«Det er på tide at byrådet tenker mer på sikkerhet mot fall og skader, enn på sykkelveier»

Bildet er tatt i forbindelse med det kraftige snøfallet i forrige uke. FOTO: KARL A. KJELSTRUP (ILLUSTRASJONSFOTO)

KOMMENTAR: Ved nye snøfall legger snøen seg oppå isen, og vei og fortau blir rutsjebaner som utgjør en stor fare for veldig mange, og særlig oss som er litt eldre.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
23.01.2018 kl 18:59

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Jeg bor i Kastanjeveien på Grefsen, og er pensjonist. Hver dag, tre ganger om dagen, lufter jeg min hund, en Gordon setter, uansett vær og føre. Til sammen bruker jeg ca. to timer på dette. Jeg bruker alltid piggsko på mine turer når vei/fortau er dekket av snø/is.

Se bildet større

Arne Martin Bolstad og Gordon setteren hans. FOTO: PRIVAT

I vårt område har jeg ingen reell grunn til å klage over manglende snømåking, men noterer som mange, at fjerning av snø synes å være et problem. Det er også sklisikring, eller strøing, og det er mangel på dette som er min klage.

I forbindelse med snømåking skrapes etterhvert snøen vekk, men ikke nok til at all snø blir borte – og så dannes is. Ved nye snøfall legger snøen seg oppå isen, og vei og fortau blir rutsjebaner som utgjør en stor fare for veldig mange, og særlig oss som er litt eldre. Er snølaget tykt nok hjelper piggskoene ingenting. (I dag var det rett før jeg falt med piggskoene på, med de konsekvenser det kunne ha fått.)

LES OGSÅ: Nå deler bydelen ut gratis strøsand. Det er mye billigere enn et hoftebrudd

Jeg leser i Aftenposten i dag at det skal brukes 8,5 milliarder kroner til sykkelveier i Oslo, og at ingen Osloboer skal ha større avstand enn 200 meter til en sykkelvei. Burde man ikke sørge for at vinterbyen Oslo, som alle miljøaktivister ønsker skal opprettholdes, har et godt system for fjerning av snø, is og sklisikring, før man setter i gang med dedikerte sykkelveier som ikke skal ligge lenger unna en bopel enn som beskrevet over?

I min verden, som sikkert er litt antikk, syklet og løp man om sommeren, om vinteren gikk man på ski og skøyter og kastet snøball på de som strødde veier som var fine akebakker. Dette siste var selvsagt ungdommelige rampestreker, for hvilke vi fikk vår straff (rattkjelken ble konfiskert).

Det er på tide at byrådet tenker mer på sikkerhet mot fall og skader, som koster samfunnet en masse, enn sykkelveier som ganske sikkert ikke er spesielt tjenlig for brorparten av byens befolkning. Det å tvinge folk til å sykle for å dekke sine transportbehov er et overtramp mot mange av oss.

Den siste kommentar jeg har i denne runde er sikring av folk og fe under transport. I biler er det her gjort store fremskritt som er lovbestemt og bra. På elektriske sykler har man åpne transport kasser for barn montert over forhjulet. Ekspressbusser raser utover E18 i hastigheter nær 100 km/t stappfulle av store og små. Hvor er logikken med hensyn til sikkerhet? (innser at denne ikke har stor relasjon til snørydding og sklisikring, men likevel?)

Arne Martin Bolstad

(Stemmeberettiget Osloborger)

Delta i debatten? Send ditt innlegg til debatt@nab.no!

LES OGSÅ:

Skolemor: – At ikke skoleveiene prioriteres, er for meg helt ubegripelig!

« I flere år har jeg undret meg over hvorfor snørydding i Oslo er så dårlig, særlig i boliggatene»

Joda, vi vet at vi skal måke frem søppelkassene, men… Det hjelper lite å være flink når det ser slik ut etter brøytebilen

Nøkkelord

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse