KOMMENTAR:

Når bør vi trene for å brenne mest mulig fett?

Løpedronning Ingrid Kristiansen - her i front - kan vise til mange både norske og internasjonale mesterskap. Foto: INGRIDKRISTIANSEN.COM

Tidlig på dagen eller på ettermiddagen/kvelden?

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 26.04.2015 kl 08:05

Når er det best å trene dersom målet er maks kaloriforbruk og/eller fettforbrenning? Tidlig på dagen eller på ettermiddagen/kvelden? Først av alt skal vi se litt på om tiden på døgnet har noe å si for det totale kaloriforbruket du bruker på en treningsøkt. Deretter skal vi se om andelen fett – karbohydratforbrenning påvirkes av tidspunktet vi trener på.

TIPS NORDRE AKER BUDSTIKKE!

Treningstid og totalt kaloriforbruk: Vi har tidligere gjennomgått ulike faktorer som bestemmer kaloriforbruket når du trener. Hvor stor del av muskelmassen din du bruker under treningen har stor betydning, også om aktiviteten er kroppsbærende og selvfølgelig intensiteten er avgjørende for det totale kaloriforbruket.

Følg Nordre Aker Budstikke på Facebook!

En faktor som ikke har betydning er når på døgnet du trener, dersom du jogger en tur på 30 min med en hastighet på 10 km/timen bruker du akkurat like mye energi om du løper den turen på morgenen, ettermiddagen eller kvelden. Grunnen til dette er enkelt, du gjør akkurat det samme arbeidet.

Les også: Tidligere polititopp Hanne Kristin Rohde - Jeg skulle få kjørt meg langt forbi min daglige tålegrense.

Skal det være noen forskjell på fett – og karbohydratforbrenningen med samme type trening morgen eller kveld må du f.eks. Trene på tom mage om morgenen. Da vil du kunne øke fettforbrenningen og redusere bruken av karbohydratenergi.

5 grunner til å trene på morgenen:

1. Dersom du trener kondisjonstrening tidlig på morgenen før du spiser noe etter en natt søvn, er kroppens karbohydrat (glykogen) redusert og du vil da bruke mer fett enn ellers pga. mangel på karbohydrater.

2. Dersom du spiser frokost før morgentreninga frigjøres insulin. Insulinet reduserer kroppens bruk av fett som energikilde. Derfor forbrenner du mer fett dersom du ikke spiser før du trener om morgenen.

3. Det er mindre sukker (glukose) i blodet om morgenen når du har sovet og ikke spist noe på lenge. Med mindre sukker tilgjengelig vil kroppen velge å forbrenne mer fett for å få energi til treningen.

4. Dersom du spiser like før treningen, må du forbrenne all den energien du akkurat spiste, før du begynner å forbrenne det lagrede fettet. Dessuten får du økt insulinnivå pga. matinntaket, noe som vil hemme fettforbrenningen.

5. Når du trener om morgenen, vil forbrenningen fortsette å være noe høyere enn normalt utover dagen. Dersom du trener om kvelden,vil du bruke like mye energi som dersom du trener om morgenen (så lenge du gjør samme trening), men siden du skal slappe av og sove kort tid etter treningen, vil «etterforbrenningen» reduseres pga. redusert kaloriforbruk under søvn.

Det er svært delte meninger (også videnskapelig bevis) om disse fem punktene er reelle eller ikke. Det er ganske overbevisende bevis for at du forbrenner mer fett om morgenen på tom mage enn dersom du spiser først og trener senere på dagen, dette spesielt dersom treningen er lavintensiv.

Argumenter mot å trene om morgenen: Det spiller ingen rolle om du forbrenner fett eller karbohydrater. Det viktigste er det totale kaloriforbruket. Dersom du bruker mye fettenergi i treningen, vil kroppen kompensere med å bruke mer karbohydrater senere på dagen, slik at den totale forbrenningen av fett og karbohydrater vil jevnes ut i løpet av dagen.Med andre ord er det viktig at du trener på det tidspunktet på dagen som passer deg best. Når det gjelder energiforbruk har ikke tidspunktet for treninga så mye å si.

Mange synes det er lettere å få tid til treninga dersom de gjør det om morgenen før alle dagens gjøremål starter.

Ingrid Kristiansen

Innlegget er hentet fra bloggen til Ingrid Kristiansen, tidligere profesjonell løper, nå PT og med eget treningsfirma.

«Nye» Nordre Aker Budstikke

I 2015 er Nordre Aker Budstikke relansert som ny, ren nettavis på nab.no.

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt nye, gratis nyhetsbrev!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer info

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Du kan også slette alle lokale data i din nettleser. Fremgangsmåten for dette varierer mellom ulike nettlesere og enheter.

Anbefaling: Ved å benytte deg av EU-tjenesten YourOnlineChoices.com kan du selv til en viss grad styre hvordan ulike annonseleverandører sporer deg, samt lese mange gode tips til hvordan du kan beskytte deg selv. Åpne YourOnlineChoices.com i et nytt vindu.

NB: Enkelte systemkritiske data som finnes i for eksempel webserverens logger vil ikke kunne slettes på forespørsel, men disse slettes automatisk etter kort tid iht informasjonen ovenfor.


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrever ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Mer informasjon