Feilslått struping

I disse dager, når T-banevognene i Oslo er helt andre steder enn ute på skinnene, er kampen om å komme seg fra A til B enda mer interessant enn vanlig...

Tekst:

Publisert:

I disse dager, når T-banevognene i Oslo er helt andre steder enn ute på skinnene, er kampen om å komme seg fra A til B enda mer interessant enn vanlig. I Oslo sentrum har politikerne bestemt seg for at det beste er å strupe antall parkeringsplasser, fordi få plasser, i hvert fall i teorien, struper antall bilister som kjører til sentrum. I praksis ser vi at bydelene flommer over av biler som parkerer over alt, både lovlig og ulovlig. Og vi ser bilister som kjører rundt og rundt på stadig mer desperat leting etter et sted å sette bilen.

Nå opplever vi en parallell tankegang i vår egen bydel. 500 nye arbeidsplasser ble innviet med nybygget CIENS i Gaustadbekkdalen. Antall parkeringsplasser som følger med er utrolige 26. Tjueseks! Det betyr at 474 ansatte i denne bygningen ikke har noe sted å sette en eventuell bil. Så kan man jo spørre seg om dette skyldes overkapasitet i Forskningsparken fra før. Slik at det nå var på tide å redusere bilbruken?

Skal vi tro Unni Eriksen i Blindern Vel er ikke det helt situasjonen. Hun bekrefter det de fleste i bydelen vet veldig godt. Bilister uten ordnet parkering ordner seg selv. Boliggatene fylles opp. Grøntområder kjøres i filler. Turveier brukes som oppstillingsplasser. Unni Eriksen mener bilene ødelegger nærområdene og trivselen.

Er det så bedring i sikte? Nei, tvert imot. Det nye Institutt for Informatikk 2-bygget (IFI2), som er under utbygging i Gaustadbekkdalen, vil betjene omkring 3000 studenter, i tillegg til rundt 350 ansatte. Også her vil det bli svært lav parkeringsdekning for biler med cirka 120 prosjekterte parkeringsplasser i underetasjen på IFI2.

Nordre Aker Budstikke er mer enn spent på hvilke konsekvenser mangelen på parkeringsplasser vil medføre i årene fremover. Vi kan ikke forstå annet enn at vi nå går fra vondt til verre, og det uten at alarmklokkene ringer. Det går helt sikkert an å tvinge veldig mange til å la bilen stå, om bare parkeringsmulighetene er dårlige nok. Men selv med total struping er det noen som finner ut at de må ha med bilen, i hvert fall noen ganger, fordi de trenger den. Fordi de skal hente unger. Eller fordi kollektivtilbudet ikke fungerer. Eller det mangler sykkelvei. Eller de ikke har råd til å bosette seg innenfor sykkelavstand.

Vi kan ikke forstå annet enn at vi nå går fra vondt til verre

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!