Slik har Teknisk museum blitt barn og unges favoritt

Slik har Teknisk museum blitt barn og unges favoritt

Teknisk Museum har truffet på hvordan møte unge med kultur. FOTO: ARKIV NORDRE AKER BUDSTIKKE

Det ligger en stor kulturundersøkelse blant barn og unge, på byrådens bord. – Teknisk museum er et veldig fint tilbud, kanskje er det andre institusjoner som trenger å gjøre mer for å utvikle tilbudet sitt til barn og unge? spør kulturbyråd Rina Mariann Hansen (Ap). Se oversikt i saken.  

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
14.11.2017 kl 12:04

KJELSÅS: – Jeg mener vi har for lite kunnskap om barns kulturbruk, og tok derfor initiativ til en egen statistikk for Oslo, sier kulturbyråden Rina Mariann Hansen (Ap).

I en undersøkelse Norsk Publikumsutvikling (NPU) og Opinion har utført for Oslo kommune, som er gjennomført fra februar til mai 2017, kartlegges barn og unges kulturbruk i Oslo. Med kvantitativ spørreundersøkelse blant barn og unge opp til 20 år, og en kvalitativ studie blant barn og unge fra 6 til 19 år, også med dybdesamtaler.

Av hovedfunn fra undersøkelsen står det følgende:

  • Barn og unge ønsker å være aktiv fremfor passiv, være delaktig, utøvende og få spille ut kreativiteten selv! Målgruppen liker nettopp å være den som underholder/være delaktig/være aktiv og være involvert i selve kunsten/teater eller å ta inn inntrykk fra museum ved å gjøre noe fysisk eller ved bruk av sansene: Det å selv være kreativ fenger denne målgruppen.
  • Det appellerer med praktiske/utførende kunstinitiativer og det å selv kunne delta i kunsten, dansen, museet eller filmen og som gjerne har en digital del.
  • Bruke de samme verktøyene som unge bruker daglig til å gi mer interaktive opplevelser innen kultur (kunst/teater/museum).
  • Multisensoriskeopplevelser vil også kunne øke interessen, der det visuelle i kombinasjon med atmosfære, lys, farger, duft og smak spiller sammen.
  • Kort sagt er det viktig at tilbudet blir mer presist rettet mot barn og unge.
  • Det er videre et behov for å øke bevissthet (komme inn i ”rutinen”/i ”mindset”), synliggjøring og økt trykk i kommunikasjon, samt kommunisere på deres premisser og arenaer: Åkomme mer på barn og unges arenaer enn å forvente at de skal finne veien til tradisjonelle og etablerte kulturtilbud (som de kan synes er utdatert).

For mange som ikke bruker kulturtilbudene

Nå ligger undersøkelsen på bordet til kulturbyråd Rina Mariann Hansen.

– Undersøkelsen viser at mange er fornøyde med det de opplever. Men at det er for mange som ikke bruker kulturtilbudene. Kjønn, lokalisering av tilbudene og foreldrenes inntekt spiller inn på kulturbruken, men mindre enn vi hadde fryktet, sier byråden videre om undersøkelsen og resultatene.

Se bildet større

FOTO: NPU/OPINION/BYRÅDSAVDELING FOR KULTUR OG IDRETT

Teknisk Museum

Hun presiserer viktigheten av at barn og unge blir involvert og får delta.

– Det ser vi på de uttrykkene med størst appell. Teknisk museum sitt vitensenter er et veldig fint tilbud for barn, kanskje er det andre institusjoner som trenger å gjøre mer for å utvikle tilbudet sitt for barn og unge?

LES OGSÅ: Ordføreren åpnet nytt vitensenter på Teknisk museum

Brukes til kulturutviklingen

Byråden mottok undersøkelsen i sommer.

– Vi kommer til å bruke den i utvikling av Oslos kulturliv. Vi har mange saker som vi jobber med og som kommer i løpet av høsten og til neste år, for eksempel om barneteatertilbudet, om utviklingen av kulturskolen og en kunstplan for Oslo. Det er viktig å få et bedre tilbud til barn og unge, og å få flere til å ville bruke det, ønsker kulturbyråd Rina Mariann Hansen.
 
LES OGSÅ:

Meld deg på nyhetsbrev!

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

 

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse