En trøstehilsen til alle ansatte på Kjelsås SFO

Da jeg leste artikkelen i Nordre Akere budstikke 24. mai med overskriften "Kjelsåsforeldre klager på SFO", så var min første reaksjon: Stakkars de ans...

Tekst:

Publisert:

Da jeg leste artikkelen i Nordre Akere budstikke 24. mai med overskriften "Kjelsåsforeldre klager på SFO", så var min første reaksjon: Stakkars de ansatte på Kjelsås SFO. Å jobbe i SFO med de rammebetingelsene og med det arbeidsmarkedet som er i dag er en svært utfordrende jobb. Når

arbeidsplassen i tillegg er under ombygging, man har ansvar for mange barn og man holder til på en byggeplass, da må det være nærmest uutholdelig.

Foreldrene er misfornøyde og mener ,med FAU leder i spissen, at de ikke får det de betaler for. Det er klart at det er mye penger å betale inntil kr. 2040.- pr mnd for et utilfredstillende tilbud.

Det klages ikke bare på alle ulempene ombyggingen medfører, men også aktivitetstilbudet er for dårlig. Her kaster nestleder i bydelsutvalget Lill Pleym (SV)seg inn i debatten. "SFO og skolen må bli en. Det kvalitetssikrer tilbudet," mener hun. "Det er bortkastet tid å la tiden før og etter undervisning handle mer om barnepass uten meningsfulle, planlagte aktiviteter, men selvfølgelig er også frilek viktig"

Et barn i utvikling skal tilegne seg mange nye kunnskaper hver eneste dag, hele tiden.Det gjelder formell læring gjennom de formelle skolefagene og uformell læring som tilegnelse av de kunnskaper som gjør at barna kan fungere i et positivt og tilfredstillende samspill med andre mennesker. På SFO er det den uformelle læringen som er viktig. De ansatte skal i samspill og samhandling med barna oveføre de normer og verdier som gjør barna til harmoniske, velfungerende mennesker. De skal se barna, kommunisere med dem, gi dem omsorg og trygghet. Omsorg for barn, er det bortkastet tid?

Kall det gjerne barnepass før og etter skoletid, Pleym. Bruk de ulemper ombyggingen på Kjelsås skole har medført for elever og ansatte for det den er verdt. Men ikke påstå at skolen i dag, slik den fungerer, i forhold til å gi barna sosial kompetanse og ikke minst i forhold til å integrere barna og skape trygge rammer rundt elevene fungerer optimalt? Det er en lang vei fram. Og skolen har masse å lære av de tusenvis av SFO ansatte som har tilegnet seg en realkompetanse gjennom mange års

erfaring.

Jeg har selv arbeidet i SFO i mange år, og har pedagogisk kompetanse- se det! Men den viktigste kompetansen har jeg tilegnet meg gjennom alle de årene jeg har arbeidet i direkte kontakt med barn og gjennom kollegaer jeg har samarbeidet med underveis. Etter min oppfatning bør skolen ta seg av opplæring i formelle skolefag, så kan SFO ta seg av integrering. Der er vi nemlig best!

Jeg gjentar bare: Stakkars dere ansatte på Kjelsås SFO. Ikke bare har dere måttet slite dere gjennom lang tid med ombygging og et FAU som klager nå når ombyggingen omsider er ferdig. Dere må i tillegg slite med lokalpolitikere som melker saken for det den er verdt for å fremme sitt politiske partis meninger.

Et siste spørsmål Pleym: " Hadde ombygging av lokalene med hensyn til inneklima og klanderverdige sanitære forhold vært bedre hvis ombyggingen hadde foregått mens det var heldagsskole?

Jeg må bare gjenta: Stakkars dere på Kjelsås SFO. Stå på og gled dere til bedre lokaler .

Hilde Dahlberg

SFO-arbeider

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!