– Dette er den beste unnskyldningen for ikke å trene

– Dette er den beste unnskyldningen for ikke å trene

Denne gjengen er glad i å trene, fra venstre Ingeborg Prestkvern, Therese Kjøpstad, Astrid Moe Eikrem bak, Anita Grøsland og Jeanette J. Vika. FOTO: PRIVAT

– Har du en god unnskyldning for å ikke trene? Jeg samler på unnskyldninger - har du en bedre enn min?

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
03.06.2016 kl 15:37

- Jeg er for mett. Jeg er for sulten. Det er for dårlig vær. Jeg har glemt joggeskoa på hytta.

Alle vet at det er lurt å være fysisk aktiv.

Det er helsegevinster opp og ned og i mente. Det er bra for hjerte- og blodsystem, motvirker diabetes, forebyggende i forhold til kreft og andre sykdommer. Du får overskudd og energi, blir mentalt sterkere og tåler mer. Så enkelt og selvfølgelig, men likevel ikke så enkelt å få til, selv om vi vet det så godt.

I vinter gjorde jeg en liten markedsundersøkelse, hvis jeg kan kalle det det. Jeg spurte folk jeg kjenner og i treningsgruppene jeg er med i hvilke grunner de har for å ikke trene.

Hva er det som gjør at du lar være når du ligger på sofaen etter jobb, og du syns du burde trent? Hvilke unnskyldninger bruker vi?

Unnskyldning nummer en er TID, så klart. Jeg har ikke tid i dag. Vi har det travelt i livene våre, og det er ikke lett å få inn en tradisjonell og ”skikkelig” treningsøkt flere ganger i uka.

Det er jobb, handle inn, middag, foreldremøter o.l, vedlikehold av hus og hjem, sosiale ting med venner, reiser, jobbseminar osv osv. Her er det flust av grunner og reelle unnskyldninger.

Men hvem bestemmer hvor mye tid det skal ta? Hva som er trening? Hvor svett du må bli? Det er det du som bestemmer. Du kan bare ta på deg skoa og gå en tur – trening det også! 2 x 15 min rask gange er mye bedre enn sofa.

For min egen del er som regel unnskyldningen at det akkurat nå frister mye mer å være inne. Godt og varmt og avslappa.. Det er pes å bli svett og sliten. Og så er det en serie jeg skal se på, eller gjøre noe hyggelig sammen med familien. Om vinteren, før jeg skal ut med Hoppla utetreningsgruppa, så gruer jeg meg nesten hver gang for å gå ut i regn og blest, glatt og kaldt..

I min uhøytidelige «markedsundersøkelse» kom det fram utrolig mange «gode» grunner til å ikke trene som jeg ikke hadde tenkt på!

For eksempel: «Jeg orker ikke å bli svett i dag, for da må jeg vaske håret og sminke meg på nytt før jeg skal på… »

Eller «Jeg blir alltid så sulten av å trene, og nå driver jeg med en diett, så det er bedre å ikke trene». «Jeg svetter alltid så lenge etter jeg har trent, det passer ikke i kveld.»

Men den beste unnskyldningen var «jeg er i for dårlig form til å trene».

I tillegg at «Formen er så dårlig nå at jeg like godt kan vente litt til med å begynne. Det er ikke vits i, jeg er så dårlig trent likevel...»

Jeg har hørt flere si at de ikke kan være med på treningsgruppa, skituren, fjellturen, Sats/Elixia og så videre nå, de må få trent seg opp litt først. Da legger vi lista altfor høyt for oss selv, og satser på prosjekt perfekt.

Hvis jeg ikke kan levere til mine egne forventninger - og andres - så er det bedre å la være. Jeg kan ikke være med i sentrumsløpet for jeg kommer til å gjøre det dårligere enn i fjor. Er det ikke bedre å satse på bra nok?

Når fysisk aktivitet er så viktig for helsa som det beviselig er, så er alltid litt bedre enn ingenting. Med så mange unnskyldninger å ta av, så gjelder det å komme seg i gang hver gang muligheten er der! Berre gjer da!, som Yngvar Andersen i NRK Puls pleier å si.

En ting er sikkert: selv om jeg kan grue meg på forhånd, har jeg aldri angret på at jeg kom meg ut og fikk trent. Jeg har lært at det er to ting man aldri angrer på: å ha trent, og at jeg drakk for lite vin i går..

Flere unnskyldninger:

– Jeg blir så støl.

– Været: det er for varmt / det er for kaldt / det er for fint vær / det regner.

- Ser så dum ut i tights. Føler meg tåpelig.

– Protest. Gi F… Jeg lar meg ikke presse av disse treningstrend-greiene.

– Det er så ego å trene. Jeg føler jeg ikke kan prioritere meg selv og trening, ungene trenger meg.

– Slippe bli sliten og å bli minnet på hvor dårlig form jeg er i.

Jeg samler på unnskyldninger. Bare si fra hvis du også har en skikkelig god en!

Følg Nordre Aker Budstikke på Facebook!

Astrid Moe Eikrem

Astrid Moe Eikrem er coach og treningsveileder, og driver Heile deg Coaching og trening på Kjelsås. Hun er fast spaltist i Nordre Aker Budstikke. Les mer fra Astrid her.

Liker du litt fart og å bryne deg også, er du velkommen til å bli med på Heile deg Hoppla-treningene våre på Kjelsås hver mandag. Her er det både kondis- og styrketrening. En effektiv utetime i hyggelig lag!

Hold deg oppdatert! Følg Nordre Aker Budstikke på Facebook!

Nøkkelord

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!