ANNONSE
Annonse

Grefsen Stasjonsby: I skyggen av Barcode og Bjørvika

Mens debatten raser om Bjørvika i media, synes Grefsen Stasjonby å være midlertidig glemt. Inntil kanskje også den reiser seg i all sin gru. Dette er ...

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 07.03.2008 kl 10:35

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Mens debatten raser om Bjørvika i media, synes Grefsen Stasjonby å være midlertidig glemt. Inntil kanskje også den reiser seg i all sin gru. Dette er et av de mest dramatiske utbyggingsprosjekter i Oslos nyere historie, presentert som et bærekraftig glansbildeprosjekt i nærheten av et kollektivknutepunkt.

Lobbying. Utbygger har jobbet intenst mot politikerne og har forsøkt å imøtegå alle protestene fra befolkningen i nærområdet til planprosjektet. Det er å håpe at våre folkevalgte ikke biter på utbyggers forsøk på å tåkelegge de faktiske forhold. Det er kort og godt ikke riktig at den prosjekterte stasjonsbyen ikke vil generere betydelig mer trafikk i området. Heller ikke medfører det riktighet at "støy/rekylstøy blir knapt merkbar" mot området øst for planprosjektet dersom en 900 meter lang "bymur" med varierende høyder opp til 12 etasjer blir bygget.

Hilde Lundgaard sier i en artikkel i Aften 26. februar at "ikke minst aner nok flere politikere at folk kommer til å steile når det går opp for dem hva som faktisk er planlagt inn mot Middelalderbyen og ned mot vannkanten".

Så også med Grefsen Stasjonsby. Der har mange allerede steilet, og bedt politikerne om at prosjektet tas av skinnene, og at høyde og tetthet revurderes enda en gang etter at prosjektet ble forkastet i Bystyret i oktober 2006. Det har nå dukket opp igjen i omtrent samme form, men med noen kosmetiske endringer.

"Skånsom fortetting". Det er med stor undring vi leser i en pressemelding av 17.01. 2008 at byråd Merete Agerbak-Jensen mener at "den foreliggende reguleringsplanen forener på en god måte ønsket om en skånsom fortetting". Skånsom? Er en høy og tett drabantby med en 900 meter lang "bymur" som bygges opp rett foran småhusene på Grefsen en skånsom fortetting? Og byråden sier videre: "Prosjektet bidrar til å binde ulike områder av byen sammen". Men det er jo det motsatte som skjer! Stasjonsbyen vil i virkeligheten skape et skarpt og kunstig skille mellom bydelene øst og vest for planprosjektet, og vil isolere områdene øst for Ring 3 fra indre by.

Betydelige støy- og trafikkproblemer. I tillegg vil støy- og trafikkproblemer øke betraktelig i området rundt Storo som allerede er meget sterkt belastet. Ring 3 har 5 felter og av/påkjøringsramper til Sinsen- og Storokrysset. Den er planfri hovedringvei for Oslo, og selv etter siste utbygging er det store trafikale problemer der i rushtidene og store deler av dagen.

Parallelt med Ringveien går det jernbane. Både lokal- og regiontog stanser på Grefsen stasjon midt i området. Akselerasjon og bremsing gir økt støy. Det går også trikkelinje, med holdeplasser og med ekstra trafikk til trikkestallen på samme sted. Nå er det i tillegg kommet T-bane, med Storo stasjon. Antall T-banelinjer og rutefrekvens forbi stedet er forventet å øke i årene fremover, slik man forstår planene for Oslo T-banedrift.

Den nærmest sammenhengende, planlagte "bymuren" langs trafikkområdene synes å være prosjektert slik for å hindre trafikkstøyen vestover mot de prosjekterte nye boligområdene. Rent akustisk kan dette være fornuftig isolert sett for denne bebyggelsen. Men det er neppe noen støymessig grunn til å bygge dette store komplekset så høyt som det er planlagt.

Den store bygningskroppen vil gi reflektert lyd tilbake mot den eksisterende bebyggelsen i øst. Lavere bygg kan gi mindre refleks.

Det virker derfor lite seriøst at utbygger baserer argumentene sine på at refleksene bare kan gi 1 - 2 dBA tilleggsstøy. En fordobling av støyeffekten tilsvarer 3 dBA. I tillegg til støyens virkning på hørselsorganene er det somatiske og psykiske konsekvenser som ennå ikke er fullt utforsket. Men det er godt kjent at mennesker reagerer svært forskjellig på stor støybelastning, bl.a. når det gjelder søvn. I EUs regelverk blir grenseverdier for støy nå definert med en nøyaktighet på 0,1 dBA. En kan ikke lenger bare si at "1 dBA er så lite at det er knapt merkbart".

Det er et tankekors at myndighetene mener at området er så støyutsatt at det trengs særskilte dempningstiltak i prosjektet for at de skal godkjenne boliger der. Men de som allerede bor med denne støyen blir ikke hørt! Politikernes ansvar ifølge Kommuneloven er å ta hensyn til miljø, helse og boforhold for eksisterende beboere ved utbygginger. Beboere øst for Ring 3 opplever at man ivaretar hensynet til de som skal flytte inn, samt noen hensyn til folk i Sagene bydel.

"Miljøprosjekt". Det er likeledes tankevekkende at byråd Merete Agerbak-Jensen er dypt bekymret for belastningene for eksisterende miljø ved bygging av 10-15 boliger i Sørkedalen, mens 900 nye boliger i et av Oslos mest trafikkerte strøk defineres som en skånsom utbygging!

Til tross for all belastning og økt press på infrastrukturen i området rundt Storo, sier byråd Agerbak-Jensen i pressemeldingen at "prosjektet er et godt byutviklings-prosjekt og et godt miljøprosjekt". Det er det mange som ikke vil være enige med henne i.

Harald Koht

Styreleder,

på vegne av styret i Grefsen og Disen Vel

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.