Grefsen Stasjonsby: I skyggen av Barcode og Bjørvika

Mens debatten raser om Bjørvika i media, synes Grefsen Stasjonby å være midlertidig glemt. Inntil kanskje også den reiser seg i all sin gru. Dette er ...

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
07.03.2008 kl 10:35

Mens debatten raser om Bjørvika i media, synes Grefsen Stasjonby å være midlertidig glemt. Inntil kanskje også den reiser seg i all sin gru. Dette er et av de mest dramatiske utbyggingsprosjekter i Oslos nyere historie, presentert som et bærekraftig glansbildeprosjekt i nærheten av et kollektivknutepunkt.

Lobbying. Utbygger har jobbet intenst mot politikerne og har forsøkt å imøtegå alle protestene fra befolkningen i nærområdet til planprosjektet. Det er å håpe at våre folkevalgte ikke biter på utbyggers forsøk på å tåkelegge de faktiske forhold. Det er kort og godt ikke riktig at den prosjekterte stasjonsbyen ikke vil generere betydelig mer trafikk i området. Heller ikke medfører det riktighet at "støy/rekylstøy blir knapt merkbar" mot området øst for planprosjektet dersom en 900 meter lang "bymur" med varierende høyder opp til 12 etasjer blir bygget.

Hilde Lundgaard sier i en artikkel i Aften 26. februar at "ikke minst aner nok flere politikere at folk kommer til å steile når det går opp for dem hva som faktisk er planlagt inn mot Middelalderbyen og ned mot vannkanten".

Så også med Grefsen Stasjonsby. Der har mange allerede steilet, og bedt politikerne om at prosjektet tas av skinnene, og at høyde og tetthet revurderes enda en gang etter at prosjektet ble forkastet i Bystyret i oktober 2006. Det har nå dukket opp igjen i omtrent samme form, men med noen kosmetiske endringer.

"Skånsom fortetting". Det er med stor undring vi leser i en pressemelding av 17.01. 2008 at byråd Merete Agerbak-Jensen mener at "den foreliggende reguleringsplanen forener på en god måte ønsket om en skånsom fortetting". Skånsom? Er en høy og tett drabantby med en 900 meter lang "bymur" som bygges opp rett foran småhusene på Grefsen en skånsom fortetting? Og byråden sier videre: "Prosjektet bidrar til å binde ulike områder av byen sammen". Men det er jo det motsatte som skjer! Stasjonsbyen vil i virkeligheten skape et skarpt og kunstig skille mellom bydelene øst og vest for planprosjektet, og vil isolere områdene øst for Ring 3 fra indre by.

Betydelige støy- og trafikkproblemer. I tillegg vil støy- og trafikkproblemer øke betraktelig i området rundt Storo som allerede er meget sterkt belastet. Ring 3 har 5 felter og av/påkjøringsramper til Sinsen- og Storokrysset. Den er planfri hovedringvei for Oslo, og selv etter siste utbygging er det store trafikale problemer der i rushtidene og store deler av dagen.

Parallelt med Ringveien går det jernbane. Både lokal- og regiontog stanser på Grefsen stasjon midt i området. Akselerasjon og bremsing gir økt støy. Det går også trikkelinje, med holdeplasser og med ekstra trafikk til trikkestallen på samme sted. Nå er det i tillegg kommet T-bane, med Storo stasjon. Antall T-banelinjer og rutefrekvens forbi stedet er forventet å øke i årene fremover, slik man forstår planene for Oslo T-banedrift.

Den nærmest sammenhengende, planlagte "bymuren" langs trafikkområdene synes å være prosjektert slik for å hindre trafikkstøyen vestover mot de prosjekterte nye boligområdene. Rent akustisk kan dette være fornuftig isolert sett for denne bebyggelsen. Men det er neppe noen støymessig grunn til å bygge dette store komplekset så høyt som det er planlagt.

Den store bygningskroppen vil gi reflektert lyd tilbake mot den eksisterende bebyggelsen i øst. Lavere bygg kan gi mindre refleks.

Det virker derfor lite seriøst at utbygger baserer argumentene sine på at refleksene bare kan gi 1 - 2 dBA tilleggsstøy. En fordobling av støyeffekten tilsvarer 3 dBA. I tillegg til støyens virkning på hørselsorganene er det somatiske og psykiske konsekvenser som ennå ikke er fullt utforsket. Men det er godt kjent at mennesker reagerer svært forskjellig på stor støybelastning, bl.a. når det gjelder søvn. I EUs regelverk blir grenseverdier for støy nå definert med en nøyaktighet på 0,1 dBA. En kan ikke lenger bare si at "1 dBA er så lite at det er knapt merkbart".

Det er et tankekors at myndighetene mener at området er så støyutsatt at det trengs særskilte dempningstiltak i prosjektet for at de skal godkjenne boliger der. Men de som allerede bor med denne støyen blir ikke hørt! Politikernes ansvar ifølge Kommuneloven er å ta hensyn til miljø, helse og boforhold for eksisterende beboere ved utbygginger. Beboere øst for Ring 3 opplever at man ivaretar hensynet til de som skal flytte inn, samt noen hensyn til folk i Sagene bydel.

"Miljøprosjekt". Det er likeledes tankevekkende at byråd Merete Agerbak-Jensen er dypt bekymret for belastningene for eksisterende miljø ved bygging av 10-15 boliger i Sørkedalen, mens 900 nye boliger i et av Oslos mest trafikkerte strøk defineres som en skånsom utbygging!

Til tross for all belastning og økt press på infrastrukturen i området rundt Storo, sier byråd Agerbak-Jensen i pressemeldingen at "prosjektet er et godt byutviklings-prosjekt og et godt miljøprosjekt". Det er det mange som ikke vil være enige med henne i.

Harald Koht

Styreleder,

på vegne av styret i Grefsen og Disen Vel

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!