Det er humor i hagen. Og selvinnsikt. Og bevissthet. Men sånn er det kanskje når man har vokst opp i en kunstnerfamilie?

- Nei, ikke en kunstnerfamilie egentlig. Det vil si, mamma Anne Borg var jo ballettdanser og ble ballettsjef. Faren min var konsertpianist, og Finn Christensen og Lise Nicolaysen er min onkel og tante. De var kunstnere. Men jeg? Nei, jeg driver bare hallikvirksomhet jeg, sier hun nesten selvutslettende. Vi sitter midt i den levende utstillingen hun selv har komponert, og presenterer befriende lite pretensiøst.

- Jeg kan ikke spesielt mye om kunst. Jeg er utdannet kinomaskinist og har jobbet som humorspaltist i glossy magasiner. Men jeg har god smak, og det begynner folk å stole på. Det som er viktig for meg er å være konsekvent. Jeg sier nei til forespørsler om å stille ut hele tiden, for jeg må følge min linje. Og helt ærlig, jeg ville ikke stilt ut Vebjørn Sand, og jeg har aldri tatt kontakt med noen av Nerdrums elever, sier hun. Plutselig ganske selvsikker.

Bevis og bevisst

Det kan være både dyrt og dristig å drive et galleri som ene kvinne. Det var mesterskulptøren selv som hjalp henne i starten rundt 2001, nå har hun enerett på Finn Hald i Oslo. Det beviser tyngde. Hun har rett og slett ikke råd til å gjøre de store feilene, for det er dette hun lever av. Og derfor lytter hun til råd. Hun snakker om økonomi, profitt og kunst i same tonefall, og det er befriende få kunsternykker å spore.

- Av og til kan det bli litt jåleri. Kunstnere kan kreve de merkeligste ting. Og de som kjøper er kvinner som drar på menn, eller Herrer, sier hun med kursiv-uttale på det siste. Selv er hun helt passe avhengig, på samme måte som av sigarettene.

- Jeg har sluttet å røyke, sier hun og stumper en sigarett.

- Men jeg har noen kontrollerte sprekker. Og ja, jeg er nok blitt litt hekta på kunst også etter hvert. Men jeg sørger for å ikke knytte meg for nært til skulpturene før etter åpningen, hvis ikke ville jeg leve i konstant sorg, sier hun jordnært, kniper øynene igjen. Men smilet er ikke borte.

Kunstkupp i sommer

Kaja mener at tiden er inne til å gjøre et Dagny Hald kupp, for siden hun døde for fem år siden har ikke hennes mann satt opp prisene. Nå er det knapt noe igjen å oppdrive til salgs. Siste rest finnes på sommerutstillingen i Bergslia 1b.

Da utstillingen åpnet 7.mai sendte hun ikke ut hundrevis invitasjoner, hun annonserte ikke stort. Men noen få plakater hang hun opp i området.

- Jeg vet hvor de henger, og jeg skal ta dem ned igjen senere. Jeg liker ikke hvis de blir revet ned og regnet i stykker, for da blir det søppel, sier gallerina Borg, kikker over Halds løvehoder fra én verden til en annen. Til tippeliga-verden. Men tittelen, gallerina?

- Gallerist høres ut som et eller annet fra krigen, og jeg føler meg mer som en gallerina sier Kaja Borg. Hun reiser seg lett, klapper en skulptur på hodet og serverer rød saft og sjokoladepenger.

Annonse
Se bildet større

Finn Halds vaktsomme løve kikker forbi en viss fotballarena, galleriets motsats og nabo.

Se bildet større

Dagny Johanne Hald, 1936-2001, billedkunstner. Foreldre: Professor og kunstmaler Axel Revold (1887-1962) og kunstmaler Irmelin Nansen (1900-1977). Gift i 1956 med keramiker Finn Mauritz Hald. I sommer på Galleri Borg på Ullevål.

Se bildet større

Dagny Johanne Hald, 1936-2001, billedkunstner. Foreldre: Professor og kunstmaler Axel Revold (1887-1962) og kunstmaler Irmelin Nansen (1900-1977). Gift i 1956 med keramiker Finn Mauritz Hald. I sommer på Galleri Borg på Ullevål.Sår kvinne.Dagny Johanne Hald, 1936-2001, billedkunstner. Foreldre: Professor og kunstmaler Axel Revold (1887-1962) og kunstmaler Irmelin Nansen (1900-1977). Gift i 1956 med keramiker Finn Mauritz Hald. I sommer på Galleri Borg på Ullevål.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!