ANNONSE
Annonse

Strøken bil til populær konge

Kong Haakon var en hensynsfull sjåfør. Foto: Forbech

I Norge var det Minerva som ble "kongebil". Kongehuset brukte dette merket i mange år. I dag kan du se den på Teknisk Museum!

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
ANNONSE
Annonse

KJELSÅS: Kongehuset representerer nærmere hundre års bilhistorie. Så mange biler har de ikke plass til i garasjen, men den første doningen til kong Haakon kan du beundre på Teknisk Museum. Der kan du også se kong Olavs herlige lekebil som gikk på batteri.

Kong Haakon VII skaffet seg sine to første automobiler i 1913. To belgiske Minervaer, en åpen og en lukket. Minerva var en belgisk bilprodusent som ble startet av nederlenderen Sylvain de Jong i Antwerpen 1883. I begynnelsen produserte de sykler, men i starten av 1900-årene satte de i gang med bilproduksjon. I 1936 gikk de over ende, og ble kjøpt opp av belgiske Imperia, som brukte merkenavnet deres på noen biler de eksporterte til Storbritannia og Frankrike, samt på Minerva lastebiler. Etter 2. verdenskrig laget Minerva Land Rovere på lisens for den belgiske hæren, til 1953. Etter 1956 ble selskapet nedlagt for godt.

Kongen tok lappen

Kongen ventet til den nye motorloven var kommet i praksis i 1913, før han skaffet seg bil. Først tok han lappen. Han var elev hos Auto Chaufførskole i Oslo, og sjåførlæreren het Henri Costa. 28. juni gikk Haakon opp for ingeniør E. H. Rotheim, og sto med glans. Nå var tiden endelig inne. Han fant fram lommeboken for å realisere guttedrømmen.

Den åpne Minervaen var den første som ble levert. Den kom 2. juli 1913, bare fire dager etter at sertifikatet var i boks! Begge bilene ble levert av A/S Auto. Begge hadde firesylindret motor på 26/50HK, og boring/slag 100/140. De hadde to sett tennplugger, en fra coil og en fra magnet. Horn måtte også til; de hadde ett elektrisk og ett blærehorn; standard for Minervaer på den tiden. Bilene hadde chassisnummer etter hverandre, den åpne hadde nr. 22219, den lukkede 22220. I hele Norge har det bare vært ni Minervaer av denne typen (22000-serien, type GG).

Strøkent karosseri

Minerva kunne leveres med originalt karosseri, men A/S Auto hadde eget karosseriverksted og kunne bygge et. Men O. Sørensen Vogn/ og Karosserifabrikk i Møllergaten fikk ordne på karosseriet, siden de hadde levert vogner til kongehuset før. Som man kan se på Teknisk Museum, er det et forseggjort karosseri med fine linjer. Virkelig stilig! O. Sørensen var med rette stolt av sitt verk, og kalte seg Kongelig Hoffleverandør en periode. Den åpne bilen fikk kjennetegn A-1, den lukkede ble A-2.

Ryktene sa at kongen hadde to karosserier, et til vinter- og et til sommerbruk. Bilene var jo helt like, så det var ikke rart folk trodde man bare hadde satt et lukket karosseri på den åpne bilen. Men han hadde altså to biler, begge var mørkeblå.

Dyrekjær bilelskerMinervaen putret av gårde mellom Slottet og Bygdøy Kongsgård. Men den klarte fint lange turer. Kong Haakon elsket å kjøre bil, og ble ofte sett bak rattet. En gang kjørte han helt fra Nordland til Oslo! Det kan man kalle langtur. Noen ganger hadde han sjåfør, og da satt han gjerne ved siden av ham. En langtur i august 1913 dro de til Fagernes med tre biler. Kongen ble foreviget i avisen Valdres – fordi han stadig gikk ut av bilen for å trøste og leie skremte hester forbi bilene.

Holdt alltid fartsgrensenKongen var kjent for å være en lovlydig bilfører. Han tok bestandig hensyn til både to- og firbente trafikanter, og vrengte aldri bilen rundt lyktestolper og liknende. En Clarin Mustad skrev til bladet "Ukenytt" i 1916: "Her en dag kjørte jeg utover Drammensveien, og da så jeg, idet jeg nærmet meg hjørnet av Parkveien, en elegant bil sakte og forsiktig svinge rundt hjørnet og ta kursen utover. Jeg bekjenner at jeg syntes det gikk litt langsomt, så min første innskytelse var å kjøre forbi, men da jeg oppdaget nummeret, holdt jeg meg på passende, jevn avstand. Jeg la da merke til at farten ikke en eneste gang overskred de tillatte 24 km, og at den ikke engang ble satt opp da vognen var kommet utenfor bygrensen... Jeg hadde altså opplevd å se at det iallfall finnes én automobilist her i landet som overholder vedtektene til punkt og prikke. Vognens nummer var A-1, og eieren satt selv bak rattet. Hvis vi alle fulgte dette lysende eksempel, ville enhver diskusjon om hensynsfull automobilkjøring være overflødig."

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.