Egen gang- og sykkelvei i Maridalen må legges død!

Egen gang- og sykkelvei i Maridalen må legges død!

Mange brukere av Maridalsveien. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

KOMMENTAR: Full støtte til Sørbråten IL og veiskulder. – Fartsreduksjon, og gående, hundeluftere og ridende bør oppfordres til å bruke grusveien, skriver Arnodd Håpnes, leder av Nordre Aker SV.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
23.11.2016 kl 09:40

Nordre Aker SV (NASV) har med glede registrert Sørbråten IL sin offensive aksjon for trafikksikkerhet og forslag om veiskulder på veien i Maridalen. Nordre Aker SV støtter forslaget om veiskulder.

LES HELE SAKEN FRA SØRBRÅTEN ILs TRAFIKKAKSJON HER.

Diskusjon om egen parallell gang og sykkelvei må legges død. Egen gang og sykkelvei vil spise alt for mye areal i landskapsvernområdet inkludert dyrka mark, og vi er også i tvil om det vil løse utfordringene. I verste fall kan man risikere at alle syklister og rulleskibrukere fortsetter på veien. 

Se bildet større

ARNODD HÅPNES - NORDRE AKER SV FOTO: PRIVAT

FØLGENDE ER NOMINERT TIL ÅRETS MEDMENNESKE OG ILDSJEL I NORDRE AKER - NÅ MÅ DU STEMME!

NASV mener det er viktig at de som tar den endelige beslutningen ivaretar alle hensyn og vi understreker at det er flere verktøy man må ta i bruk for å trygge alle de som bruker veien.

Hele Maridalen er vernet som landskapsvernområde, og både naturverdier og kulturlandskap må sikres mot for store inngrep i prosessen. Derfor er også egen gang og sykkelsti et dårlig alternativ. Men det er et uomtvistelig behov for utvidelse og det er muligheter til å kunne gjøre dette på en god måte.

Veiskulder vil være det mest skånsomme alternativet iforhold til natur og kulturlandskap. Men det vil også være det mest funksjonelle og praktisk beste for de brukergruppene som skal nyte godt av en bedre trafikksikkerhet.

LES OGSÅ: Hvor mange tror du sykler i Maridalen?

Syklister og rulleskibrukere vil nok fremdeles kunne komme i konfliktsituasjoner, både med hverandre og med bilister og andre brukergrupper.  

Men ved å bygge veiskulder på begge sider av veien, slik både Sørbråten IL og Naturvernforbundet Oslo Nord foreslår, så får man også den nødvendige fleksibiliteten inn og ut av veiskulderen, avhengig av behov. Dette er også viktig sikkerhetsmessig for både syklister og rulleskibrukere, men også for de brukerne man skal passere, mener NASV.

To andre grep er å bruke rød asfalt på veiskulder for å tydelig skille mellom bil og hovedtrasé for andre brukere.

Vi mener også at fartsreduksjon til 50 km/t for biltrafikk/motorkjøretøy er gunstig for å redusere risiko for ulykker og for å bedre oversikten for alle brukergrupper.

LES OGSÅ: 11 år siden Oslo Bystyre vedtok gang- og sykkelvei i Maridalen

Nordre Aker SV tror også det vil være en fordel å oppfordre gående, hundeluftere og ridende til å benytte parallell grusvei fra Brekke til Hammeren eller grusvei på østsiden av Maridalsvannet for å redusere den typen bruk på hovedveien.

Så er jo en vanlig dose sunn fornuft og normal folkeskikk aldri å forakte. Vi som har brukt Maridalsveien i mange år til både bilkjøring og trening ser jo at de aller fleste tar gode hensyn til hverandre. Men det er på høy tid at det kommer en mer langsiktig løsning fordi bruken øker og det er nødvendig med en bedring  av sikkerheten for de mest sårbare brukergruppene.

Men SV vil gi honnør til Sørbråten IL for initiativet med veiskulder og økt fokus på sikkerhet. Det er løsningen for en delt framtid i vakre Maridalen!


Delta i debatten? Send ditt innlegg til debatt@nab.no!

LES OGSÅ:

Meld deg på Nordre Aker Budstikkes nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev som kommer rett i innboksen din hver torsdag!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!