Oslo-Filharmonien – orkester i verdensklasse

Oslo-Filharmonien  – orkester i verdensklasse

Oslo-Filharmonien har en rekke oppdrag, også utendørs og utenlands.

Den som kan tonenes alfabet, har nøkkelen til musikkens trolldom. Oslo-Filharmonien er mestere i det ordløse språket som kan forstås av alle.

Tekst:

Publisert:

Vika: De er kjent langt utover landets grenser. Har hatt suksessrike opptredener i USA, Canada, Japan, Singapore og Kina. Men ikke bare vante musikkelskere oppsøker dem.

– Vi har ofte klassebesøk, forteller informasjonsleder Marit Gaasland. Skolebarna synes det er spennende å høre på prøvene og snakke med musikerne. Det er populært.

– Hva spør ungene om?

– Det er ikke jeg som snakker med dem, man lurer jo på hvordan det er å være musiker.

– Ja – hva gjør de egentlig? Når de ikke har konsert?

– En orkestermusiker har full stilling, og vel så det. De har orkesterprøver hele uken, og som regel to konserter – ofte flere. Og dette er utenom den individuelle øvingen.

– Orkesteret har en lang historie?

– Det ble stiftet i 1919, men eksisterte i mange år før det. Edvard Grieg og Johan Svendsen opprettet Kristiania Musikforening i 1870-årene. Nationaltheatret ble grunnlagt i 1899, og trengte orkester. Så da ble Musikforeningen både teater- og symfoniorkester. Men det gikk i oppløsning i 1919 pga. inflasjonen etter første verdenskrig. Det var ikke penger til lønn.

– Folk satt der helt orkesterløse? Hva gjorde de?

– Filharmonisk Selskap ble stiftet i 1919, av private ildsjeler. Og vi regner vår historie fra da av.

"Immer mehr perfekt!"

– Det har vært mange dyktige dirigenter her. Caridis, Salonen, Previn, Kamu..., sier jeg og gjemmer jukselappen. – For ikke å glemme Mariss Jansons.

– Orkesteret fikk sin store gullalder under Jansons, sier Marit. Det ble et internasjonalt kjent topporkester på bare få år.

– Han var iherdig?

– Det er et mildt uttrykk, han var utrettelig. "Immer mehr perfekt" ble en slags devise for ham.

– De gjorde mange flotte innspillinger da. Over 40, så vidt jeg husker?

- Det var da Oslo-Filharmonien ble et verdenskjent innspillingsorkester, og det er det fortsatt. Samtidig skal det ikke glemmes at allerede med Odd Grüner-Hegge i 1950- og 60-årene gjorde de innspillinger for internasjonale utgivere. Men før sponsorordningen var det lite penger til slikt, orkesterinnspillinger er dyrt.

– Nå har dere en god støttespiller?

– Hydro har vært vår enesponsor fra 1990. Det er et av de største og lengste sponsorsamarbeidene i Norge, og har gitt en rekke muligheter vi ellers aldri ville hatt.

– Dere får ny sjefdirigent i år?

– Ja, i august i år begynner Jukka-Pekka Saraste. Han og orkesteret kjenner hverandre godt, han har en stor internasjonal karriere, så alle gleder seg til det.

Orkesterfantomet

– Dere holder spesielle barnekonserter? Som Orkesterfantomet, som spilles 31. mars.

– Et festlig stykke, skrevet spesielt for Oslo-Filharmonien! Musikken er av Håkon Berge, Klaus Hagerup har skrevet teksten. En musikalsk kriminalkomedie for barn.

– Hva skjer?

– Fantomet sniker seg rundt. Instrumenter blir ødelagt eller helt borte! Kim Haugen spiller skurken.

– Tenk å raske med seg en hel kontrabass!

– Men han er ikke så slem faktisk. Egentlig er han bare lei seg. Han blir snill til slutt, forsikrer Marit. Men først må orkesteret ha hjelp. Detektiv Vivi Horn spilles av Ellen Horn, Johannes Joner er assistent P. Auke.

Orkesterkoret

– Ethvert orkester med respekt for seg selv, har et kor med gull i strupen...

– Vi også, selvsagt. Det ble stiftet i 1922, og har gjort mange store produksjoner! De har også gjort plateinnspillinger, både på egenhånd og med orkesteret. De er alltid med på plateinnspillinger når det er snakk om korverker.

– Og har satt musikalske spor etter seg?

– Noen av de mest populære verkene er jo med kor – som Beethovens 9. symfoni, Mahlers 2. symfoni., Peer Gynt og alle de store sakralverkene.

– Hva om en hjemlig dusjsanger får lyst til å bli med?

– Da kan han eller hun prøvesynge. Men må kunne synge etter noter, for det er store verker som fremføres. Når det er aktuelt med prøvesang, annonserer vi i avisen og på nettsiden, www.oslophil.com.

Flotte konserter i vente

– Hva får vi høre utover våren?

– Mange store dirigenter og solister, og verker vi vet er populære blant publikum. Mestercellisten Truls Mørk med Sjostakovits og Richard Strauss' Zarathustra på samme konsert. To norske toppianister, Tor Espen Aspaas og Sveinung Bjelland fremfører Mozarts konsert for to klaverer og orkester. Det er jo Mozart-år! Joshua Bell spiller Tsjaikovskijs fiolinkonsert, kanskje den mest populære fiolinkonserten som er skrevet - for å nevne noe.

Oslo-Filharmonikerne er virtuose. De kan skape fyrverkeri og musikalske eksplosjoner. Eller vare, lyriske stemninger. Øreåpnende musikk, som smyger seg inn i sjelen. Musikerne bidrar sterkt til stykkenes innhold. Man kan føler gnistrende begeistring. Stort nærvær. Skulle like å finne ut hvordan de klarer det. Men det går nok ikke. For som Oscar Wilde uttrykte det: Musikken er den mest fullkomne kunstform. Den forråder aldri sin hemmelighet.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!