Kommentar:

«Hva bestemmer gyldigheten av et vedtak? Teksten eller kreative skisser?»

«Hva bestemmer gyldigheten av et vedtak? Teksten eller kreative skisser?»

– Politikere som har hatt interesse av å følge med, vil se at fortettingen med høye hus på Storo og i nabolaget Sinsen, Stasjonsbyen, Nydalen, Lillo Gård, Heilo, Lillo Terrasse i tillegg til fortetting av så og si alle større eiendommer på Grefsen og Kjelsås, har vært ganske voldsom de siste årene, skriver Ragnar Sjærstad. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Når «Grefsen» ikke var nevnt i teksten til ny kommuneplan som åpnet for høyhusbebyggelse, men kun «Storo», virket nok planforslaget uproblematisk for de fleste politikere (på Storo har det vært blokker og høyhusbygging siden slutten av 40-tallet).

Tekst:

Publisert:

«Storo» derimot, strekker seg fra Ring 3 og sydover mot Sandaker, og ligger i en annen bydel.

Her stemmer altså ikke skisse og terreng.

Man må studere skissen for å se at det hovedsakelig ikke dreier seg om Storo, men et helt annet område, nemlig store deler av Grefsen, nesten opp til Disen. I en annen bydel!

Men dette står ikke i planteksten! Så det betviles at dette vedtaket kan gjelde Grefsen.

Var alle besluttende politikere tilstrekkelig klar over hva de besluttet?

Fortettingen er nesten fullført

Politikere som har hatt interesse av å følge med, vil se at fortettingen med høye hus på Storo og i nabolaget Sinsen, Stasjonsbyen, Nydalen, Lillo Gård, Heilo, Lillo Terrasse i tillegg til fortetting av så og si alle større eiendommer på Grefsen og Kjelsås, har vært ganske voldsom de siste årene. Og den fortsetter, spesielt i Nydalen og i Stasjonsbyen mot Sinsen.

Så hvor tett, høyt og belastende skal det bli? Må man virkelig i tillegg ødelegge etablerte unike bomiljøer? Har utenbysfolk og utlendinger som vil til Oslo større rett til å bo på Grefsen enn vi som bor der, fordi de er mange?

Det aller meste av denne utbyggingen rundt T-bane, trikk og buss i Storo-området vil snart sprenge kapasiteten i rushtiden. På Storo kan det nok være plass til flere passasjerer, men det er vel ikke særlig hensiktsmessig å fylle opp all kapasitet på «første» holdeplass? Det bor folk lenger ned også.

Blir det for trangt og for mye kø på offentlig transport, går folk tilbake til egen bil!

Dessuten, nok engang, det blir ikke mindre biltrafikk av 10 ganger så mange mennesker på oversiden av Ring 3. Det blir mer, og lengre køer!

Storokrysset er allerede et kaoskryss i rushtidene!

Grefsenbeboere, et folk drevet på flukt?

Har «knutepunktsfortetting» blitt et så religiøst ord for overivrige politikere og utbyggere at målet tillater terrorisering av medmennesker for å frigjøre plass?

Det er lett å forstå at mange vil bo på et så flott sted som Grefsen, der vi bor, men det er da ikke vanlig folkeskikk i et demokratisk Norge at man presser folk til å flytte fra hjemmene sine, for at man selv (partiet og assosierte utbyggere) skal få disponere eiendommene?

Ragnar Skjærstad
Nedre Grefsen

Meld deg på Nordre Aker Budstikkes nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev som kommer rett i innboksen din hver torsdag!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!