- Nå har jeg klatret opp på tronen

- Nå har jeg klatret opp på tronen

KongSverre, alias Sverre Thorstensen fra Trasop, er aktuell med albumet «Fugl». Her sammen med Poppi.

Men en nerdete fascinasjon for samspillet mellom menneske og maskin inntar Sverre Thorstensen (35), alias KongSverre hovedstadens elektronikatrone med albumet «Fugl».

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
28.09.2009 kl 08:40

KJELSÅS: Kampen om tronen går med konkurrenten Servoskudd, men KongSverre er ikke nervøs.

— De ga ut en singel i mai, men hva er nå det. Nå har jeg klatret opp på tronen og avventer neste utspill, sier KongSverre, som forrige helg feiret sin nye plateutgivelse med releasekonsert på Teknisk Museum.

Syvende far i huset

KongSverre har tidligere gitt ut to album. «Natur» og «Jazzelektro». Nå har han fått med seg et ordentlig plateselskap på utgivelsen.

— Jeg samarbeider med Beatservice i Tromsø og har Vidar Hanssen med på laget, han har fulgt tromsøelektronikaen hele veien og er syvende far i huset i det miljøet, sier han.

Med hjelp fra plateselskapet kan KongSverre konsentrere seg om booking og bandutvikling.

— Den andre plata var et cd-r-opplag på 300 som jeg delvis kopierte opp selv. Nå kan jeg konsentrere meg om å få bandet til å låte bra og skaffe spillejobber.

Uforenlige kvaliteter

Med seg på scenen har KongSverre et band som består

— som han selv sier det

— av en blanding av gamle kompiser og dyktige musikere. Han benekter at de to kvalitetene kombineres av noen av bandets medlemmer.

Blant medlemmene er Erik Holm på et gammelt Simmons trommesett fra 80-tallet og Hedda Fredly som er på lån fra bandet Kawaii.

— Det ser ut til å bli en liten norgesturné i vinter og vår, det blir litt rundtomkring, men er fortsatt mange løse tråder, sier KongSverre.

Fra stueorgel til synth

KongSverre har dratt med seg fascinasjonen for synth og elektronika fra oppveksten på 80-tallet. Det har satt spor, selv om han startet på et dyrekjøpt stueorgel og har hatt en lengre periode som pianist.

— Det ble litt synthpop på 80-tallet, og så har det utvikla seg derfra.

Nå er stueorgelet solgt og erstattet med en ikke ubetydelig samling synther og sequensere. Han har også et par synthbyggesett som han entusiastisk og optimistisk har begynt på, men ikke fått lyd i. Han følger stadig med på synth-bruktmarkedet og kjøper det som er av interesse.

— I studio bruker vi mye gammel utstyr, men det er så ustadig at det er slitsomt å reise med fordi det går i stykker. Vi ender ofte opp med å bruke digitale etterlikninger, men mange av dem låter veldig bra. Hva slags teknologi man omgir seg med får store konsekvenser for resultatet, på samme måte som om man eier en dårlig sykkel. Det samme gjelder med bil. Jeg eier en god sykkel, men en dårlig bil, derfor holder jeg meg i god form, sier han.

Sykkel og musikk

Samspillet mellom menneske og maskin er noe av det som fascinerer KongSverre.

— Jeg har hørt mye på Kraftwerk, og ble litt overraska da de lagde en Tour de France-låt. Jeg har alltid vært begeistret for sykkel. Det er en maskin med høy grad av betjening, på samme måte som synthen, sier KongSverre.

Det at han har kalt opp to av albumene sine med henvisning til naturen er ikke tilfeldig. Human League gjorde det samme med henvisning til det menneskelige.

— Jeg ser ingen motsetninger mellom det naturlige og det syntetiske.

I glassmonter

«Fugl» ble sluppet i forrige uke og feiret med konsert på Blå og Teknisk Museum i forbindelse med utstilling Musikkmaskiner.

— Jeg var litt redd for at de skulle senke et glassmonter over bandet, sier KongSverre.

Han har ingen instrumenter utstilt på Kjelsås, men han har tre like DX7-synther som Magne Furuholmens som nå er utstilt.

På siden av egen musikkariere jobber KongSverre som pianolærer på Nordstrand kulturskole, leder for et storband og et par vakter i uka på en bolig for autister.

Han har også jobbet en del sammen med Klaus Sonstad (Odin).

— Det har vært kjempegøy, jeg har fått spille kornett og munnspill og fusket litt i faget, sier Sverre som mener han berger seg godt på generell god musikalitet.

Helgen og konge

At KongSverre skulle inngå i artistnavnet lå litt i lufta, men at han skulle ta til seg en rojal tittel bunner ikke i en fascinasjon for kongesagaen og eldre norsk historie, men i det faktum at han liker å ha kontroll.

Dessuten mener han gjenkjennelseseffekten med den historiske kongen kan være viktig.

— Jeg liker å bestemme og hvis St. Thomas kan være helgen, så kan vel jeg være konge, sier KongSverre.

For Sverre er det ikke viktig å bli berømt, men å lage den musikken han selv liker å høre på.

— Vi er fortsatt upopulære, men det er vel ingen som bærer nag. Jeg er blitt så voksen nå at jeg ikke er så opptatt av å være med på realityshow eller dumme meg ut på Skavlan. Hvis jeg får solgt noen plater er jeg fornøyd, sier KongSverre.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!