Er skolen kun for heterofile?

Jævla lesbe! Forbanna soper! Er du homo, eller? I skolen er det ikke uvanlig å høre disse utsagnene. Selv om vi i Norge har kommet svært langt i anti-diskrimineringsarbeidet, er det fortsatt et godt stykke igjen til målet.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
25.02.2008 kl 11:53

At legning ennå brukes som skjellsord i skolen kan skyldes at skolen fortsatt forutsetter at alle elever er heterofile. I det minste til det motsatte er bevist! Dette kommer også til uttrykk i lærebøkene som nå kjøpes inn til kunnskapsløftet. Det er Trine og Nils som kjøper iskrem sammen, ikke Petter og Kåre.

Skolen er en fantastisk formidler av holdninger, og fordommer, til den oppvoksende slekt. Gjennom dagligdagse eksempler i alle skolefag er det mulig å formidle samfunnets mangfold i kjønn, legning og etnisitet. I stedet settes disse temaene på timeplanen mot slutten av året. Ofte med temaene homofili, abort, kjønnssykdommer og tvangsekteskap i en god blanding, og selvsagt ikke før godt opp i ungdomsskolen. Da har fordommene festet seg, puberteten raser, og ungdommene er på sitt mest usikre. Et slikt undervisningsopplegg gir, kanskje utilsiktet, ikke-heterofili et negativt stempel. Homo og hetero blir fremstilt som motsetninger, og grupper som bifile og transepersoner fullstendig usynliggjort.

NOVA-rapporten ”Vold mot lesbiske og homofile tenåringer” (Moseng 2007), gir et skremmende bilde av situasjonen for denne gruppen skoleungdom.

Rapporten er basert på data fra 11519 elever fra 9. og 10. klasse, samt 1. klasse på vgs i Oslo. Et hovedfunn er at 5 prosent av lesbiske/bifile tenåringsjenter og 10 prosent av homofile/bifile tenåringsgutter blir utsatt for daglig mobbing. 20 prosent av lesbiske/bifile og 40 prosent homofile/bifilie oppgir å ha vært utsatt for vold som krever legebehandling det siste året. Disse tallene er fire – 4 – ganger høyere enn for de som identifiserer seg som heterofile.

Skolen, som den viktigste arena for barn og ungdom, må brukes for å vise mangfoldet innenfor kjønn og legning. Skolen må bidra til å alminneliggjøre andre legninger enn heterofili. I skolebøkene må det være rom for at Lars og Ola bygger hus sammen. En slik synliggjøring vil bidra til å avmystifisere de tabuene som omgir det å ikke være hetero, og det vil gjøre det mye lettere for disse ungdommene å identifisere og akseptere sin legning.

Skolen må:

- kurse lærere i kjønn og seksualitet

- stoppe innkjøp av læremidler som diskriminerer, og tvert imot kreve at læremidlene synliggjøre mangfoldet i samfunnet

- invitere LLH og Skeiv ungdom til å drive informasjonsarbeid

Jon Ole Whist

Talsperson Åpne Høyre

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!