– Det har noe å si hvor mye bussbilletten koster!

– Det har noe å si hvor mye bussbilletten koster!

Anna Dåsnes - fra Kjelsås og leder av Oslo Unge Venstre. FOTO: PRIVAT

KOMMENTAR: Oppsiktsvekkende at vi nå får en prisøkning på kollektivtransport i Oslo for første gang på åtte år. Og dette med Miljøpartiet de Grønne i byråd.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
24.09.2016 kl 10:36

Noen kilometer med motorvei fikk mye oppmerksomhet etter enighet om Oslopakke 3. Noe jeg synes er langt mer oppsiktsvekkende er at vi nå får en prisøkning på kollektiv transport i Oslo for første gang på 8 år. Og dette med Miljøpartiet de Grønne i byråd.

Siden 2008 har prisen på kollektiv transport kun vært inflasjonsjustert. Da Venstre fikk gjennomslag for å sette ned prisen på månedskort med 20% i 2007, førte det til en stor økning i antall passasjerer med buss, trikk og bane, og en nedgang i antall bilister. Mange av  kollektivsatsningene som MDG nå gjennomfører er jeg helt enig i, men å øke prisen på kollektivt mener jeg strider stikk i mot MDGs ønske om løft for Oslos kollektiv transport.

I et intervju med Dagbladet
forsvarer byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg, økte kollektivpriser ved å si at “relativt sett blir det billigere å kjøre kollektivt i forhold til å kjøre bil, og det er det som er viktig”. Videre sier hun at “det er ikke pris som er viktigst for de som velger kollektivt”. Jeg tror det er uttalelser få brukere av kollektiv i Oslo kan kjenne seg igjen i.

Det er bare halvparten av Oslos befolkning som eier bil, så for en stor del av befolkningen i er ikke bil en alternativ reisemåte. Å forsvare økte priser på kollektiv med at det er dyrere å kjøre bil er en svært sår trøst for de mange tusen som ikke engang eier en bil. For en student eller en elev på videregående skole som reiser halve byen for å komme seg til skolen, vil dette merkes på lommeboka. Å si at pris ikke har så mye å si for brukerne, er rett og slett litt arrogant og er heller ikke forankret i virkeligheten.

Med økte inntekter fra blant annet eiendomsskatten, mener jeg det må være mulig for et byråd som ønsker en grønn profil å få til ny sentrumstunnel, signalanlegg og bane til Fornebu uten å øke billettprisene.

Når byrådet innfører restriktive tiltak mot bilbruk, noe jeg støtter fullt ut, mener jeg man på den andre siden må komme med en offensiv satsning på kollektiv. Med dagens prisøkning på både kollektiv og bilbruk, sitter alle igjen som tapere.

Jeg synes det er skuffende at MDG, som jeg oppfattet som et parti med høye ambisjoner for Oslos kollektiv trafikk i valgkampen, forsvarer en slik prisøkning. Vi må få flere som kjører bil over på kollektivt. Jeg mener byrådet gjør galt i å straffe de som allerede velger det miljøvennlige alternativet.

LES OGSÅ: Hulda Holtvedt, leder i Oslo Grønn Ungdom, svarer: De Grønne satser på miljøvennligemuljøvennlige reiser

FLERE MENINGER:

Meld deg på Nordre Aker Budstikkes nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev som kommer rett i innboksen din hver torsdag!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!