– Jeg inviterer igjen til 100 dager gratis trening!

Astrid Moe Eikrem er klar for 100 nye treningsdager - er du? Her fra Myrerjordet da de nye treningsapparatene måtte testes ut. Foto: KRISTIN TUFTE HAGA

– Er du med på Hundredagersutfordringen?

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 31.12.2016 kl 14:56

Coach, foredragsholder og treningsinstruktør Astrid Moe Eikrem er fast spaltist i Nordre Aker Budstikke.

Men trene 100 dager på rad - kan det være bra da?

Jeg har drevet facebookgruppa Hundredagersutfordringen i tre år nå, og gjør meg klar for min sjuende runde med hundredagers, med oppstart 1. januar.
 
Flere hundre har vært med på å nå sin egen hundredagersutfordring, og det er utrolig gøy å følge så mange aktive, spreke og glade folk! Det er motiverende når vi er mange som jobber mot et felles mål og deler økter og erfaringer. Det er mye inspirasjon å hente i andres treningsøkter og heiarop!

LES OGSÅ: Move Your ass and Your mind will follow!
 
Min hensikt med å drive Hundredagersutfordringen er å få så mange som mulig til å finne glede med å være fysisk aktive. Målet er å få trening og fysisk aktivitet til å bli en vane, en naturlig del av livet.

Astrid vil ha deg med på trening. Foto: KRISTIN TUFTE HAGA

I tillegg til de fysiske fordelene med trening - fysisk trening - handler dette også om mental trening. Du skal legge merke til og anerkjenne alt du får til, og gi deg selv en klapp på skulderen hver dag for det du får gjort. Altså det motsatte av å fokusere på det man ikke får til og det som går galt.
 
Mestring og motivasjon er nøkkelord for Hundredagersutfordringen. Du skal ha litt å strekke deg etter, samtidig som det skal være gjennomførbart. Husk at 100 dager er lenge! Så ikke gå for hardt ut, og sett deg realistiske mål for treningen din.

LES OGSÅ: Bytt side med partneren din i senga - og se hva som skjer!

Jeg får mange spørsmål om hva som er «reglene» for å være med på Hundredagersutfordringen. Det er ikke mange regler, men  hovedgreia er at du skal holde det gående med fysisk aktivitet i 100 sammenhengende dager.
 
Hva teller som trening?

Jeg anbefaler minimum 30 minutter fysisk aktivitet hver dag, det samme som helsemyndighetene anbefaler for å opprettholde god helse. Disse 30 minuttene kan deles opp i 3 x 10 minutter, og du skal bli litt andpusten - og/eller litt svett - av aktiviteten.

Plan A er da å få til minimum 30 minutter hver dag. Vil du bli i bedre form, bli sterkere og få bedre kondis, så må du legge inn noen økter i uka med høyere puls og mer svette.

LES OGSÅ: Astrid bare måtte teste de nye treningsapparatene på Myrerjordet.

Ta utgangspunkt i den formen du er i. Lever du et liv med lite aktivitet kan det å ta trappene i stedet for heisen, eller å legge inn en ekstra gåtur hver dag være en super aktivitet. Er du allerede i ganske god form må du legge inn noen tøffere økter om du vil at formkurven skal stige.

Hva du vil telle som fysisk aktivitet og trening er det altså du som bestemmer selv. Du er sjef for din trening.
 
Hva med restitusjon og hvile?

Det er veldig viktig, du skal IKKE trene hardt i 100 dager på rad. Er du på hardtrening på mandag, så bør du ta en rolig økt på tirsdag, for eksempel gå en rask tur på 30 minutter.

Har du trent styrketrening på beina en dag, så kan du fint trene styrketrening på overkroppen neste dag. Og all fysisk aktivitet teller om du blir litt svett eller andpusten: snømåking, sjauing og rydding, hogge ved, vaske hus. Men ta på treningsklær og sett på høy musikk og guff på!.  Tell alt du får gjort!

LES OGSÅ: Dette er den beste unnskyldningen for ikke å trene!
 
Hvis alt teller, blir det ikke mye juks og unnasluntring da?

Jeg har ikke inntrykk av det. Noen dager er det jo «umulig» å få til trening, for eksempel på reise og samlinger på jobb, selskap og så videre. Da gjelder det å ha en plan B: legg inn noen styrkeøvelser innimellom som du teller som trening den dagen.

Ta tåhev mens du pusser tennene, knebøy mens du venter på kaffen, gå i alle trappene du ser. I nøden har jeg tatt planken foran hotellsenga klokka fem på tolv - midnatt Og summen av det hele blir jo veldig bra etter 100 dager, garantert mer enn du ville gjort til vanlig!
 
Når du er syk, da skal du vel ikke trene?

Nei, vanlig, intensiv trening skal du ikke gjøre når du har feber, en infeksjon i kroppen eller veldig redusert allmenntilstand. Men er du forkjøla så kan det hjelpe med en liten gåtur rundt kvartalet. Se hva du klarer å få til, og regn det som dagens trening.

Har du omgangssyke, så tell hvor mange ganger du har løpt til doen, så får det være dagens fysiske aktivitet! Dette er da plan C!
 
Må jeg «rapporter»” treningen min?

I Hundredagersgruppa er det med flere hundre deltakere. Noen poster treningsstatus ofte, andre gjør det aldri. Legg ut bilde av aktiviteten din hvis du vil og når du vil. Det er veldig inspirerende å følge med på de andre i gruppa, og å heie på hverandre.

Fortell det til andre at du er med på Hundredagersutfordringen, da blir det mer forpliktende. Og så kan du inspirere andre til å bli mer aktive med det samme.

LES OGSÅ: Hvorfor må noen alltid spørre om tiden jeg løp på?
 
Hvem passer det for?

Hunderdagersutfordringen passer for absolutt alle! I gruppa er det med folk som begynte med å gå tur med hunden sin hver dag, og som nå har blitt veldig aktive. Mine foreldre setter i gang med deres n´te runde nå, og de er over 70!

Jeg tar enda en runde nå, selv om jeg trener en del uansett. Jeg vet at det er det eneste som funker for å få til den daglige aktiviteten.
 
Koster det noe?

Nei, det er gratis å være med i facebookgruppa.

Jeg er moderator i gruppa, og legger ut treningstips, øvelser, linker til motiverende artikler med mer. Jeg gir tips og tilbakemeldinger til hver enkelt når jeg rekker det.

Hvis du ønsker deg tettere oppfølgig og at jeg følger med på deg, så kan vi sette opp et personlig treningsprogram og bli enig om opplegg og pris for det.
 
Oppsummert: Hundredagersutfordringen funker som fy! Supermetode for å få til mer, og å få inn fysisk aktivitet i hverdagen. Og etter 100 dager «må du bare ha det».

Er du med?

Astrid Moe Eikrem
Coach - Heile deg coaching - treningsinstruktør og foredragsholder

Les mer fra Astrid her.

Meld deg på Nordre Aker Budstikkes nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev som kommer rett i innboksen din hver torsdag!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer info

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Du kan også slette alle lokale data i din nettleser. Fremgangsmåten for dette varierer mellom ulike nettlesere og enheter.

Anbefaling: Ved å benytte deg av EU-tjenesten YourOnlineChoices.com kan du selv til en viss grad styre hvordan ulike annonseleverandører sporer deg, samt lese mange gode tips til hvordan du kan beskytte deg selv. Åpne YourOnlineChoices.com i et nytt vindu.

NB: Enkelte systemkritiske data som finnes i for eksempel webserverens logger vil ikke kunne slettes på forespørsel, men disse slettes automatisk etter kort tid iht informasjonen ovenfor.


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrever ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Mer informasjon