«Det er på tide at byrådet tenker mer på sikkerhet mot fall og skader, enn på sykkelveier»

Bildet er tatt i forbindelse med det kraftige snøfallet i forrige uke. Foto: KARL A. KJELSTRUP (ILLUSTRASJONSFOTO)

KOMMENTAR: Ved nye snøfall legger snøen seg oppå isen, og vei og fortau blir rutsjebaner som utgjør en stor fare for veldig mange, og særlig oss som er litt eldre.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 23.01.2018 kl 18:59

Jeg bor i Kastanjeveien på Grefsen, og er pensjonist. Hver dag, tre ganger om dagen, lufter jeg min hund, en Gordon setter, uansett vær og føre. Til sammen bruker jeg ca. to timer på dette. Jeg bruker alltid piggsko på mine turer når vei/fortau er dekket av snø/is.

Arne Martin Bolstad og Gordon setteren hans. Foto: PRIVAT

I vårt område har jeg ingen reell grunn til å klage over manglende snømåking, men noterer som mange, at fjerning av snø synes å være et problem. Det er også sklisikring, eller strøing, og det er mangel på dette som er min klage.

I forbindelse med snømåking skrapes etterhvert snøen vekk, men ikke nok til at all snø blir borte – og så dannes is. Ved nye snøfall legger snøen seg oppå isen, og vei og fortau blir rutsjebaner som utgjør en stor fare for veldig mange, og særlig oss som er litt eldre. Er snølaget tykt nok hjelper piggskoene ingenting. (I dag var det rett før jeg falt med piggskoene på, med de konsekvenser det kunne ha fått.)

LES OGSÅ: Nå deler bydelen ut gratis strøsand. Det er mye billigere enn et hoftebrudd

Jeg leser i Aftenposten i dag at det skal brukes 8,5 milliarder kroner til sykkelveier i Oslo, og at ingen Osloboer skal ha større avstand enn 200 meter til en sykkelvei. Burde man ikke sørge for at vinterbyen Oslo, som alle miljøaktivister ønsker skal opprettholdes, har et godt system for fjerning av snø, is og sklisikring, før man setter i gang med dedikerte sykkelveier som ikke skal ligge lenger unna en bopel enn som beskrevet over?

I min verden, som sikkert er litt antikk, syklet og løp man om sommeren, om vinteren gikk man på ski og skøyter og kastet snøball på de som strødde veier som var fine akebakker. Dette siste var selvsagt ungdommelige rampestreker, for hvilke vi fikk vår straff (rattkjelken ble konfiskert).

Det er på tide at byrådet tenker mer på sikkerhet mot fall og skader, som koster samfunnet en masse, enn sykkelveier som ganske sikkert ikke er spesielt tjenlig for brorparten av byens befolkning. Det å tvinge folk til å sykle for å dekke sine transportbehov er et overtramp mot mange av oss.

Den siste kommentar jeg har i denne runde er sikring av folk og fe under transport. I biler er det her gjort store fremskritt som er lovbestemt og bra. På elektriske sykler har man åpne transport kasser for barn montert over forhjulet. Ekspressbusser raser utover E18 i hastigheter nær 100 km/t stappfulle av store og små. Hvor er logikken med hensyn til sikkerhet? (innser at denne ikke har stor relasjon til snørydding og sklisikring, men likevel?)

Arne Martin Bolstad

(Stemmeberettiget Osloborger)

Delta i debatten? Send ditt innlegg til debatt@nab.no!

LES OGSÅ:

Skolemor: – At ikke skoleveiene prioriteres, er for meg helt ubegripelig!

« I flere år har jeg undret meg over hvorfor snørydding i Oslo er så dårlig, særlig i boliggatene»

Joda, vi vet at vi skal måke frem søppelkassene, men… Det hjelper lite å være flink når det ser slik ut etter brøytebilen

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...