Rapport fra en Korsvoll-syklist:

«Etter 20 år har jeg behov for å gi en reisebekrivelse»

Harald Nyquist. Foto: NORDRE AKER BUDSTIKKE

KOMMENTAR: Man kan få inntrykk av at i Oslo-politikernes iver etter å markere seg på dramatiske miljøpolitiske trafikkomlegginger, blir det lite ressurser igjen til å løse de små, men likevel viktige problemene for syklistene.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 08.07.2018 kl 19:05

Harald Nyquist fra Korsvoll er ivrig syklist, og sykler daglig til jobb i Oslo sentrum. Deler av denne kommentaren ble opprinnelig lagt ut på Nyquists blogg.

Etter å ha bodd mer enn 20 år på Korsvoll, og å ha syklet daglig til og fra jobb i Oslo sentrum, har jeg behov for å gi en liten reisebeskrivelse et stykke på veien.

Det er en del små og store irriterende og/eller farlige situasjoner som jeg mener relativt enkelt kunne ha vært utbedret. Se bare her i Bergrådveien:

Bergrådveien. Foto: PRIVAT

Ujevnheter: Bildet er tatt et stykke opp i Bergrådveien. Hull i veibanen gjør syklingen ubehagelig og uforutsigbar.

Dårlig asfalt i Bergrådveien.

Lappeteppe: Mer av lappeteppet i Bergrådveien, Bergrådveien nedover mot Ringveien er moden for oppgradering.

Nederst i Bergrådveien.

Farlig parkering: Så en farlig parkering. Nederst i Bergrådveien står en bil parkert i svingen. Dermed blir det farligere å sykle forbi.

Tåsenveien ved Tåsensenteret.

Kryss under press: Det velkjente krysset ved Tåsensenteret må kalles halvferdig. Her er det nesten en etablert praksis ikke å gå av sykkelen og trille, men bare å sykle over. Forklaringen er at fotgjengerfeltet bryter sykkelstien. Krysset er en vedvarende utfordring og risiko for syklister. Er det veldig vanskelig å finne en bedre løsning?

Dårlig asfalt i Tåsenveien.

Risikabel strekning: Nedover Tåsenveien er en risikabel strekning, her er det ikke sykkelfelt. Farten blir ofte høy her, også for syklistene. Slike hull kan raskt skape farlige situasjoner.

Østhellinga. Foto: PRIVAT

Har du kontroll på hekken din? Denne hekken (tujaen) ved Østhellinga er sikkert flott for dem som har eiendommen bakenfor, men for trafikantene i Tåsenveien betyr den økt risiko. Jeg synes det er rart at veimyndighetene tillater hekker som vokser ut over fortauet. Denne hekken er et av de verre eksemplene. Sikten her er svært dårlig.

Der Tåsenveien flater ut mot Uelandsgate.

Ingen plan for syklistene: Når Tåsenveien flater ut, kommer du til skillet mot Uelandsgate, før Tåsenveien fortsetter. Her kunne du tidligere sykle direkte videre i Tåsenveien, men etter utbyggingen av den nye barnhagen er sykkelstien borte.

Videre mot Tåsenveien. Foto: PRIVAT

Bråstopp: For så å komme videre i Tåsenveien må du nesten stoppe helt opp, bråstoppe, og ta til høyre over et fortau og inn en grusvei.

Uklar trassé: På slutten av grusveien er fortauskanten markert. Hvordan skal syklister lese dette? Det er i hvert fall vanskelig å lese dette som at det er et sykkelfelt, eller en sykkelsti?

Tåsenveien ved Jutulveien.

Så kommer nær døden-opplevelser i Tåsenveien. Når bilistene kommer ut fra Jutulveien, har de svært dårlige muligheter til å se syklister som kommer fra venstre i Tåsenveien. Hekken er for tett. Merkelig at interessene til hageeieren går foran trafikksikkerheten i slike tilfeller.

I tillegg tror jeg mange bilister at de ikke trenger å se seg mer enn til høyre selv om de har vikeplikt i begge retninger. Vikeplikten er imidlertid godt skiltet. Problemet er at skiltingen ikke har den effekten den må ha.

Alle syklister som kommer ovenfra bør sette tempo helt ned i dette krysset. Årsaken er rett og slett at sikten i krysset er uakseptabelt dårlig og at min erfaring er at flere bilister ikke respekterer eller forstår at det har vikeplikt. Her bør noe gjøres. Mulige løsninger er STOPP-skilt i Jutulveien, innsnevringer eller fartsdumper. Hekken bør naturligvis barberes. Inntil videre kan krysset merkes med rødt for risiko.

På sykkel forbi innkjøringen til Ullevål Sykehus.

Og det er godt at sykehuset er rett ved. Når man sykler forbi innkjøringen til Ullevål sykehus, bør alle syklister forstå deres utsatte plass i trafikkbildet. Du risikerer enten å bli meid ned av en bilist som regner med at "du også" skal inn på sykehusområdet, eller av en møtende bilist som kommer fra høyre og regner med at du viker for henne.

Men bilisten kommer fra et sykehusområde, ikke en offentlig vei. De kjører også over et fortau, og har dermed vikeplikt for trafikanter de møter. Denne vikeplikten er godt skiltet for dem som kjører ut fra sykehusområdet. Problemet er bare at de som kjører ut unektelig fremstår som truende for møtende syklister. Her bør ansvarlige myndigheter gjøre om krysset slik at syklistenes sikkerhet blir ivaretatt. Løsningene er der, det er bare et spørsmål om å ta tilstrekkelig hensyn til dem på to hjul.

Generelt er myndighetenes alt for dårlige på å pålegge hageeiere til å trimme eller fjerne buskas og hekker som gir dårlig oversikt for trafikanter, og spesielt syklister. De to eksemplene jeg trekker frem i dette innlegget er ikke unike. Dette gjelder mange steder i Oslo.

Man kan få inntrykk av at i Oslo-politikernes iver etter å markere seg på dramatiske miljøpolitiske trafikkomlegginger, blir det lite ressurser igjen til å løse de små, men likevel viktige problemene for syklistene. I mange tilfeller er det ikke så mye som skal til. Likevel består problemene år etter år. Dette er synd, og risikoene for at de små utfordringene for syklistene en dag ender i alvorlige ulykker er naturligvis til stede.

DELTA I DEBATTEN! end ditt innleg til debatt@nab.no!

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...