Selger billetter for 13 millioner

Ingen økonomisk suksess

Ingen økonomisk suksess

FEIRER 40 ÅR: Det er 40 år siden Per Asplin skapte historien om den lille nissegutten Putti Plutti Pott og julenissens trylleskjegg. Sangene fra forestillingen er synonymt med jul for mange, og CD-en har solgt over 100.000 eksemplarer siden 1990.

"Putti Plutti Pott" har 40-årsjubileum i år, og i løpet av førjulstiden vil forestillingen generere 13 millioner kroner i billettinntekter. Likevel blir ingen rike av teatersuksessen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
21.12.2009 kl 12:45

Hvert år ser rundt 60.000 mennesker juleeventyret ?Putti Plutti Pott?, som ble skrevet av Per Asplin for 40 år siden.

Forestillingen med de kjente barnesangene

— som "Hei hå, nå er det jul igjen"

— spilles over hele landet i november og desember, og går stort sett for fulle hus.

Men selv med billettinntekter på 13 millioner er "Putti Plutti Pott" et økonomisk risikoprosjekt.

Troll Productions som står bak, går bare så vidt med overskudd hvert år. I fjor hadde de et driftsresultat på litt over 300.000 kroner.

— Det er dyrt å sette opp familieforestillinger og dra på turné, og vårt stykke er en stor produksjon. I mange av byene vi spiller er rett og slett ikke salene store nok til at det vil lønne seg, forklarer Geir Even Asplin, sønn av Per Asplin, og deleier i Troll Productions.

Flere av forestillingene i både Sør- og Nord-Norge er rene tapsprosjekter, men Asplin har ingen planer om å stryke dem fra turnélista.

— Min far ville så gjerne spille i Nord-Norge, koste hva det koste ville. I sin tid så han på det som markedsføring av seg selv, og da var det ikke så nøye om han tjente penger. Vi synes bare det er kjempehyggelig å spille der oppe, og så lenge det går rundt, vil vi fortsette med det, lover Asplin.

De store byene betaler

Forestillingene som sørger for at Troll ikke går med tap, er de som spilles i de større byene som Oslo og Bergen. "Putti Plutti Pott" får ingen statlige subsidier, i motsetning til de fleste andre teaterforestillinger for barn.

— Våre penger går til utviklings- og utprøvingsstøtte. En forestilling som har gått i flere år, vil ikke kvalifisere seg, så fremt den da ikke videreutvikles, forklarer Cathrine Høgseth, rådgiver i avdelingen for barne- og ungdomskultur i Kulturrådet.

Hun sier løsningen for selskapet vil være å søke regional støtte, som Troll Productions også planlegger. Ådne Sekkelsten er daglig leder for Scenekunstbruket, som er den største scenekunstformidleren for aldersgruppen 0-20 år. Han synes ikke det er Kulturrådets oppgave å støtte forestillingen.

— Det er mye annen scenekunst som fortjener å prioriteres, uten at jeg mener at ?Putti Plutti Pott? bør forsvinne av den grunn. Det er åpenbart at mange i Norge ville synes det hadde vært trist, sier han.

Lite merchandise

Når det skorter på statlige midler, kunne det vært en idé å selge billig merchandise (faneffekter) før og etter forestillingene, men så langt har ikke Asplin falt for fristelsen.

— Vi har fått mange tilbud, men vi vil jo helst slippe det. For tiden selger vi bare boka med notene, CD-er og nisseluer som blir produsert av en vernet bedrift i Kabelvåg, forteller Asplin.

Troll Productions drar bare inn rundt 1,1 millioner på salg av merchandise under forestillingene. Så dersom billettinntektene minker med ti prosent, spøker det for selve forestillingen.

— Billettsalg er lunefulle greier, vi vet jo aldri når det stopper. Det er veldig små marginer når det gjelder lønnsomhet, sier Geir Even Asplin.

Mangehodet troll

Så langt sørger et stabilt billettsalg for at det blir "Putti Plutti Pott" hvert år over hele Norge. Og alt står og faller ikke på Troll Productions. De er eid av Trollfar, som er moderselskapet. Dette igjen er eid av Per Asplins fire barn.

Under Trollfar ligger Troll Productions, Troll film og Per Asplin AS. Sistnevnte sitter på rettighetene til Putti Plutti Pott og annet Per Asplin i sin tid produserte. Selskapet har en egenkapital på 4,8 millioner, og hadde et positivt resultat på 1,5 millioner i fjor

— mye takket være CD-salget.

— Så i teorien kan vi ta penger fra moderselskapet hvis forestillingen slutter å være lønnsom. Det har vi faktisk gjort ved enkelte tilfeller, forteller Geir Even Asplin.

— Er håpet 40 nye år med "Putti Plutti Pott"?

— Jeg er advokat på fulltid i tillegg til å drive med dette hele året, så spør du min kone, vil nok svaret bli et rungende nei, ler Asplin.

Annonse
Se bildet større

UT Å FINNE SKJEGGET: «Putti Plutti Pott» er en svært populær forestilling, men er likevel ingen stor pengemaskin. (FOTO: Geir Even Asplin)

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!