Fremtidens klasseskiller er digitale

Fremtidens klasseskiller er digitale

Byråd TOne Tellevik Dahl (Ap). Her sammen med Espen Barth Eide og elever i forbindelse med et besøk på Sommerskolen i Nydalen tidligere i år. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

MENINGER: Arbeiderpartiet og byrådet gir alle tiåringer i Nordre Aker gratis kurs i koding og programmering.

Tekst:

Publisert:

I Nordre Aker Budstikke 29. august slår stortingsrepresentant Kristin Vinje fast at «Høyre vil ha en massiv satsing på digitalisering i skolen». Da er det overraskende at kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen og regjeringen nylig har lagt frem en uforpliktende strategi for digitalisering i skolen.

Digital kompetanse kommer ikke av seg selv

Digital kompetanse er ikke først og fremst viktig på grunn av alle moteordene som Vinje ramser opp, og som også strategien bærer preg av. Dette stikker mye dypere. For selv om dagens barn og unge er «digitalt innfødte» betyr det ikke at de er selvlærte og ikke trenger opplæring i bruk av digitale verktøy. Eller at digital kompetanse, i motsetning til lesing, skriving og regning, nærmest kommer av seg selv. For hvilket arbeidsliv etterspør egentlig «fritidskompetanse»?

Oslo er først med digital strategi

Mitt utgangspunkt er at digital kompetanse kan bli en like viktig kilde til ulikheter i samfunnet vårt, som manglende lese-, skrive- og regneferdigheter er i dag. For hva som skaper ulikheter er ikke konstant – det endrer seg over tid. Det må også politikken. Noe av det første jeg gjorde som kunnskapsbyråd i Oslo, er noe av det siste kunnskapsministeren gjør i denne stortingsperioden: å lage en strategi for teknologi og digital kompetanse i skolen.

Konkrete tiltak

Mens regjeringens strategi er preget av uforpliktende formuleringer om ting som skal «utredes» og «vurderes», er Arbeiderpartiet og byrådet i full gang med å gjennomføre vår strategi, kalt «Teknologi for læring». Allerede nå i høst vil vi ha fått på plass et sentralt læringsteknologiteam i Osloskolen, som skal veilede skolene i bruk av teknologi. Teknologi vil nå være en del av etter- og videreutdanningen i Osloskolen. Trykte læremidler har for første gang ikke forrang i Osloskolen, men sidestilles med digitale.

I tillegg har over 3000 tiåringer i Oslo allerede deltatt på første runde med kurs i programmering og koding, som byrådet satt i gang tidligere i år. Det betyr at hundrevis av tiåringer i Nordre Aker nå kan koding og programmering! Nye kurs settes opp denne høsten.

LES OGSÅ: Grefsen-kidsa koder: – Man kan aldri snakke for mye om teknologi og utvikling

Næringspolitikk og skolepolitikk – hånd i hånd

Det jeg likevel er mest stolt over, er det nye samarbeidet mellom Osloskolen og læringsteknologibransjen i Oslo, som har over 140 millioner brukere på verdensbasis. Osloskolen vil nå bli en egen arena for utvikling og testing av læringsteknologi. Når vi kobler læreren og utvikleren, øker vi sjansen for at teknologien også utløser læring og at produktet vil selge, både til norske skoler og ute i verden. Det er både god næringspolitikk og god skolepolitikk.

Arbeiderpartiets skoleløfte

Jeg er glad for at Arbeiderpartiet går til valg på å gjennomføre «Teknologi for læring» også nasjonalt, om vi vinner valget. For hvis vi ikke lærer elevene å være kritisk til teknologi og digitalt innhold, og lærer dem hvordan de i praksis kan komme bak skjermene og selv skape teknologi, vil nye klasseskiller i samfunnet være resultatet.

Tone Tellevik Dahl (Ap)
Byråd for oppvekst og kunnskap i Oslo kommune

Delta i debatten? Send ditt innlegg til debatt@nab.no!

Meld deg på nyhetsbrev!

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse