Ny idrettshall på Korsvollbanen

I flere innlegg i ulike media har trafikksituasjonen og parkeringen rundt Korsvollbanen vært et sentralt punkt. Som en av de nærmeste naboene til bane...

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
24.05.2007 kl 15:25

I flere innlegg i ulike media har trafikksituasjonen og parkeringen rundt Korsvollbanen vært et sentralt punkt. Som en av de nærmeste naboene til banen vil vi påstå å være meningsberettiget. Korsvollbanen er sammen med Havnajordet et unikt tilbud. Områdene har vært benyttet de siste 40 årene av generasjoner av aktive barn og unge. Men i de siste årene har utviklingen vært svært negativ, i form av sterk økning i biltrafikken.

Veiene som omkranser Korsvollbanen er villaveier, etablert primært for å lede trafikken til boligeiendommene. Det finnes ikke fortau og veiene er smale (smale veibredder uten veiskuldrer), fordi trafikken tidlig i 1950 årene var mye mindre enn i 2007. Til Åmotveien og Korsvollbråten er det dessuten enda mindre stikkveier som er lagt slik at det finnes flere uoversiktlige punkter for veifarende. Om vinteren er brøytekanter et ikke ubetydelig hinder for trafikkavviklingen.

Hvem er det som må bruke veiene nå: Det er stort sett fastboende og skolebarn, men også utøvere og andre som skal til og fra tilbudene på og rundt Korsvollbanen.

Det er i de senere årene vært en ikke ubetydelig innflytting av småbarnsfamilier på Korsvoll. En viktig konsekvens av dette er at antall barn som sykler og oppholder seg på veiene økende.

I forbindelse med fotballkamper i det eksisterende anlegget kan det stå parkert mer enn 60 biler bare i Åmotveien. I tillegg er også busser brukt til transport av spillere og andre til kamper og andre arrangementer. I de periodene dette skjer er syklende og gående barn og voksne svært utsatt.

Når vi i tillegg mange ganger opplever spillere/supportere som er sent ute og følgelig kjører meget fort på disse smale og overparkerte veiene blir situasjonen meget farlig.

I forbindelse med all treningsaktiviteten opplever vi også stadig "snille" foreldre som kjører barna sine med hastigheter som langt overgår fartsgrensen på 30 km/t.

Nå da ildsjeler i Korsvoll idrettslag ganske ureflektert foreslår å etablere en idrettshall i tillegg til eksisterende sommer og vintertilbud må det være tillatt for oss som er nabo til anlegget å komme med motforestillinger.

Vi er overbevist om at en hall ikke vil øke vår bokvalitet. Spesielt de trafikale forholdene beskrevet over taler mye i mot forslaget.

Så langt Oslo kommune har uttalt seg er ikke kommunen innstilt på å legge forholdene til rette for parkeringen og for trafikken. Bortfallet av eksisterende biloppstillingsplass foran Korsvollhuset gjør dette enda mer umulig.

Prosjektgruppen i Korsvoll idrettslag peker selv på at besøkene til hallen forhåpentlig vil øke sterkt, uten at de trafikkproblemene dette fører med seg blir diskutert seriøst.

Hvis man også tar med det estetiske aspektet, som spesielt vil berøre de som ferdes i Åmotveien eller veiene rundt, må det være vanskelig å argumentere eller forsvare at en hall vil øke den estetiske kvaliteten på området

Det kunne vært interessant å vite hvor mange guttelag og jentelag fra nærområdet som kommer til bruke den nye hallen. Vil det i tilfelle forsvare en slik ekstra påkjenning med tanke på belastningen den vil påføre nabolaget.

Når man vet hvor mange eldre som fortsatt bor på Korsvoll, nemlig de som faktisk er de som var med på etablere vårt gode boområde skal det vanskelig argumenters for at Korsvoll trenger en idrettshall på Korsvollbanen.

Når hallen er bygget, er det heller ingen retrettmulighet. Som ressursgruppen mot Korsvollbanen også påpeker fins det mange mye bedre alternativer enn det foreslåtte, Idrettshøyskolen eller i forbindelse med Korsvoll skole. Her er veiene mer beregnet til å tåle all trafikken. Slik det er nå, er veiene rundt Korsvollbanen allerede overbelastet, og til tider svært farlige for oss som ferdes i området.

Per og Kari F

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!