Solbriller uansett vær

Solbriller uansett vær

Campus Shopping på Nydalen avvikles.

Høy BI-faktor med store, mørke solbriller og perle- øredobber. Likevel er BIs eget kjøpesenter en flopp.

Tekst:

Publisert:

Nydalen: Markedsføringsstudentene Susanne Bahr og Mari Karlsnes klarer ikke helt å sette fingeren på hva som gjelder i den nye trendbølgen, men de kan konstantere at store solbriller og perleøredobber er det som går igjen på BI.

- Solbriller er nok det beste tilbehøret for årets sesong. Det spiller ingen rolle om det er dårlig eller godt vær. Alle går med det, sier Susanne, som sammen med Mari, også jobber i en solbrillebutikk.

- Jeg har mange solbriller, men jeg kan fremdeles telle dem på to hender, ler Mari, mens Susanne forteller at hun akkurat har begynt i jobben så hun har ennå ikke rukket å få seg mange solbriller.

Joggesko uten å jogge

Når vi ber dem om å snakke om hva som er trend trekker de frem minikjoler og luftige klær.

- Det eksploderte litt i fjor, og den stilen som nå er en blanding av bohem og romantikk. I tillegg er det også mye Converse og joggesko. Men jeg tror ikke at det er så mange som jogger med joggeskoene sine. Det er vel mer at skoene er fine og passer til alt. Og så er de veldig gode å gå med, forklarer Susanne.

Mari er helt enig med Susanne og supplerer med å tro at vi også kommer til å se mer av det maritime, som for eksempel striper i klærne.

- Det er mange stiler nå og man kan mikse mye. Her på BI er det også mange ordentlige studenter som ofte har perleøredobber, sier Mari, men må le igjen når hun ser at Susanne har på seg perleøredobber, og fortsetter med at hun rynker på nesen når studentene kommer i dress.

- Ja, det er kanskje de som er opptatt av å vise seg frem, supplerer Susanne.

Campus Shopping avvikles

Samtidig vegg i vegg der Mari og Susanne leser til eksamen avvikles BIs kjøpesenter Campus Shopping. Man skulle tro at de 6000 kjøpesterke studentene skulle holde salgstallene oppe, men som INNSIDE, studentavisen på BI, skriver er det full kræsj for senteret etter to år. Til avisen innrømmer salgssjefen Bengt-Roar Ekse at senteret ikke har vært vellykket. Om årsaken til floppen sier han følgende:

- Det er en veldig sammensatt problemstilling, men årsaken ligger jo blant annet i butikkmiksen, og de som driver butikkene. Dessuten har lokalenes utforming ikke vært så salgsrettet; arkitektene har ikke vært kjøpsorientert nok, sier han til avisen.

Likevel skulle en tro at all den kompetansen BI besitter innen markedsføring og markedskommunikasjon skulle kunne avverge et slikt flopp. Claus Evensen, daglig leder i klesbutikken Soda, kan fortelle at 90 prosent av kundene ikke kommer fra BI, men fra området rundt som for eksempel Grefsen, men også hele Nordre Aker.

- Vi er en trendy dame- og herrebutikk med mye jeans, men av de 6000 studentene som holder til rett i vegg, er det få som handler her. Kundene her har nok savnet en lignende butikk på Storo, sier Evensen.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!