Naivt å tro at biltrafikken er unødvendig

Naivt å tro at biltrafikken er unødvendig

BU-leder Per H. Christiansen mener både trikk og bil må få plass i Grefsenveien når den skal oppgraderes. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

DEBATT: Byrådet er svært naive hvis de tror at biltrafikken i Grefsen-området er unødvendig. Både trikk og bil må sikres tilstrekkelig fremkommelighet i Grefsenveien, skriver BU-leder Per H. Christianse. Han mener byrådet nå må lytte til lokalbefolkningen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
02.03.2017 kl 13:41

Planene for utbygging av Grefsenveien mellom Disen og Storo må sendes tilbake til Bymiljøetaten.

Siste versjon av planene for oppgradering av denne veien gis stor oppmerksomhet i Nordre Aker Budstikke de siste dagene. Her fremkommer hovedproblemet med denne veistrekningen med all tydelighet: Denne del av Grefsenveien er rett og slett ikke bred nok til å gi en fullgod løsning for både trikk, sykkel og biler.

Se bildet større

Slik presenteres mulig løsning i Grefsenveien. Bymiljøetaten sier endelig løsning ikke er klar før trafikkanalysen for srekningen er ferdig. FOTO: NORCONSULT/BYMILJØETATEN

LES BAKGRUNNEN: Bilene gis ikke prioritet i «nye» Grefsenveien

Derfor må planene gjøres om. Det alternative forslaget fra Bergerud og Nordlie som omtales 1. mars kan være et utgangspunkt her.

Se bildet større

Slik ønsker Grefsen-beboerne Haavard Nordlie og Tom Ole Bergerud at gatesnittet i Grefsenveien skal være. Trikk i egen grønn trasé, bilene i egne fet, og plass til gående på fortauet.

Høyre vil ta saken opp på nytt i bydelens Miljø-, plan- og samferdselskomité den 13. mars og i Bydelsutvalget den 30. mars.

Planene ble behandlet i Bydelsutvalget i mars 2015. Der var det full enighet om at kollektivtrafikken, det vil si trikken, skal ha første prioritet. I tillegg var Bydelsutvalget opptatt av at det tas tilstrekkelig hensyn til syklistene. Dette er vi i Høyre fortsatt opptatt av.

Det foreliggende forslag er et eksempel på at lokalbefolkningen må lyttes til. Derfor må denne saken behandles på samme måte som tilsvarende ombygginger som blant annet i Thereses gate, Thorvald Meyers gate, Storgata, Åkebergveien og Skovveien og ikke som en ren byggesak hvor bare nabovarsel er nødvendig. Saken må varsles offentlig på en slik måte at allmenheten får anledning til å uttale seg.

I Høyre er vi enig i at biltrafikken i Oslo må begrenses. Men i dette området er Byrådet svært naive hvis de tror at biltrafikk er unødvendig. I området fra Storo og oppover mot Grefsenkollen vil bilen i uoverskuelig fremtid være helt nødvendig for svært mange av de som bor der.

Trikken og bilen må derfor sikres tilstrekkelig fremkommelighet i Grefsenveien. For også å sikre syklistene en god og sikker trase er det mulig at denne må legges i en annen trase enn i Grefsenveien hvor det er dårlig med plass.

Per H. Christiansen (H) BU-leder

Hva mener du? Delta i debatten – send ditt innlegg til debatt@nab.no

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på Nordre Aker Budstikkes gratis nyhetsbrev, som kommer rett i innboksen din hver torsdag! Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Nøkkelord

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse