- Vi har det beste matemateket

- Vi har det beste matemateket

 

Fredag fikk fem heldige skoler diplom og en pengesum på 50.000 kroner for beste matematek. Kjelsås skole var en av vinnerne.

Tekst:

Publisert:

Frogner: For andre år på rad ble prisen for beste matematek delt ut. Utdelingen fant sted på Hartvig Nissen skole. Av 20 skoler som deltok i konkurransen, fikk fem skoler pris. Alle vinnerne ble tildelt 50.000 kroner som skal brukes til å viderutvikle mediateket, ta i mot besøkende som kan inspireres til anskaffelse av matematek eller å promotere rommet på internett.

– Matematek er et utviklet rom som elevene kan lære det praktiske i matte. Her finnes ting som gjør at de unge kan se hva formler går ut på, forteller byrådssekretær Torunn Smedal.

– Vi tror dette er med på å bedre kompetansen og utviklingen. Matemateket er et hjelpemiddel som er mer praktisk, sier Smedal.

Hun er med utdanningsbyråd Torger Ødegaard, som er tilstede for å dele ut premiene.

– Dette er veldig bra, og vi ser at slike rom hjelper. Målet er at alle grunnskolene i Oslo skal ha slike rom i utgangen av 2007, sa Ødegaard, som takket lærerne for all energien de har lagt i rommene og deres jobbing med å utvikle elevenes mattekompetanse.

Tilsammen er det 85 skoler som har et slikt rom.

Stolte

Kjelsås er en skole som er under utvikling. På grunn av manglende rom, valgte skolen en foreløpig, men kreativ løsning.

– Vi ga alle lærerne som ønsket det, en koffert og 500 kroner. Med pengene skulle de fylle kofferten med ting som brukes i mediateker, sier rektor Alf Hansen.

Han forteller at skolens ønske er å knytte læremidlene til baser og stadier der barna er.

Mattelærer Marianne Lund og undervisningsinspektør RandiTallaksen var med Hansen for å motta prisen.

– De har vært enorme pådrivere, sier Hansen.

– Fordelen med kofferten er at alle lærerne kan tilpasse innholdet i den etter behov, sier Lund.

Jury med kriterier

For å komme frem til vinnerne, ble en jury med representanter fra Universitetet, Høyskolen og NIBR plukket ut. Juryformann Anni Selle er lærer og har vært en pådriver for matemateker i sin kommune, Fetsund.

Juryen hadde ulike kriterier som de dømte utfra.

Om Kjelsås fortalte Selle at juryen syntes skolen hadde en original innfallsvinkel, ettersom skolen er under ombygging.

– Målet skolen har, kommer tydelig frem, og de benytter uteplassen på skolen bevisst.

Annonse
Se bildet større

OVERBEVISENDE SATSING: Undervisningsinspektør ved Svendstuen skole, Anders Juul, fortalte at skolen har jobbet iherdig med matemateket. FOTO: Camilla Svendsen

Se bildet større

Rektor på Kjelsås skole, Alf Hansen, hadde med seg Marianne Lund og Randi Tallaksen, som har vært sentrale i jobbingen med kofferten.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!