«Har ikke forstått realiteten i innbyggerforslaget»

Haavard Nordlie og Tom Ole Bergerud står bak innbyggerinitiativet om Grefsenveien, som nå skal opp i bystyret. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP (ARKIVFOTO)

DEBATT: Hanne Lyssand viser ett av de virkelige problemene i trafikkpoiltikken i Oslo: Grensløs og 100% uforbeholden tro på at sykkel er tingen for alle, over alt til enhver tid!

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
09.03.2018 kl 12:15

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Dette er et svar til debattinnlegget «Sykkelen er ikke problemet i Grefsenveien!» skrevet av Hanne Lyssand, lokalpolitiker og nestleder i Oslo SV.

Hanne Lyssand har ikke forstått realitetene i innbyggerinitiativet vedrørende Grefsenveien, ei heller et enstemmig vedtak i Bydelsutvalget som hennes eget parti støttet. Hvis hun leste sakspapirer og våre innlegg i såvel Nordre Aker Budstikke som i selve innbyggerinitiativet, vil hun se at vi HAR alternativer for sykkel.

Det hun ikke skjønner, er at sykkel kan ikke dominere over alt. Ett av de stedene er Grefsenveien. Hvorfor? Jo, fordi Grefsenveien, som i følge Byutviklingsavdelingen har en trafikk på 15.000 biler pr. døgn er hovedåren ut og inn i et område (Grefsen - Kjelsås) med nærmere 30.000 innbyggere. Hvis hun mener at alle skal sykle, de over 70, de som har henting og bringing i barnehaver langt unna arbeidsplass og at dette skal skje hele året, ja da er naiviteten grenseløs.

LES OGSÅ: BU-leder: Naivt å tro at biltrafikken er unødvendig

Se bildet større

Slik ønsker Sporveien og Bymiljøetaten å bygge nye Grefsenveien. (Illustrasjon).

Det er trikken som skal ha førsteprioritet i Grefsenveien. Da er det ikke plass til alle de andre trafikantgruppene akkurat der, og den eneste du kan gi et tilfredsstillende tilbud i andre gater er syklistene.

Om vi nådde et hinsides fantastisk resultat, og fikk redusert biltrafikken med 1/3 - så ville fremdeles 10.000 biler pr. døgn kjøre Grefsenveien. Disse kjører fordi de må, ikke fordi de ikke vil sykle! Hanne Lyssand vil kanskje ha alle disse bilene (for de BLIR ikke borte selvom du og andre synes at sykkel er løsningen på alt) inn i småveiene, så hun kan trille alene mellom Disen og Storo?

Hanne Lyssand viser her ett av de virkelige problemene i trafikkpoiltikken i Oslo: Grensløs og 100% uforbeholden tro på at sykkel er tingen for alle, over alt til enhver tid! Dette er å forenkle problemene og komme med totalt urealistiske løsninger som ikke er forankret i tusenvis av menneskers hverdag.

Det er jo forøvrig et tankekors at syklistene ikke skal betale gildet selv, prinsippet som er hevdet med tyngde om bilistene i årevis, nemlig at "brukeren skal betale infrastrukturen" er overhodet ikke gjeldende for syklister - deres infrastruktur betales av de bompengene de utskjelte bilistene som Hanne Lyssand vil ha helt vekk.

Bare til info: Jeg kjører bil (men nesten aldri innenfor ring 3) jeg bruker kollektivt, jeg går og jeg sykler når det er trygt for 70-åringer med to hofteskift - så jeg støtter arbeidet mot bedring av kollektivtrafikk og syklistene kår med glede. NETTOPP derfor bør syklistene få gode alternativer til Grefsenveien slik at trikken prioriteres og bilene kanaliseres til denne hovedtraseen i bydelen.

Hanne Lyssands holdning vitner om manglende helhetstenkning og motepreget nisjeargumentasjon. Grefsenveien var forøvrig heller ikke en del av Sykkelprosjektet i Oslo sin hovedplan. Ifølge lederen av prosjektet kastet man seg på når det skulle graves allikevel.

Haavard Nordlie

Grefsen-beboer,
og en av inititativtakerne til innbyggerinitiativet «Bystyret må sørge for en samlet plan for Grefsenveien, og beboerne må høres!»

DELTA I DEBATTEN! Send ditt innlegg til debatt@nab.no!

Les mer fra debatten om Grefsenveien nedenfor!

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse