De Grønne satser på miljøvennlige reiser

De Grønne satser på miljøvennlige reiser

Hulda Holtvedt er leder i Oslo Grønn Ungdom, og bor i Nordre Aker. FOTO: PRIVAT

KOMMENTAR: Unge Venstre mener det er dumt at kollektivprisene kommer til å øke neste år. Jeg er enig. I en ideell verden der MDG hadde styrt byen og landet alene, hadde det ikke skjedd.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
24.09.2016 kl 10:34

De Grønne og det nye byrådet har ambisiøse mål for byen vår. Vi skal redusere klimagassutslippene med 50% i løpet av denne bystyreperioden, og samtidig sørge for at luften i Oslo ikke lenger utgjør en helsefare for befolkningen. For å klare det er det avgjørende å få flere over fra å kjøre bil i hverdagen til å reise kollektivt eller med sykkel.

I 2016 har antallet kollektivreisende gått opp. Ifølge Ruter har antallet reisende økt med 5% i 2016. Det er før byrådet har innført noen særlig restriktive tiltak mot biltrafikken, og ikke minst før vi presenterer det første budsjettet som ikke er arvegods fra forrige byråd.

Hint fra samferdselsbyråden på NRK forrige uke tyder på at vi som er opptatt av kollektivtilbudet kan glede oss til det presenteres neste uke.

Å tilrettelegge for at flere kan ta sykkelen fatt har vært en viktig prioritering for De Grønne. Innen året er omme skal hele 11 kilometer med nye sykkelfelt være ferdig. Til sammenligning klarte de vi tok over makten fra, blant andre Venstre, bare å bygge 1,5 kilometer i gjennomsnitt de siste 10 årene. Med De Grønne i byråd har man for eksempel vært villige til å prioritere sykkelfelt foran gateparkering, og det gir resultater.

Foreløpige tall i kommunens sykkeltellere tyder på at denne satsningen virker. Så langt i år viser de en økning i sykkeltrafikken på over 16 prosent sammenlignet med i fjor. Vi er dermed i rute for å nå det nye byrådets ambisiøse mål om at sykkel skal utgjøre 25% av hverdagsreisene i Oslo innen 2025.

Det hadde selvsagt vært et fint tiltak å gi billigere bussbilletter til alle, men i en verden hvor budsjettene skal gå opp, må man bruke pengene der de nytter mest. Noen få kroners prisforskjell spiller liten rolle for de kollektivreisende dersom det ikke er plass til dem på bussen, og det er derfor jeg mener at frekvens og kvalitet på tilbudet er enda viktigere enn pris.

Som Anna Dåsnes påpeker er ikke billettprisene i Oslo endret utover ordinær prisstigning siden 2008. Heller ikke under vårt byråd. Til neste år kommer det dessverre en økning, som en del av det store spleiselaget Oslopakke 3. Det spleiselaget vil gi en massiv oppgradering av kollektivtransporten i Oslo og Akershus. Det er ingen hemmelighet at vi kjempet sammen med Venstre i forhandlingene for å hindre økningen i billettpriser. Dessverre, og det bør Venstre være de første til å forstå, må man gi og ta når man forhandler om miljøpolitikk med Høyre.

Unge Venstre mener det er dumt at kollektivprisene kommer til å øke neste år. Jeg er enig. I en ideell verden der MDG hadde styrt byen og landet alene, hadde det ikke skjedd. Likevel er jeg glad for at MDG er pragmatiske nok til å gå med på prisøkningen i bytte mot en klimasatsning helt uten like i Oslos historie.

Sluttresultatet i Oslopakke 3 er noe vi er stolte av, fordi totalpakken er så god. Over de neste årene vil den føre til tidenes kollektivsatsing, med 50 milliarder mer til kollektivtrafikk og sykkel. Det er så bra at både Miljøpartiet De Grønne og Venstre stemte for avtalen i Oslo bystyre. Sluttsummen av byrådets politikk og Oslopakke 3 vil gi et kjempeløft for alle som kjører kollektivt i Oslo, og det er det som er viktig.

Vi gleder oss til å fortsette å gjøre kollektivtilbudet i Oslo enda bedre, med Venstre med på laget.

LES FLERE MENINGER:

Meld deg på Nordre Aker Budstikkes nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev som kommer rett i innboksen din hver torsdag!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!