ANNONSE
Annonse

Kommentar:

«Egentlig var det sykkelen som kom først – før bilen»

Lars Haltbrekken er leder i Naturvernforbundet. Foto: PRIVAT/ARKIVFOTO

«Det ser bare ikke sånn ut når du ser norske byer fra lufta. Motorveiene som slynger seg i og rundt som buktende slanger tar plassen. Byene er ombygd til å tjene bilen» skriver Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 08.04.2015 kl 20:11

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
ANNONSE
Annonse

«Jeg kommer aldri til å lære meg å sykle!» Jeg husker godt den lille rødhårete gutten med fjeset fullt av fregner. Mora var tålmodig, holdt i bagasjebrettet hans mens vennene sykla rundt og rundt på gårdsplassen foran blokka. Jeg lærte meg kunsten den dagen. Plutselig var den der – balansen. Følelsen var helt enorm.

Etter påske, dette var den gangen snøen lå i byen til etter påske, gikk vi i gang med hakke og spade. Vi fikk ikke ta ut syklene før isen på gårdsplassen var borte og det var bart.

Den første sykkelen var en rød DBS kombisykkel. Arva etter diverse eldre søskenbarn. Med klesklyper og kartong fra melkekartongen fikk vi skikkelig lyd. Når vi i tillegg fikk vimpler fra Samvirkelaget oppe i gata ble den nesten like kul som Apachesyklene.

Verden lå foran våre føtter, eller rettere sagt sykkeldekk. Vi kom oss hvor som helst. Aksjonsradiusen var for alltid utvida.

Noen og tredve år etter er sykkelen fortsatt mitt viktigste transportmiddel. Som da bussene stansa i Oslo noen dager før påske fordi det snødde. Jeg priset meg lykkelig for min latskap, som ikke hadde skifta fra piggdekk til sommerdekk på sykkelen ennå. Med pedalkraft og piggdekk kom jeg meg fram også den dagen. Kan vel ikke si jeg suste forbi de som gikk eller bilene som stod parkert, men framover gikk det.

Dagen etter var bilene på plass i veien igjen – brøytebilen hadde vært der. Men den hadde ikke vært på sykkelveien min. Den var fortsatt nedsnødd. Ikke noe stort problem for meg, jeg legger meg like godt uti veibanen så får bilene kjøre bak, men det inviterer ikke folk til å bruke sykkelen.

Egentlig var det jo sykkelen som kom først, altså før bilen. Det ser bare ikke sånn ut når du ser norske byer fra lufta. Motorveiene som slynger seg i og rundt som buktende slanger tar plassen. Byene er ombygd til å tjene bilen.

Ikke noe stort problem for meg, jeg legger meg like godt uti veibanen så får bilene kjøre bak, men det inviterer ikke folk til å bruke sykkelen

Men nå skal det bli årnings sier miljøbyråden i Oslo. Nå skal sykkelen frem. Hu er sannsynligvis den første miljøbyråden som sykler selv. Det borger for at forandring kan skje.

Jeg har ikke den lengste sykkelturen til jobb, men lang nok til at jeg møter mine små og store hindre hver dag.

LES OGSÅ: Krever sykkeltrasé i Grefsenveien

Enveiskjørte gater bør være enveiskjørte for bil – og bare for bil. Sykkelen bør kunne trille i begge retninger. Omveien gjør jobbturen lenger enn nødvendig, dessuten er det bare fint om sykkelen er litt i veien for bilen. La oss ta litt av veiene fra bilen og gi dem til sykkelen.

Sykkelveier må være skikkelig adskilt fra fotgjengere. På min vei hender det ofte at de som går gjør det midt i sykkelveien som er helt inntil fortauet. Jeg gjør det selv når jeg går.

Til tross for disse hindrene sykler jeg til jobb fordi det er enklest og greiest. Bil ville vært et stort mas, kosta mye pluss at det ville tatt seg dårlig ut. Ledere av Naturvernforbundet skal liksom sykle.

Men for at det skal bli noe for alle andre enn han og de tøffeste av oss, må sykkelen slippe frem. I en undersøkelse gjort for Transnova om sykkelbruken i Oslo, Bergen, Stavanger/ Sandnes og Kristiansand, sier hele 35 prosent at de sjelden eller aldri sykler.

På min vei hender det ofte at de som går gjør det midt i sykkelveien som er helt inntil fortauet. Jeg gjør det selv når jeg går.

Det er lettere å bruke bil, været eller formen er for dårlig, sykkelveiene er ikke der, eller det er trafikkfarlig, er de viktigste grunnene til at folk sykler lite eller aldri. Alt dette kan vi gjøre noe med, bortsett fra været da.

Vel fremme på jobb kan jeg parkere sykkelen sikkert i et bur, nede i kjelleren. Det er dusj der både til den som har sykla lenger enn meg og til sykkelen for å spyle bort saltet fra veiene vinterstid. Sånt hjelper på motivasjonen.

Nå har selvsagt ikke vi gratis parkeringsplasser til våre ansatte i Naturvernforbundet, men mange bedrifter har det. Hva om de i stedet ga de ansatte penger tilsvarende verdien av p-plassen, så kunne de ansatte enten betale for p-plassen med pengene eller kjøpe seg en sykkel.

Start med å melde bedriften din inn i Sykle til jobben aksjonen som starter 21. april. Du får garantert blide medarbeidere i retur!

Hva om de i stedet ga de ansatte penger tilsvarende verdien av p-plassen, så kunne de ansatte enten betale for p-plassen med pengene eller kjøpe seg en sykkel

«Jeg lærer meg aldri å sykle», sa dattera, akkurat som sin far noen og tredve år tidligere. «Ikke slipp», ropte hu – flere meter foran meg. «Jeg har lange armer» ropte jeg tilbake, «men ikke så lange.» Hu hadde lært seg kunsten, hu visste det bare ikke selv ennå.

Lars Haltbrekken
Leder i Naturvernforbundet

Dette innlegget ble først publisert på Lars Haltbrekkens blogg.

LES OGSÅ:

«Nye» Nordre Aker Budstikke

I 2015 er Nordre Aker Budstikke relansert som ny, ren nettavis på nab.no.

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt nye, gratis nyhetsbrev!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.