For- vandlingen

nn I dagens avis presenteres flere trimmere – og ikke bare på sportssidene. Vårens NRK/Puls-deltaker Geir Erik Jensen, fra Kjelsås, har også fått spal...

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
25.09.2008 kl 15:20

nn I dagens avis presenteres flere trimmere – og ikke bare på sportssidene. Vårens NRK/Puls-deltaker Geir Erik Jensen, fra Kjelsås, har også fått spalteplass i dagens avis. Han forteller ikke bare om at han for første gang i sitt liv skal delta i halvmaraton, på søndagsarrangementet "Oslo Maraton". Han forteller også om "forvandlingen". Geir Erik har nemlig fått et nytt liv etter at han på nyåret gikk over fra kategorien "sofagris" til "mosjonist" Han forteller blant annet om et mye større overskudd – ikke bare "i privaten", men også på jobben. Og fra det å dra seg ut av døra på joggeturene om ettermiddagen, må Geir Erik nå "bare ha det". Treningsturene er ikke lenger noe ork! Og Geir Erik oppfordrer andre til å mosjonere jevnlig – og også få et nytt og bedre liv – fullt av spenstige endorfiner som er med på å gi velværefølelsen etter en treningsøkt!

nn Nordre Aker Budstikke støtter Geir Eriks oppfordring, og håper også mange av leserne lar seg mosjonsinspirere. Det er vel også nok forskning og eksempler på at fornuftig trening er til det beste for kropp og sjel, særlig kombinert med et sunt kosthold. Og vi tror på Geir Erik, da han forteller at når man kommer inn i treningstralten så går det faktisk litt av seg selv. Det handler bare om å holde ut de første ukene – i "oppstartstiden" – da trimmen kan være litt treg å få i gang. Og alle trenger ikke løpe for hel- eller halvmaraton, slik Geir Erik gjør. Moderat mosjon cirka annenhver dag er også med på å holde forbrenningen oppe. Men regelen er enkel; skal du holde på favorittvekta, må det du putter inn stå i forhold til aktivitetsnivået. Eller så synes det godt etter hvert.

nn Mange gjør som Geir Erik og velger jevnlig mosjon, faktisk flere og flere skal vi tolke ut fra påmeldingsinteressen for de store trimarrangementene rundt omkring. Eksempelvis ble høstens birkebeinerritt fulltegnet før mange engang rakk å skru på pc'en og logge seg på nettpåmeldingen en tidlig morgen i fjor høst. Rittet ble utvidet til også å gå på fredagen før. Arrangørene bak søndagens Oslomaraton tipper på rundt 6500 deltakere totalt. Det er rundt 40 prosent økning fra i fjor!

nn Til uken er det høstferie for mange. Det kan jo bety starten på et nytt og bedre mosjonsliv i en eller annen form. Og skulle ikke "forvandlingen" begynne i løpet av ferien – så kan den jo starte senere. En av de beste tingene med trimming er nemlig det at det aldri er for sent å begynne å trene – eventuelt aldri for sent å begynne å trene igjen heller.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!