Fant flyvraket i Maridalen

Fant flyvraket i Maridalen

Mye historie i Hansakollen i Maridalsalpene etter krigen. FOTO: Øivind Georg Johansen

I en bortgjemt fjellside øst i Maridalsalpene ligger vrakgods etter dramatikk fra andre verdenskrig.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
26.12.2015 kl 14:07

MARIDALEN: 2. juli 1942 krasjet et tysk Dornier DO17-fly i Hansakollen. Alle de tre ombord ble drept og restene av flyet spredd utover.

Øivind Georg Johansen, hobbyfotograf og fra Nittedal, ferdes mye i skog og mark, også over til oslosiden. Første juledag fant han vrakrestene i Hansakollen, i Maridalen.

LES OGSÅ: Synnøve Finden ligner ikke mye på den snertne blondina på ostepakken

Lett tidligere

Se bildet større

FOTO: Øivind Georg Johansen

– Jeg har lett en gang før, men da var jeg litt for langt vest. Det er tett skog i området så man må komme ganske nære for å se vraket. Jeg hadde funnet koordinatene hvor vraket ligger på nett, så da fant jeg ut at jeg hadde lett på feil plass tidligere, forteller Øivind.

Han fortsetter:

– Jeg gikk inn fra Rundmyrveien ved Movatn. Det var egentlig bare å følge rett sti lenger øst. Stien går rett forbi. På stedet kan du se trær meg doble topper og skader langt ned på stammen som vitner om at det ikke gikk rett i fjellveggen.

Fortsatt der

Noen tanker gjør man seg.

– Kanskje først og fremst at vrakdelene ligger der fremdeles. Fra en tid da ekstremismen sto sterkt i Europa. De tre flysoldatene som døde der oppe var nok bare vanlige menige som gjorde jobben sin. og var uheldige å feil navigerte. Sikten skal ha vært dårlig den dagen flyet styrtet. De trodde kanskje de var i et annet dalføre. Nittedal kanskje? ifølge Øivind.

– Mener å ha lest et eller annet sted at bestemmelsestedet var Gardermoen.

LES OGSÅ: Hvor er grensen mellom Grefsen og Kjelsås?

Godt bevart

Se bildet større

FOTO: Øivind Georg Johansen

Fra kjentmannsmerket.org står det videre følgende:

– Vraket er forbausende godt bevart. DO17 var et svært vanlig bombefly under Hitler-Tysklands offensiv i Europa og Luftwaffe hadde mer enn 500 maskiner da krigen brøt ut i 1939. Siden ble disse flyene raskt erstattet med bedre modeller. Det hadde vanligvis en besetning på fem. Hvorfor det bare var tre ombord i dette flyet og hva slags oppdrag det var eller hadde vært på, er ikke kjent.

HUSKER DU 2015? Lyn-treneren som kom hjem, revyrabalder og skiløypedebatt. Les årskavalkaden!

Brann

Flykrasjet i Hansakollen er også beskrevet i Trygve Christensens bok «Marka og krigen». Der forteller Olaf Lørenskogen, forøvrig fra Lørenskogen gård innerst i Oslo 8, ovenfor Movatn.

«Det hadde vært brann rundt der flyet hadde gått inn rett over toppen av en bratt fjellvegg. Det hadde feid med seg alt som hette grantrær rundt, og deler av flyet lå spredt utover et stort område som var svidd (…) det var et tomotors fly, og motorene hadde fortsatt oppover den bratte lia og lå øverst.»

LES OGSÅ: Liket som ble dumpet i Kringla

Radiostasjon

Videre fra kjentmannsmerket står det:

«Bare et steinkast unna fant et annet drama sted helt mot slutten av krigen. Her ble radiostasjonen Corona overrasket og nedkjempet av tyske styrker 18. mars 1945.
Beste adkomst til dette området er opp stien fra enden av Rundmyrveien, og ta til høyre opp en tydelig sti. Man kan også gå fra Mobekken og via en umerket sti som stikker inn bak informasjonstavlen på toppen.»

«Mange mennesker mistet livet i dette området, som i dag er stemningsfullt med med tunge graner og tykk mose. Vi ber om at du ferdes her i stillhet og respekt og ikke tar med deg noe», oppfordres fra kjentmannsmerket.org.

Følg Nordre Aker Budstikke på Facebook!

LES OGSÅ:

«Nye» Nordre Aker Budstikke

I 2015 er Nordre Aker Budstikke relansert som ny, ren nettavis på nab.no.

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt nye, gratis nyhetsbrev!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Nøkkelord

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!