ANNONSE
Annonse

Rapport fra en Korsvoll-syklist:

«Etter 20 år har jeg behov for å gi en reisebekrivelse»

Harald Nyquist. Foto: NORDRE AKER BUDSTIKKE

KOMMENTAR: Man kan få inntrykk av at i Oslo-politikernes iver etter å markere seg på dramatiske miljøpolitiske trafikkomlegginger, blir det lite ressurser igjen til å løse de små, men likevel viktige problemene for syklistene.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 08.07.2018 kl 19:05

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Harald Nyquist fra Korsvoll er ivrig syklist, og sykler daglig til jobb i Oslo sentrum. Deler av denne kommentaren ble opprinnelig lagt ut på Nyquists blogg.

Etter å ha bodd mer enn 20 år på Korsvoll, og å ha syklet daglig til og fra jobb i Oslo sentrum, har jeg behov for å gi en liten reisebeskrivelse et stykke på veien.

Det er en del små og store irriterende og/eller farlige situasjoner som jeg mener relativt enkelt kunne ha vært utbedret. Se bare her i Bergrådveien:

Bergrådveien. Foto: PRIVAT

Ujevnheter: Bildet er tatt et stykke opp i Bergrådveien. Hull i veibanen gjør syklingen ubehagelig og uforutsigbar.

Dårlig asfalt i Bergrådveien.

Lappeteppe: Mer av lappeteppet i Bergrådveien, Bergrådveien nedover mot Ringveien er moden for oppgradering.

Nederst i Bergrådveien.

Farlig parkering: Så en farlig parkering. Nederst i Bergrådveien står en bil parkert i svingen. Dermed blir det farligere å sykle forbi.

Tåsenveien ved Tåsensenteret.

Kryss under press: Det velkjente krysset ved Tåsensenteret må kalles halvferdig. Her er det nesten en etablert praksis ikke å gå av sykkelen og trille, men bare å sykle over. Forklaringen er at fotgjengerfeltet bryter sykkelstien. Krysset er en vedvarende utfordring og risiko for syklister. Er det veldig vanskelig å finne en bedre løsning?

Dårlig asfalt i Tåsenveien.

Risikabel strekning: Nedover Tåsenveien er en risikabel strekning, her er det ikke sykkelfelt. Farten blir ofte høy her, også for syklistene. Slike hull kan raskt skape farlige situasjoner.

Østhellinga. Foto: PRIVAT

Har du kontroll på hekken din? Denne hekken (tujaen) ved Østhellinga er sikkert flott for dem som har eiendommen bakenfor, men for trafikantene i Tåsenveien betyr den økt risiko. Jeg synes det er rart at veimyndighetene tillater hekker som vokser ut over fortauet. Denne hekken er et av de verre eksemplene. Sikten her er svært dårlig.

Der Tåsenveien flater ut mot Uelandsgate.

Ingen plan for syklistene: Når Tåsenveien flater ut, kommer du til skillet mot Uelandsgate, før Tåsenveien fortsetter. Her kunne du tidligere sykle direkte videre i Tåsenveien, men etter utbyggingen av den nye barnhagen er sykkelstien borte.

Videre mot Tåsenveien. Foto: PRIVAT

Bråstopp: For så å komme videre i Tåsenveien må du nesten stoppe helt opp, bråstoppe, og ta til høyre over et fortau og inn en grusvei.

Uklar trassé: På slutten av grusveien er fortauskanten markert. Hvordan skal syklister lese dette? Det er i hvert fall vanskelig å lese dette som at det er et sykkelfelt, eller en sykkelsti?

Tåsenveien ved Jutulveien.

Så kommer nær døden-opplevelser i Tåsenveien. Når bilistene kommer ut fra Jutulveien, har de svært dårlige muligheter til å se syklister som kommer fra venstre i Tåsenveien. Hekken er for tett. Merkelig at interessene til hageeieren går foran trafikksikkerheten i slike tilfeller.

I tillegg tror jeg mange bilister at de ikke trenger å se seg mer enn til høyre selv om de har vikeplikt i begge retninger. Vikeplikten er imidlertid godt skiltet. Problemet er at skiltingen ikke har den effekten den må ha.

Alle syklister som kommer ovenfra bør sette tempo helt ned i dette krysset. Årsaken er rett og slett at sikten i krysset er uakseptabelt dårlig og at min erfaring er at flere bilister ikke respekterer eller forstår at det har vikeplikt. Her bør noe gjøres. Mulige løsninger er STOPP-skilt i Jutulveien, innsnevringer eller fartsdumper. Hekken bør naturligvis barberes. Inntil videre kan krysset merkes med rødt for risiko.

På sykkel forbi innkjøringen til Ullevål Sykehus.

Og det er godt at sykehuset er rett ved. Når man sykler forbi innkjøringen til Ullevål sykehus, bør alle syklister forstå deres utsatte plass i trafikkbildet. Du risikerer enten å bli meid ned av en bilist som regner med at "du også" skal inn på sykehusområdet, eller av en møtende bilist som kommer fra høyre og regner med at du viker for henne.

Men bilisten kommer fra et sykehusområde, ikke en offentlig vei. De kjører også over et fortau, og har dermed vikeplikt for trafikanter de møter. Denne vikeplikten er godt skiltet for dem som kjører ut fra sykehusområdet. Problemet er bare at de som kjører ut unektelig fremstår som truende for møtende syklister. Her bør ansvarlige myndigheter gjøre om krysset slik at syklistenes sikkerhet blir ivaretatt. Løsningene er der, det er bare et spørsmål om å ta tilstrekkelig hensyn til dem på to hjul.

Generelt er myndighetenes alt for dårlige på å pålegge hageeiere til å trimme eller fjerne buskas og hekker som gir dårlig oversikt for trafikanter, og spesielt syklister. De to eksemplene jeg trekker frem i dette innlegget er ikke unike. Dette gjelder mange steder i Oslo.

Man kan få inntrykk av at i Oslo-politikernes iver etter å markere seg på dramatiske miljøpolitiske trafikkomlegginger, blir det lite ressurser igjen til å løse de små, men likevel viktige problemene for syklistene. I mange tilfeller er det ikke så mye som skal til. Likevel består problemene år etter år. Dette er synd, og risikoene for at de små utfordringene for syklistene en dag ender i alvorlige ulykker er naturligvis til stede.

DELTA I DEBATTEN! end ditt innleg til debatt@nab.no!

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse