ANNONSE
Annonse

Kommentar:

Oslopakke 3 – tidenes bompengeran!

Foto: ARKIV NORDRE AKER BUDSTIKKE

For urbane, barnløse, hipstere med leilighet i sentrum og fleksibel jobb er det lettvint å stemple andres bilbruk som unødvendig og miljøfiendtlig. For en familiefar som meg betyr det 50 minutter ekstra tid til familien hver dag

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 09.06.2016 kl 07:43

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
ANNONSE
Annonse

På 1960-tallet ble store deler av T-banenettet i Oslo bygget ut. Samtidig bygget man motorvei fra Oslo til Asker. Alt sammen uten å ta inn en krone i bompenger. I de siste 50 årene har norsk økonomi vokst kraftig, slik at vi i dag er blant verdens absolutt mest velstående land. Likevel er det tilsynelatende umulig å bygge ut helt nødvendig infrastruktur i landets hovedstad uten å pålegge innbyggerne bompengeutgifter i titusenkronersklassen.

Tom-Espen Møller.

Med den nye Oslopakke 3 vil en bilist som daglig kjører fra Akershus til Oslo betale mer enn 20 000 kr i bompenger i året. I tillegg forbereder Raymond og Lan nye «bompengesnitt» i Oslo.

Noen vil hevde at høye bompenger er nødvendig som et ledd i et grønt skifte. I et grønt skifte ligger det en forutsetning om at økte miljøavgifter skal motsvares av lavere skatter på andre områder, men det ligger det på ingen måte an til i Oslo. Tvert i mot innfører Byrådet i Oslo også eiendomsskatt fra neste år av.

LES OGSÅ: Henger du med her? Slik skriver og snakker de unge: roflmao, idk, wtf, xoxo, btw, men hva betyr det?

Mer enn 90 prosent av Oslos andel av bompengene skal gå til kollektivtransport, sykkelveier og andre formål enn bygging av veier for de som betaler bompengene. Et argument for bompenger har lenge vært at de som bruker veien også skal betale for den. I Oslo betaler man altså ikke for den veien man kjører på, men isteden til alle andre gode formål. Bompengene er derfor enda en ekstraskatt for bilistene. Det i et land der andre bilavgifter allerede er i verdenstoppen.

De ekstremt høye bompengene som nå planlegges er dypt usosiale. Direktøren i sin nye Tesla med 700 hestekrefter betaler en brøkdel av det alenemoren må betale for å kjøre sine barn til barnehage og fritidsaktiviteter i sin gamle, slitne dieselbil. Minstepensjonisten som har barnebarn på den andre siden av byen har snart ikke råd til å bruke bilen for å besøke dem lenger.

Raymond Johansen kan derimot kutte reisetiden med limousinen til Rådhuset siden de med dårlig råd blir presset bort fra veiene.

LES OGSÅ: Ikke veldig mye idyll ved Sognsvann mandag morgen

For urbane, barnløse, hipstere med leilighet i sentrum og fleksibel jobb er det lettvint å stemple andres bilbruk som unødvendig og miljøfiendtlig. Realiteten for mange som bor i utkanten av byen er at kollektivtrafikken er langsom og uforutsigbar.

Fra min bolig på Brekke til jobb på Lysaker bruker jeg minst en og en halv time daglig på jobbreise dersom jeg tar buss eller tog. Med bil eller motorsykkel bruker jeg under halve tiden. For en familiefar som meg betyr det 50 minutter ekstra tid til familien hver dag.

Det handler ikke om ignoranse og bekvemmelighet, men om livskvalitet!

LES OGSÅ: Tragedier kan også ramme harmoniske nabolag som vårt

Kollektivtrafikken skal og må bygges ut, men kan selvsagt finansieres over ordinære offentlige budsjetter, slik det gjøres i land med langt svakere økonomi enn den norske.

Med Oslo-regionens topografi, der det bebyggede området nærmest ser ut som en blekksprut, vil det uansett være en stor utfordring å finne raske kollektivløsninger for de som skal reise på tvers av byen. Bilen vil derfor fortsatt være helt nødvendig for å dekke mange menneskers transportbehov. Det er det ingen grunn til å straffe dem for.

Det er på høy tid å døpe om Oslopakke 3 til Ranspakke 2016!

Tom-Espen Møller
Brekke

Følg Nordre Aker Budstikke på Facebook!

LES OGSÅ:

Meld deg på Nordre Aker Budstikkes nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev som kommer rett i innboksen din hver torsdag!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Nøkkelord

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.