Et krafttak for T-banen!

Oslo har et godt og flittig brukt T-banenett som gir et viktig bidrag til at byen ikke kveles helt av forurensninger og trafikkaos. Men selv om tilbud...

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
26.02.2009 kl 10:50

Oslo har et godt og flittig brukt T-banenett som gir et viktig bidrag til at byen ikke kveles helt av forurensninger og trafikkaos. Men selv om tilbudet er godt for enkelte deler av byen, kan det bli så mye, mye bedre for andre bydeler. Faktisk kunne en fornuftig utbygging av T-banenettet kombinert med en opprustning av jernbanenettet inn til byen bidra til en mye grønnere og triveligere hovedstad.

En grunnleggende svakhet ved dagens linjenett er at all trafikk slynges gjennom sentrumstunellen Tøyen - Sentralbanen - Majorstua. Dette skaper trafikkproblemer og kork på denne viktige strekningen, mens andre deler av byen totalt mangler T-banetilbud.

Hva med å supplere dagens hardt belastede øst-vestforbindelser gjennom sentrumstunellen med flere nord-sørforbindelser?

Dagens lange og kronglette linje til Sognsvann kunne erstattes av ei linje som starter ved Aker brygge, fortsette mot Bislett, Ullevål sykehus, Rikshospitalet, Sogn studentby, Kringsjå og ender oppe på Sognsvann. Du verden så mange sentrale og befolkningstette steder ei slik linje ville passere!

Et annet spor kunne f. eks. starte ved Christiania torv/Akershus festning, fortsette mot Alexander Kiellands plass, Sagene, Tåsen og ende ved Korsvoll eller Frysja. Ved å etablere disse to nord-sørforbindelsene kunne en med lett hjerte legge ned nåværende Sognsvannsbane - og dermed lette trafikken gjennom sentrumstunellen. Og når vi først er i gang: Et tredje spor fra Operaen kunne fortsette mot Grûnerløkka, Thorshov, Storo, og for eksempel ende oppe ved Myrerjordet på Kjelsås?

Om vi i tillegg utvider dagens ringnett for å skape enda bedre korrespondanse og overgangsmuligheter mellom de forskjellige nye og eldre rutene,samt legger inn en stasjon eller to i den eksisterende Majorstutunellen ved Homansbyen, ja da hadde vi hatt et fantastisk T-banenett. Da kunne vi både puste friere, bevege oss enklere og glede oss mere over en grønnere by.

Dyrt? Her må vi ta tiden til hjelp og være villige til å benytte oljepenger. Ikke minst er et slikt utvidet T-banenett viktig for byutviklingen, og ut fra et miljøhensyn er det helt nødvendig. Et så raskt og fleksibelt transportsystem vil også helt klart styrke næringslivets konkurranseevne.

Når tas første spadetak?

Morten Lundstein

Nordre Aker Senterparti

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!