- Ikke vestkantfolk i Tesla, men sliterne i øst som rammes av økte bompenger

Nye bomsatser i Oslo. Foto: ARKIV NORDRE AKER BUDSTIKKE

- Det som irriterer så fryktelig er den selvgode, velstående arrogansen i Miljøpartiet de grønne (MDG) overfor mindre bemidlede folk i Oslos ytre østlige bydeler.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 08.10.2017 kl 11:05

Debattinnlegget sto først på NRKs egne debatt- og kommentarsider, nab.no har fått tillatelse av kommentarforfatteren til å bruke innlegget i lokalavisa Nordre Aker Budstikke og Sagene Avis.

Nye bompengesatser ble innført i Oslo 2. oktober, her fra bomstasjonen langs Mosseveien. Det som irriterer så fryktelig er den selvgode, velstående arrogansen i MDG overfor mindre bemidlede folk i Oslos ytre østlige bydeler, skriver kronikkforfatteren.

Jeg støtter selvsagt miljøtiltak som monner. Var veldig for MDG til å begynne med. Og jeg har kildesortert og brukt handlenett i årevis, kjører aldri bil inne i byen lenger, kjøper mat med nedsatt holdbarhet for å minske matsvinnet, bruker klær til de faller av meg og gjenbruker det jeg kan.

Men jeg må altså gjennom bomringen for å komme til og fra jobben min utenbys. Og jeg bor i en ytre øst-bydel. Kollektivtilbudet på min strekning er både dyrt, tungvint, uforutsigbart og tar mer enn dobbelt så lang tid som å kjøre min egen bil. Og nå skal jeg altså straffes for det, enda jeg ikke kjører inn i sentrum i det hele tatt.

Det som irriterer så fryktelig er den selvgode, velstående arrogansen i MDG overfor mindre bemidlede folk i Oslos ytre østlige bydeler, der demografien er vesentlig annerledes enn på for eksempel Grünerløkka. Folk som kanskje bor på Stovner eller Mortensrud og jobber på Alna eller omvendt, har barn i barnehage og skoler/fritidsordninger på de underligste steder, er helt avhengige av å kunne kjøre sin gamle prompebil så lenge det er liv i den, for noe annet har de ikke råd til.

LES OGSÅ: Første dag med rushtidsavgift: Flere kjørte tidligere enn vanlig

Gode transportmuligheter må finnes for alle innbyggere i en stor by, ikke bare de unge og friske.

Eldre folk, og dem er det mange av i østlige bydeler, er ikke i stand til å gå eller sykle langt og lenge, dem velger MDG å ignorere. Dette skaper avmakt og raseri og formelig dytter store folkegrupper over i hendene på Frp. For det er ikke de rene pene høyrefolka i Oslo sentrum vest og Bærum som rammes av nye bomtakster, de kjører sine subsidierte Teslaer gratis gjennom bomringen.

Det er de mange sliterne som betaler. Jeg er en av dem, en akademisk sådan. Det blir ikke renere luft av at vi må punge ut. De færreste av oss har mulighet for å «jobbe hjemmefra», og bilene produserer like mange avgasser om vi kjører utenom rushtiden.

Det handler om sosial profil og infrastruktur, dette. Når trikkeholdeplasser etc. legges ned for å øke fremkommeligheten for sykler er det ikke rart gamle folk i sentrum blir arrige. Eller bussruter legges om med færre avganger for å spare penger. I en facebook-diskusjon med MDGs politiske talsmann i Oslo om alternativer til høye bompengetakster og en ny, kostbar bomring foreslo jeg å gjøre kollektivtrafikken gratis, og fikk til svar at da ville flere fotgjengere og syklister bruke den, og biltrafikken ikke reduseres.

Det er de mange sliterne som betaler.

Jeg trodde nettopp poenget med kollektivtrafikk er at man skal kunne komme seg fra A til B enklest mulig. Nå kjører de hardt på at det skal bli omlegging med hyppigere avganger i sentrum, men underslår at det blir dårligere dekning på kveldstid på lengre strekninger, og at takstene kommer til å gå opp.

Tilsvarende virkelighetsfjernt er argumentet om at det finnes så mange store parkeringshus i Oslo med god kapasitet, for å utradere parkeringsplasser på gateplan. MDG ignorerer at det er vanvittig dyrt å benytte disse husene. Det er færre HC-parkeringsplasser i sentrum, og mindre framkommelighet for transport av eldre og andre med bevegelsesproblemer.

Dette finner vi oss ikke i.

En annen ting som irriterer, er det ensidige fokuset på bilkjøring når det vitterlig finnes mange flere kilder til svevestøv og dårlig luftkvalitet i byene. Oppvarming av boliger, spesielt vedfyringen, som er så populær, særlig i villastrøk – «koselig med peis!» - er en stor forurensningskilde, sammen med industri, bygg-, anleggs- og ikke minst transportvirksomhet.

At all varedistribusjon i landet skal foregå på allerede overbelastede veistrekninger med digre trailere i til dels trafikkfarlig stand er meg en gåte, når de gjerne kjører parallelt med jernbanelinjene. Havneområder og skipstrafikk er også en stor forurensningskilde.

Det som irriterer så fryktelig er den selvgode, velstående arrogansen i MDG overfor mindre bemidlede folk i Oslos ytre østlige bydeler

Ennå er det langt fram før miljøbyrådet i Oslo får på plass krav om landstrøm for cruisebåter og andre store skip som ligger til kai og forbrenner enorme mengder diesel midt i byens storstue. Det er ikke satt av penger til å ordne med det. Dessuten kan en se på valg av type veidekke i og rundt de store byene, for eksempel i Trondheim er det satset på en asfaltkvalitet som reduserer svevestøv.

Det mangler et helhetsperspektiv, med forståelse for vesentlige behov i samfunnet. Gode transportmuligheter må finnes for alle innbyggere i en stor by, ikke bare de unge og friske. Vi ser igjen at ansvaret for alt som er gått galt skal påføres hver enkelt av oss små. Fordi vi er så mange skal vi betale prisen for de få store forurenserne. Det er dette vi ikke finner oss i.

Kirsten Elisabeth Lunde, lektor

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...