Musikkens Mekka på Tåsen

Musikkens Mekka på Tåsen

Arne Sørli, Thomas Snildal,Bjørn Hoftvedt og Stefan Stjerndal selger musikkinstrumenter for 11 millioner kroner i året før moms. De trekker kunder fra hele østlandet til forretningen på Tåsen.

Norsk Musikk i Tåsenveien er en av landets største musikkforretninger. - Beliggenheten er perfekt, stråler daglig leder Bjørn Hoftvedt.

Tekst:

Publisert:

Tåsen: Hoftvedt er selv gammel trompetist. Men i motsetning til mange av musikerne som startet musikkforretning på 60-tallet, så er han økonomiutdannet. Det har gitt ham et stort fortrinn i en bransje som alltid har vært preget av stor spilleglede, men ikke alltid like stor interesse for tall og vareopptelling.

Bransjen krymper

Norsk Musikk ble startet av dansken Bjarne Christensen for 35 år siden, da som et engrosfirma. Christensen er fortsatt eier av forretningen som nå er blant landets ti største musikkforretninger innenfor sitt segment.

- Her får du kjøpt alt av populærinstrumenter, så som trommer, gitarer, keyboard og andre strengeinstrumenter. Dessuten finner du en svær avdeling med forsterkere, studioutstyr og PA. Og rekvisita i alle fasonger.

- Vår omsetning øker hvert år. Ikke minst takket være nettbutikken som vi startet for halvannet år siden. Vi er store nok til å kunne konkurrere på pris, volum og varespekter. Mens vi ser at veldig mange små musikkforretninger i Norge bukker under, så klarer vi som er størst oss bra, sier Bjørn Hoftvedt.

Mange skoler

Norsk Musikk har fem ansatte pluss deltidshjelp i forretningen. Hver av dem har ett eller flere spesialområder de dekker. For eksempel gitar og trommer.

- Kompetanse er viktig. I tillegg har vi vårt eget musikkverksted på Alnabru som reparerer både instrumenter og lydutstyr. Vi er i stand til å ta våre på våre faste kunder, sier Hoftvedt.

Tåsen en fordel

I flere tiår lå Norsk Musikk noen steinkast unna, i Bergens gate. Men forretningen var for stor, og lite effektiv. Dagens lokaler på 500 kvadratmeter fordelt på to etasjer i Tåsenveien mener de ansatte fungerer perfekt. Passe store, og en genial beliggenhet. Her passerer kolossalt mange biler, og det er mulig å stoppe rett utenfor døra.

-Vi går glipp av kundene som bare rusler forbi, slike du får i Oslo sentrum. Vi ser faktisk dette som en fordel. Det betyr at de som kommer inn dørene her, de har oppsøkt oss. De er her for å handle, ikke bare for å titte på impuls. Vi må ta hver eneste kunde på alvor, og det virker skjerpende på servicen, mener Bjørn Hoftvedt.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!