Ikke ødelegg Maridalen

Ikke ødelegg Maridalen

Tror man for den saks skyld at rulleski går greit sammen med fotgjengere, barnevogner, rullestoler og joggere på de nye traseene? spør Christian Børs Lind. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

DEBATT: Maridalen er ikke stedet man skal asfaltere og bygge ut som en blind refleks av flere innbyggere, mer trafikk, nye behov også videre.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
31.10.2016 kl 16:03

NAB-reportasjen om Sørbråten ILs aksjoner for utvidet skulderbredde langs veien i Maridalen, i stedet for dobbelt gang- og sykkeltrasse på begge sider, er vederkvegende lesning. Det er glimrende at bymiljøetatens forvokste og inkonsekvente prosjekt får mer organisert motstand.

LES REPORTASJEN HER: Sørbråten IL og politiet aksjonerte for bedre trafikksikkerhet i Maridalen

Se bildet større

Christian Børs Lind. FOTO: Ingrid Louise Christensen (Arkivfoto)

Jeg overhørte en replikk fra en av to damer på bussen til Skar sist søndag, mens Maridalen brettet seg ut i strålende høstskrud foran øynene våre: «Det er jo utrolig at dette ligger rett utenfor sentrum av Oslo.» Hun var inne på noe.

Dalen er ett av sju kulturlanskap som Norge meldte inn til Europarådet som landets viktigste. Noe av det som kvalifiserte er nettopp at noe liknende knapt finnes andre steder. Storbyer har det med å spise seg gradvis ut over i omgivelsene sine.

Men seks kilometer fra byens geografiske midtpunkt er det bare en «hundremetersskog» som skiller det urbane fra et agrarhistorisk intakt landskapsrom, fra tida før det store hamskiftet i landbruket. Denne dramatiske overgangen mellom by og land er derfor både spesiell og spektakulær.

Dette må vi holde fast ved. Dalen, slik den er, er en fantastisk gave til oss alle. Maridalen er ikke et sted man skal asfaltere og bygge ut som en blind refleks av flere innbyggere, mer trafikk, nye behov osv. Når Maridalen ble vernet etter beinhardt arbeid og et svært bredt folkelig engasjement i bydelene i Oslo Nord, lå bl a slike erkjennelser til grunn.

LES OGSÅ: Nå skal det få flytte folk inn i Skar leir

Ikke en "gang- og sykkelvei"

Som styremedlem i Naturvernforbundet i Oslo Nord har jeg sammen med andre vært i møter med bymiljøetaten, og det er selsomt hvordan man der (og NB: også hos Fylkesmannen!) bare fortsetter og fortsetter å henvise til prosjektet sitt som en «gang- OG sykkeltrasse». De vet mye bedre etter å ha fått div tydelige beskjeder, bl.a. fra sykkelklubben Rye, om at syklister selvsagt vil fortsette å bruke veien.

Å se for seg at syklister skal finne det hensiktsmessig å kjøre slalom mellom fotgjengere, barnevogner og evt rulleskiløpere på gangveien, er og blir en kortslutning. Og tror man for den saks skyld at rulleski går greit sammen med fotgjengere, barnevogner, rullestoler og joggere på de nye traseene?

LES OGSÅ: Hvor mange tror du sykler i Maridalen i løpet av ett døgn? Her er svaret

Ingen motorvei, og ingen "allvei"

Syklistenes største problem er de nåværende relativt uberegnelige rulleskiløperne. En del bilister vil si det samme, flere vil legge til delvis uberegnelige syklister på lista. Men syklister er tross alt en del av trafikken, og de har like stor rett til kjørebanen som bilister har, og det å kjøre to i bredden er også fullstendig legitimt (dog ikke påbudt!) - og bilister må da innrette seg etter syklene som de gjør til andre biler. Man kan heller ikke forholde seg til bilkjøring i Maridalen som på en motorvei. Stress ned og bruk heller 15 sek ekstra på forbikjøringen.

De som sier at "nå må det gjøres noe før det skjer en alvorlig ulykke", vil kanskje før eller siden få rett? Så noe må skje. Men kanskje er et sett med mer lempelige tiltak bedre enn byplanleggernes maxi-løsninger, som selvsagt alltid er de morsomste å holde på med på tegnebrettet.

Rulleskiløpere - ikke noe stygt sagt om dem eller ønsket om å utfolde seg på rulleski, men de er hovedproblemet; for bilister, syklister OG for fotgjengere i en evt gang- "og sykkel"-vei. Det er rulleski-aktiviteten som sprenger rammene, og spørsmålet er om disse i praksis skal utløse et rabiat inngrep i et område som er vernet pga. unike landskapskvaliteter. Inkludert en moderat dimensjonert "landevei" som mykt følger kurvaturen innover.

En to- til tredobling av veibredden i flere kilometers lengde (- og hvem tror det stopper ved Hammeren?) er håpløst sett som forvaltning av et vernet landskap, og rulleskiløping alene berettiger ikke et slikt inngrep.

LES OGSÅ: – Jenter, hvem har sagt at dette er greit? – På rulleski i Maridalen

Fartsgrense på 50 km/timen

Kjør sakte gjennom Maridalen. Med-bilister: Gjør et eksperiment, kjør Maridalen på langs i 50 i stedet for 60 km i timen. Kjenn på den forbløffende forskjellen. Den vesle fartsreduksjonen gjør at landskapet kommer hakket tettere på, "turopplevelsen" blir sterkere, og syklistene virker mindre treige og irriterende.

Derfor tiltak nummer en: Sett ned den offisielle fartsgrensen til 50 km timen!

Hvis man tenker seg at det var alternativer for fotgjengere og rulleski, ville antakelig dette være nok til å roe ned og trygge forholdet mellom bilister og syklister. Men slik saken nå står, er det nok urealistisk å stoppe der.

Se bildet større

Den vesle fartsreduksjonen gjør at landskapet kommer hakket tettere på, "turopplevelsen" blir sterkere. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Derfor tiltak to, slik Sørbråten IL også foreslår (og bystyret tidligere har vedtatt!): Utvid veilskulderen. Men tenk minimums- i stedet for max-løsning?

Det er bare å innse at det finnes ikke en god løsning for biler, syklister, rulleskiløpere, joggere og fotgjengere på en gang! Vi må ta noen valg. Rulleski er det som er «mest uforenlig med mest», de uberegnelige skøytekastene tar mye plass og skaper usikkerhet for andre trafikantgrupper.

Skal det være slik løping i Maridalen, bør det evt. løses innenfor rammene av nyanlagt gangvei langs skogkanten på vestsida. En utvidet skulder på en halv meter på hver side av Maridalsveien (i kombinasjon med 50-grense) skulle så være mer enn nok til at bilister og syklister, og trolig joggere, kan gå helt greit i hop.

Fotgjengere har et bra alternativ i den nevnte veien på vestsida – og: I tillegg kunne man begynne å se på muligheten for en nøye tilpasset, små-skala sti/gangvei mellom Maridalsveien og vannet. Kun for fotgjengere. Men da må man også lempe noe på drikkevannsrestriksjonene, som kan virke lett hysteriske i lys av det hypermoderne Oset renseanlegg?

Christian Børs Lind

Hva mener du? Delta i debatten i kommentarfeltet, eller send et innlegg til meninger@nab.no!

LES OGSÅ: 11 år siden Oslo bystyre vedtok gang- og sykkelvei i Maridalen

Meld deg på Nordre Aker Budstikkes nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev som kommer rett i innboksen din hver torsdag!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!