ANNONSE
Annonse

Naivt å tro at biltrafikken er unødvendig

BU-leder Per H. Christiansen mener både trikk og bil må få plass i Grefsenveien når den skal oppgraderes. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

DEBATT: Byrådet er svært naive hvis de tror at biltrafikken i Grefsen-området er unødvendig. Både trikk og bil må sikres tilstrekkelig fremkommelighet i Grefsenveien, skriver BU-leder Per H. Christianse. Han mener byrådet nå må lytte til lokalbefolkningen.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 02.03.2017 kl 13:41

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
ANNONSE
Annonse

Planene for utbygging av Grefsenveien mellom Disen og Storo må sendes tilbake til Bymiljøetaten.

Siste versjon av planene for oppgradering av denne veien gis stor oppmerksomhet i Nordre Aker Budstikke de siste dagene. Her fremkommer hovedproblemet med denne veistrekningen med all tydelighet: Denne del av Grefsenveien er rett og slett ikke bred nok til å gi en fullgod løsning for både trikk, sykkel og biler.

Slik presenteres mulig løsning i Grefsenveien. Bymiljøetaten sier endelig løsning ikke er klar før trafikkanalysen for srekningen er ferdig. Foto: NORCONSULT/BYMILJØETATEN

LES BAKGRUNNEN: Bilene gis ikke prioritet i «nye» Grefsenveien

Derfor må planene gjøres om. Det alternative forslaget fra Bergerud og Nordlie som omtales 1. mars kan være et utgangspunkt her.

Slik ønsker Grefsen-beboerne Haavard Nordlie og Tom Ole Bergerud at gatesnittet i Grefsenveien skal være. Trikk i egen grønn trasé, bilene i egne fet, og plass til gående på fortauet.

Høyre vil ta saken opp på nytt i bydelens Miljø-, plan- og samferdselskomité den 13. mars og i Bydelsutvalget den 30. mars.

Planene ble behandlet i Bydelsutvalget i mars 2015. Der var det full enighet om at kollektivtrafikken, det vil si trikken, skal ha første prioritet. I tillegg var Bydelsutvalget opptatt av at det tas tilstrekkelig hensyn til syklistene. Dette er vi i Høyre fortsatt opptatt av.

Det foreliggende forslag er et eksempel på at lokalbefolkningen må lyttes til. Derfor må denne saken behandles på samme måte som tilsvarende ombygginger som blant annet i Thereses gate, Thorvald Meyers gate, Storgata, Åkebergveien og Skovveien og ikke som en ren byggesak hvor bare nabovarsel er nødvendig. Saken må varsles offentlig på en slik måte at allmenheten får anledning til å uttale seg.

I Høyre er vi enig i at biltrafikken i Oslo må begrenses. Men i dette området er Byrådet svært naive hvis de tror at biltrafikk er unødvendig. I området fra Storo og oppover mot Grefsenkollen vil bilen i uoverskuelig fremtid være helt nødvendig for svært mange av de som bor der.

Trikken og bilen må derfor sikres tilstrekkelig fremkommelighet i Grefsenveien. For også å sikre syklistene en god og sikker trase er det mulig at denne må legges i en annen trase enn i Grefsenveien hvor det er dårlig med plass.

Per H. Christiansen (H)
BU-leder

Hva mener du? Delta i debatten – send ditt innlegg til debatt@nab.no

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på Nordre Aker Budstikkes gratis nyhetsbrev, som kommer rett i innboksen din hver torsdag! Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Nøkkelord

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.