– Jeg inviterer igjen til 100 dager gratis trening!

– Jeg inviterer igjen til 100 dager gratis trening!

Astrid Moe Eikrem er klar for 100 nye treningsdager - er du? Her fra Myrerjordet da de nye treningsapparatene måtte testes ut. FOTO: KRISTIN TUFTE HAGA

– Er du med på Hundredagersutfordringen?

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
31.12.2016 kl 14:56

Coach, foredragsholder og treningsinstruktør Astrid Moe Eikrem er fast spaltist i Nordre Aker Budstikke.

Men trene 100 dager på rad - kan det være bra da?

Jeg har drevet facebookgruppa Hundredagersutfordringen i tre år nå, og gjør meg klar for min sjuende runde med hundredagers, med oppstart 1. januar.
 
Flere hundre har vært med på å nå sin egen hundredagersutfordring, og det er utrolig gøy å følge så mange aktive, spreke og glade folk! Det er motiverende når vi er mange som jobber mot et felles mål og deler økter og erfaringer. Det er mye inspirasjon å hente i andres treningsøkter og heiarop!

LES OGSÅ: Move Your ass and Your mind will follow!
 
Min hensikt med å drive Hundredagersutfordringen er å få så mange som mulig til å finne glede med å være fysisk aktive. Målet er å få trening og fysisk aktivitet til å bli en vane, en naturlig del av livet.

Se bildet større

Astrid vil ha deg med på trening. FOTO: KRISTIN TUFTE HAGA

I tillegg til de fysiske fordelene med trening - fysisk trening - handler dette også om mental trening. Du skal legge merke til og anerkjenne alt du får til, og gi deg selv en klapp på skulderen hver dag for det du får gjort. Altså det motsatte av å fokusere på det man ikke får til og det som går galt.
 
Mestring og motivasjon er nøkkelord for Hundredagersutfordringen. Du skal ha litt å strekke deg etter, samtidig som det skal være gjennomførbart. Husk at 100 dager er lenge! Så ikke gå for hardt ut, og sett deg realistiske mål for treningen din.

LES OGSÅ: Bytt side med partneren din i senga - og se hva som skjer!

Jeg får mange spørsmål om hva som er «reglene» for å være med på Hundredagersutfordringen. Det er ikke mange regler, men  hovedgreia er at du skal holde det gående med fysisk aktivitet i 100 sammenhengende dager.
 
Hva teller som trening?

Jeg anbefaler minimum 30 minutter fysisk aktivitet hver dag, det samme som helsemyndighetene anbefaler for å opprettholde god helse. Disse 30 minuttene kan deles opp i 3 x 10 minutter, og du skal bli litt andpusten - og/eller litt svett - av aktiviteten.

Plan A er da å få til minimum 30 minutter hver dag. Vil du bli i bedre form, bli sterkere og få bedre kondis, så må du legge inn noen økter i uka med høyere puls og mer svette.

LES OGSÅ: Astrid bare måtte teste de nye treningsapparatene på Myrerjordet.

Ta utgangspunkt i den formen du er i. Lever du et liv med lite aktivitet kan det å ta trappene i stedet for heisen, eller å legge inn en ekstra gåtur hver dag være en super aktivitet. Er du allerede i ganske god form må du legge inn noen tøffere økter om du vil at formkurven skal stige.

Hva du vil telle som fysisk aktivitet og trening er det altså du som bestemmer selv. Du er sjef for din trening.
 
Hva med restitusjon og hvile?

Det er veldig viktig, du skal IKKE trene hardt i 100 dager på rad. Er du på hardtrening på mandag, så bør du ta en rolig økt på tirsdag, for eksempel gå en rask tur på 30 minutter.

Har du trent styrketrening på beina en dag, så kan du fint trene styrketrening på overkroppen neste dag. Og all fysisk aktivitet teller om du blir litt svett eller andpusten: snømåking, sjauing og rydding, hogge ved, vaske hus. Men ta på treningsklær og sett på høy musikk og guff på!.  Tell alt du får gjort!

LES OGSÅ: Dette er den beste unnskyldningen for ikke å trene!
 
Hvis alt teller, blir det ikke mye juks og unnasluntring da?

Jeg har ikke inntrykk av det. Noen dager er det jo «umulig» å få til trening, for eksempel på reise og samlinger på jobb, selskap og så videre. Da gjelder det å ha en plan B: legg inn noen styrkeøvelser innimellom som du teller som trening den dagen.

Ta tåhev mens du pusser tennene, knebøy mens du venter på kaffen, gå i alle trappene du ser. I nøden har jeg tatt planken foran hotellsenga klokka fem på tolv - midnatt Og summen av det hele blir jo veldig bra etter 100 dager, garantert mer enn du ville gjort til vanlig!
 
Når du er syk, da skal du vel ikke trene?

Nei, vanlig, intensiv trening skal du ikke gjøre når du har feber, en infeksjon i kroppen eller veldig redusert allmenntilstand. Men er du forkjøla så kan det hjelpe med en liten gåtur rundt kvartalet. Se hva du klarer å få til, og regn det som dagens trening.

Har du omgangssyke, så tell hvor mange ganger du har løpt til doen, så får det være dagens fysiske aktivitet! Dette er da plan C!
 
Må jeg «rapporter»” treningen min?

I Hundredagersgruppa er det med flere hundre deltakere. Noen poster treningsstatus ofte, andre gjør det aldri. Legg ut bilde av aktiviteten din hvis du vil og når du vil. Det er veldig inspirerende å følge med på de andre i gruppa, og å heie på hverandre.

Fortell det til andre at du er med på Hundredagersutfordringen, da blir det mer forpliktende. Og så kan du inspirere andre til å bli mer aktive med det samme.

LES OGSÅ: Hvorfor må noen alltid spørre om tiden jeg løp på?
 
Hvem passer det for?

Hunderdagersutfordringen passer for absolutt alle! I gruppa er det med folk som begynte med å gå tur med hunden sin hver dag, og som nå har blitt veldig aktive. Mine foreldre setter i gang med deres n´te runde nå, og de er over 70!

Jeg tar enda en runde nå, selv om jeg trener en del uansett. Jeg vet at det er det eneste som funker for å få til den daglige aktiviteten.
 
Koster det noe?

Nei, det er gratis å være med i facebookgruppa.

Jeg er moderator i gruppa, og legger ut treningstips, øvelser, linker til motiverende artikler med mer. Jeg gir tips og tilbakemeldinger til hver enkelt når jeg rekker det.

Hvis du ønsker deg tettere oppfølgig og at jeg følger med på deg, så kan vi sette opp et personlig treningsprogram og bli enig om opplegg og pris for det.
 
Oppsummert: Hundredagersutfordringen funker som fy! Supermetode for å få til mer, og å få inn fysisk aktivitet i hverdagen. Og etter 100 dager «må du bare ha det».

Er du med?

Astrid Moe Eikrem
Coach - Heile deg coaching - treningsinstruktør og foredragsholder

Les mer fra Astrid her.

Meld deg på Nordre Aker Budstikkes nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev som kommer rett i innboksen din hver torsdag!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse