«Mangelfull snørydding i Oslo»

Veinettet med fortau, turveier og gang- og sykkelveier brøytes innen 9 timer etter at det har kommet 5 cm snø, står det i BYmiljøetatens retningslinjer. FOTO: KARL A. KJELSTRUP (ILLUSTRASJONSFOTO)

KOMMENTAR: I flere år har jeg undret meg over hvorfor snørydding i Oslo er så dårlig, særlig i boliggatene.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.01.2018 kl 15:01

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Hver vinter bygger det seg opp dype hjulspor av is i gatene og en såle av is på fortauene fordi snøen ikke brøytes og det kommer kortere perioder med temperatur like over nullpunktet. Når det så kommer snø oppå dette underlaget, blir det både vanskelig og farlig å komme seg fram. Antallet skadede på legevaktene øker, og mange flere slipper med skrekken og blåmerker.

Så i februar pleier det å skje noe. Da har forholdene på veiene blitt så håpløse at det settes inn ekstraordinære tiltak. Bilene flyttes, veiene brøytes skikkelig og skrapes for is. Vi rekker noen uker med levelige vinterveier før snøen begynner å smelte i mars. Da får vi se hvordan isskrapingen i tillegg til uunngåelig telehiv har ødelagt asfalten.

Se bildet større

Berit Riise Kåvik.

LES OGSÅ: Tirsdag morgen står to leddbusser på tvers i Kristoffer Aamots gate

Hva sier Oslo kommunes retningslinjer om når og hvordan snøryddingen skal utføres? Disse kan du finne i sin helhet via Bymiljøetaten og virker fornuftige. Alt er heller ikke dårlig - på hovedfartsårene og på hovedsykkelveinettet er det stort sett bare og fine veier, bortsett fra at det siste møkkete slapset blir liggende i sykkelstiene. Men for boliggatene er historien en annen. For disse veiene står det i retningslinjene følgende: Veinettet med fortau, turveier og gang- og sykkelveier brøytes innen 9 timer etter at det har kommet 5 cm snø. Dette høres greit ut, men hva innebærer det i praksis?

Etter en prat med først en ansvarlig for brøyting i Vaktmesterkompaniet (som er det selskapet som vant anbudet for snørydding i bl.a. Nordre Aker bydel) og videre med en kontrollør for veinettet i Oslo Vest, Bymiljøetaten, fikk jeg en forklaring på hvordan retningslinjene for boligveier fungerer i praksis.

Et snølag på 5 cm snø på veiene leder kun til brøyting dersom denne snøen kom i løpet av en dag, helst i et sammenhengende snøfall. Det betyr at dersom det en uke snør for eksempel 2 cm på mandag, 3 cm tirsdag, 3 cm på onsdag, 1 cm på torsdag og 2 cm på fredag, til sammen 11 cm, kommer det likevel ingen og brøyter fordi ingen av snøfallene var på 5 cm eller mer. Når det så blir liggende 10-15 cm snø på tykke is-såler, blir det vanskelig å komme seg fram.

Dette er situasjonen i mitt nabolag nå mandag 15.01.18, onsdag er det meldt regn og frost på torsdag. Mannen i vaktmesterkompaniet har lovet at de skal brøyte i løpet av kvelden og natta, men det gjenstår å se hvor mange gater de rekker å rydde...

Det er ofte enkelt å bli beskyldt for å være bakstreversk om man ymter frampå at noe kanskje var litt bedre før. Etter min lange prat med kontrolløren for veinettet i Oslo Vest, er jeg overbevist om at et noe oppstrammet og modernisert Oslo Veivesen ville være et bedre alternativ. Et veivesen med eierskap til sitt ansvarsområde er bedre enn et lappverk av private selskaper som utfører sine tjenester etter rigide retningslinjer på 4 årsbasis. Når det oppdages mangler i avtalte retningslinjer, er det ikke mulig å få rettet opp dette før neste forhandlingsrunde om 4 år.

Det vil også være sånn at det er mer lønnsomt for private aktører å følge ukloke retningslinjer som innebærer relativt lite brøyting i påvente av ekstraordinære snø- og isryddingstiltak med ekstraordinære bevilgninger til betaling av selskapene for å løse problemet som bokstaveligtalt har bygget seg opp i løpet av vinteren. Dette lønner seg ganske sikkert økonomisk for de private selskapene. De har derfor ingen interesse av å endre nåværende praksis.

Min informant i Bymiljøetaten kunne fortelle at konsekvensene av de uhensiktsmessige retningslinjene var forsøkt formidlet oppover i systemet gjentatte ganger i minst 10 år!! Kanskje er han litt partisk i saken all den tid han jobbet i Oslo Veivesen til det ble lagt ned, men jeg mener snarere han gjennom mange år med arbeid knyttet til snørydding først og fremst har god innsikt i hvor problemområdene er, og hvordan dette best kan løses.

Som privatperson kjører jeg sjelden bil i Oslo. Derimot strever jeg meg fram på sykkel også på vinteren. Jeg er veldig glad for at nå også hovedfartsårene for syklister ryddes og saltes, men vi syklister må jo helst kunne komme oss fram til disse fine sykkelveiene! Helst uten livet som innsats....

Berit Riise Kåvik Medlem i Nordre Aker SV

LES OGSÅ: Slik ser snøkaoset ut tirsdag morgen

OPPDATERT: Ruter: Det blir ikke bedre tirsdag ettermiddag

Delta i debatten? Send ditt innlegg til debatt@nab.no!

Meld deg på nyhetsbrev!

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse