Strøken bil til populær konge

Strøken bil til populær konge

Kong Haakon var en hensynsfull sjåfør. Foto: Forbech

I Norge var det Minerva som ble "kongebil". Kongehuset brukte dette merket i mange år. I dag kan du se den på Teknisk Museum!

Tekst:

Publisert:

KJELSÅS: Kongehuset representerer nærmere hundre års bilhistorie. Så mange biler har de ikke plass til i garasjen, men den første doningen til kong Haakon kan du beundre på Teknisk Museum. Der kan du også se kong Olavs herlige lekebil som gikk på batteri.

Kong Haakon VII skaffet seg sine to første automobiler i 1913. To belgiske Minervaer, en åpen og en lukket. Minerva var en belgisk bilprodusent som ble startet av nederlenderen Sylvain de Jong i Antwerpen 1883. I begynnelsen produserte de sykler, men i starten av 1900-årene satte de i gang med bilproduksjon. I 1936 gikk de over ende, og ble kjøpt opp av belgiske Imperia, som brukte merkenavnet deres på noen biler de eksporterte til Storbritannia og Frankrike, samt på Minerva lastebiler. Etter 2. verdenskrig laget Minerva Land Rovere på lisens for den belgiske hæren, til 1953. Etter 1956 ble selskapet nedlagt for godt.

Kongen tok lappen

Kongen ventet til den nye motorloven var kommet i praksis i 1913, før han skaffet seg bil. Først tok han lappen. Han var elev hos Auto Chaufførskole i Oslo, og sjåførlæreren het Henri Costa. 28. juni gikk Haakon opp for ingeniør E. H. Rotheim, og sto med glans. Nå var tiden endelig inne. Han fant fram lommeboken for å realisere guttedrømmen.

Den åpne Minervaen var den første som ble levert. Den kom 2. juli 1913, bare fire dager etter at sertifikatet var i boks! Begge bilene ble levert av A/S Auto. Begge hadde firesylindret motor på 26/50HK, og boring/slag 100/140. De hadde to sett tennplugger, en fra coil og en fra magnet. Horn måtte også til; de hadde ett elektrisk og ett blærehorn; standard for Minervaer på den tiden. Bilene hadde chassisnummer etter hverandre, den åpne hadde nr. 22219, den lukkede 22220. I hele Norge har det bare vært ni Minervaer av denne typen (22000-serien, type GG).

Strøkent karosseri

Minerva kunne leveres med originalt karosseri, men A/S Auto hadde eget karosseriverksted og kunne bygge et. Men O. Sørensen Vogn/ og Karosserifabrikk i Møllergaten fikk ordne på karosseriet, siden de hadde levert vogner til kongehuset før. Som man kan se på Teknisk Museum, er det et forseggjort karosseri med fine linjer. Virkelig stilig! O. Sørensen var med rette stolt av sitt verk, og kalte seg Kongelig Hoffleverandør en periode. Den åpne bilen fikk kjennetegn A-1, den lukkede ble A-2.

Ryktene sa at kongen hadde to karosserier, et til vinter- og et til sommerbruk. Bilene var jo helt like, så det var ikke rart folk trodde man bare hadde satt et lukket karosseri på den åpne bilen. Men han hadde altså to biler, begge var mørkeblå.

Dyrekjær bilelskerMinervaen putret av gårde mellom Slottet og Bygdøy Kongsgård. Men den klarte fint lange turer. Kong Haakon elsket å kjøre bil, og ble ofte sett bak rattet. En gang kjørte han helt fra Nordland til Oslo! Det kan man kalle langtur. Noen ganger hadde han sjåfør, og da satt han gjerne ved siden av ham. En langtur i august 1913 dro de til Fagernes med tre biler. Kongen ble foreviget i avisen Valdres – fordi han stadig gikk ut av bilen for å trøste og leie skremte hester forbi bilene.

Holdt alltid fartsgrensenKongen var kjent for å være en lovlydig bilfører. Han tok bestandig hensyn til både to- og firbente trafikanter, og vrengte aldri bilen rundt lyktestolper og liknende. En Clarin Mustad skrev til bladet "Ukenytt" i 1916: "Her en dag kjørte jeg utover Drammensveien, og da så jeg, idet jeg nærmet meg hjørnet av Parkveien, en elegant bil sakte og forsiktig svinge rundt hjørnet og ta kursen utover. Jeg bekjenner at jeg syntes det gikk litt langsomt, så min første innskytelse var å kjøre forbi, men da jeg oppdaget nummeret, holdt jeg meg på passende, jevn avstand. Jeg la da merke til at farten ikke en eneste gang overskred de tillatte 24 km, og at den ikke engang ble satt opp da vognen var kommet utenfor bygrensen... Jeg hadde altså opplevd å se at det iallfall finnes én automobilist her i landet som overholder vedtektene til punkt og prikke. Vognens nummer var A-1, og eieren satt selv bak rattet. Hvis vi alle fulgte dette lysende eksempel, ville enhver diskusjon om hensynsfull automobilkjøring være overflødig."

Annonse
Se bildet større

var egen bil; det ble en Minerva. Foto: Teknisk Museum

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!