Krymp Stasjonsbyen før det er for sent!

Det ser ut som om flertallet av politikerne viser null interesse for hva velgerne mener, og synes det er viktigere å imøtekomme byggherreinteressene. ...

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
28.03.2008 kl 12:30

Det ser ut som om flertallet av politikerne viser null interesse for hva velgerne mener, og synes det er viktigere å imøtekomme byggherreinteressene. Dette i en tid hvor det er vanskelig å selge nye leiligheter. Hvorfor har de det så travelt? Hvorfor kan ikke politikerne ta seg tid til å forlange ordentlige utredninger på trafikk og støy, når disse åpenbart er mangelfulle. Politikerne har blant annet fått tilsendt alternative støyvurderinger, men har tydeligvis valgt å ikke ta hensyn til disse, til tross for at det her kommer tydelig frem at støyen sannsynligvis vil øke betraktelig mer enn slik utbygger fremstiller det.

Beboerne på Grefsen er dessuten rimelig sikre på at utbedringer er vanskelig å få gjort i ettertid, dersom det skulle vise seg at støyen blir mye sterkere enn antatt, og trafikken øker betraktelig mer enn det Byggholts prognoser viser.

Vi synes også at det er ganske spesielt at det har blitt gjennomslag for å forandre ordlyden i innstillingen til Bystyret når det gjelder en undergang til Grefsen togstasjon, slik at det heter «kan» lages undergang, og ikke «skal». Det er det samme som å si at det ikke blir noe av. Penger spart selvfølgelig, men her får vi altså en temmelig kuriøs situasjon: stasjonsbybeboere uten tilgang til stasjonen! Til Byggholts foreslåtte gangbro sier Jernbaneverket: «Jernbaneverket anser det som svært vanskelig og utfordrende å komme fram til en løsning med gangbro som både ivaretar estetikk, bevaringshensyn, sikkerhet og funksjonalitet mv.»

Vi spør da igjen: hva mener byråd Merete Agerbak-Jensen med at denne utbyggingen skal knytte sammen bydelene øst og vest for Ring 3? Det er jo det motsatte som skjer - bydelene isoleres.

Det er positivt at det blir flere større leiligheter enn først planlagt. Men vil dette bli en levende by for familier? Far og mor oppe i 11. etasje og barna nede på bakken, lekende i slagskygge mellom høyhusene. Bærekraftig?

Klarer ikke politikerne å se at denne utbyggingen blir fremmedgjørende, både for dens innbyggere og for naboene i nærområdet? Vår oppfordring til Bystyret før det er for sent er: Krymp prosjektet, få ned høydene, lag mer rom for grøntarealer og ikke minst: skaff parkeringsplasser. Folk har bil, selv ved kollektive knutepunkter. Smågatene er allerede fulle av tilslutningstrafikk til T-banen, og blir nå brukt som gjennomfartsårer på grunn av den pressede trafikksituasjonen på Storo. Bærekraftig?

Hva er det som foregår? Prosjektet går igjennom i Byutviklingskomiteen med minimale endringer siden det ble forkastet i oktober 2006. Har det gått prestisje i saken? Er det ren uforstand? Eller er det noe annet?

Vi bare spør.

For Grefsen og Disen Vel

Harald Koht

Styreleder

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!