Kommentar:

Oslopakke 3 – tidenes bompengeran!

Oslopakke 3 – tidenes bompengeran!

FOTO: ARKIV NORDRE AKER BUDSTIKKE

For urbane, barnløse, hipstere med leilighet i sentrum og fleksibel jobb er det lettvint å stemple andres bilbruk som unødvendig og miljøfiendtlig. For en familiefar som meg betyr det 50 minutter ekstra tid til familien hver dag

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
09.06.2016 kl 07:43

På 1960-tallet ble store deler av T-banenettet i Oslo bygget ut. Samtidig bygget man motorvei fra Oslo til Asker. Alt sammen uten å ta inn en krone i bompenger. I de siste 50 årene har norsk økonomi vokst kraftig, slik at vi i dag er blant verdens absolutt mest velstående land. Likevel er det tilsynelatende umulig å bygge ut helt nødvendig infrastruktur i landets hovedstad uten å pålegge innbyggerne bompengeutgifter i titusenkronersklassen.

Se bildet større

Tom-Espen Møller.

Med den nye Oslopakke 3 vil en bilist som daglig kjører fra Akershus til Oslo betale mer enn 20 000 kr i bompenger i året. I tillegg forbereder Raymond og Lan nye «bompengesnitt» i Oslo.

Noen vil hevde at høye bompenger er nødvendig som et ledd i et grønt skifte. I et grønt skifte ligger det en forutsetning om at økte miljøavgifter skal motsvares av lavere skatter på andre områder, men det ligger det på ingen måte an til i Oslo. Tvert i mot innfører Byrådet i Oslo også eiendomsskatt fra neste år av.

LES OGSÅ: Henger du med her? Slik skriver og snakker de unge: roflmao, idk, wtf, xoxo, btw, men hva betyr det?

Mer enn 90 prosent av Oslos andel av bompengene skal gå til kollektivtransport, sykkelveier og andre formål enn bygging av veier for de som betaler bompengene. Et argument for bompenger har lenge vært at de som bruker veien også skal betale for den. I Oslo betaler man altså ikke for den veien man kjører på, men isteden til alle andre gode formål. Bompengene er derfor enda en ekstraskatt for bilistene. Det i et land der andre bilavgifter allerede er i verdenstoppen.

De ekstremt høye bompengene som nå planlegges er dypt usosiale. Direktøren i sin nye Tesla med 700 hestekrefter betaler en brøkdel av det alenemoren må betale for å kjøre sine barn til barnehage og fritidsaktiviteter i sin gamle, slitne dieselbil. Minstepensjonisten som har barnebarn på den andre siden av byen har snart ikke råd til å bruke bilen for å besøke dem lenger.

Raymond Johansen kan derimot kutte reisetiden med limousinen til Rådhuset siden de med dårlig råd blir presset bort fra veiene.

LES OGSÅ: Ikke veldig mye idyll ved Sognsvann mandag morgen

For urbane, barnløse, hipstere med leilighet i sentrum og fleksibel jobb er det lettvint å stemple andres bilbruk som unødvendig og miljøfiendtlig. Realiteten for mange som bor i utkanten av byen er at kollektivtrafikken er langsom og uforutsigbar.

Fra min bolig på Brekke til jobb på Lysaker bruker jeg minst en og en halv time daglig på jobbreise dersom jeg tar buss eller tog. Med bil eller motorsykkel bruker jeg under halve tiden. For en familiefar som meg betyr det 50 minutter ekstra tid til familien hver dag.

Det handler ikke om ignoranse og bekvemmelighet, men om livskvalitet!

LES OGSÅ: Tragedier kan også ramme harmoniske nabolag som vårt

Kollektivtrafikken skal og må bygges ut, men kan selvsagt finansieres over ordinære offentlige budsjetter, slik det gjøres i land med langt svakere økonomi enn den norske.

Med Oslo-regionens topografi, der det bebyggede området nærmest ser ut som en blekksprut, vil det uansett være en stor utfordring å finne raske kollektivløsninger for de som skal reise på tvers av byen. Bilen vil derfor fortsatt være helt nødvendig for å dekke mange menneskers transportbehov. Det er det ingen grunn til å straffe dem for.

Det er på høy tid å døpe om Oslopakke 3 til Ranspakke 2016!

Tom-Espen Møller
Brekke

Følg Nordre Aker Budstikke på Facebook!

LES OGSÅ:

Meld deg på Nordre Aker Budstikkes nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev som kommer rett i innboksen din hver torsdag!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Nøkkelord

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!